Veerdienst Langerbrugge en Terdonk opnieuw alternatief tijdens werken aan Meulestedebrug vanaf 27 april

Eind vorig jaar startten dringende herstellingswerken aan de Meulestedebrug. De brug ging toen een tijdlang dicht voor het wegverkeer. Midden maart startte fase twee van de werkzaamheden. De brug zal vanaf 27 april 2020 tot en met 20 mei 2020 niet meer toegankelijk zijn voor alle verkeer.

De Meulestedebrug is een belangrijke verkeersas tussen de oostelijke en westelijke zijde van het kanaal Gent-Terneuzen en speelt daardoor een cruciale rol in de mobiliteit in en rond North Sea Port, regio Gent. De Vlaamse Waterweg nam onder andere in samenwerking met Vloot van het agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust maatregelen om de hinder te beperken. Fietsers en voetgangers kunnen tijdens de werkzaamheden gebruik maken van een tijdelijke brug. Het wegverkeer zal een omleiding moeten volgen en kan kiezen om het kanaal te kruisen met het veer.

Wegverkeer tot 3,5 ton kan omrijden via de R4, het veer in Langerbrugge of het veer in Terdonk. In Langerbrugge zal vanaf 27 april 2020 elke dag behalve op zon- en feestdagen van 7 uur tot 19 uur een tweede veerboot ingezet worden om de extra drukte op te vangen.

Meer informatie over de werkzaamheden en de alternatieve routes vind je hier.

Wanneer?
Vanaf 27 april 2020 tot en met 20 mei 2020.

Alternatief?
Veerdienst Langerbrugge: elke dag behalve op zondag verhoogde capaciteit tussen 7 en 19 uur om wachttijden te beperken.
Een vijftal kilometer verder vind je de veerdienst Terdonk volgens de normale dienstregeling.

 

Vloot behoort tot het agentschap MDK.

8-4-2020

SIMON STEVIN’s droogdok: sterk teamwerk!

Een schip moet op regelmatige basis in droogdok voor allerlei inspectie- en onderhoudswerkzaamheden. Deze periodieke droogzettingen die om de tweeënhalf jaar plaatsvinden, kaderen in de verplichte klassekeuring van het schip. Net omdat een schip niet elke maand droog komt te staan, wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt om grote werkzaamheden op dat moment uit te voeren.

Zo ging begin januari het zeewetenschappelijk onderzoeksvaartuig SIMON STEVIN in droogdok voor een zestal weken. De bemanning van het schip in samenwerking met superintendent Benedikt Claeys, hielp mee om alle werkzaamheden uit te voeren. Veel handen om het tempo hoog te houden, maar vooral de kennis en expertise over het schip en de technologische systemen zijn cruciaal tijdens zo’n dokbeurt. “Op korte termijn is er veel gebeurd. Het plaatsen van een nieuwe generator, controle van de roeren en de schroeven, het volledig herzien van de elektrische installatie, enzovoort. Het was ook de eerste keer dat de mast eraf ging. Dit lijkt misschien eenvoudig, maar met alle bekabeling die afgekoppeld en later opnieuw aangekoppeld moet worden, is dit toch een huzarenstuk,” volgens chief engineer Mark Depaepe. “Niet alleen de bemanning van de SIMON STEVIN werkte mee, maar ook een aantal andere collega’s kwamen dagelijks helpen” vult officier dek Jens Moerman aan.

Het onder- en bovenwatergedeelte van het schip werden volledig gereinigd, de verf werd op enkele plaatsen hersteld en er werd een nieuwe laag anti-fouling aangebracht om aangroei van algen tegen te gaan. De scheepsromp kreeg nieuwe zinkanodes en er werd een nieuwe reling gemonteerd. Het houten achterdek dat intensief gebruikt wordt, werd ook grondig aangepakt. Binnenin het schip werden heel wat technische punten aangepakt zoals de revisie van de motoren. Ook de bijboot kreeg een grondig onderhoud en is nu weer zo goed als nieuw. De bemanning, maar ook het VLIZ als gebruiker van het schip, hebben al enkele jaren ervaring met alle systemen waardoor nog enkele kleine verbeteringen konden gerealiseerd worden. 

Benieuwd naar enkele foto’s?

Of liever een tof filmpje bekijken?

 

VLOOT behoort tot het agentschap MDK

20-2-2020

VLOOT huldigt meest ervaren werknemers!

Op woensdag 12 februari 2020 ging de jaarlijkse pensioenviering door in Oostende. Werknemers die het afgelopen jaar met pensioen gingen, werden gevierd. De algemeen directeur nam kort het woord met een stand van zaken over VLOOT en het agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust. Ook Lore Dupont, HR-manager die recent in dienst kwam, werd voorgesteld. Christina Brutein (teamverantwoordelijk personeelsadministratie) nam vervolgens over om de nieuw-gepensioneerden te vieren. Na een korte schets van de loopbaan, werd een VLOOT-penning gegeven als bedanking voor hun carrière bij de Vlaamse overheidsrederij. Na wat foto’s konden de aanwezigen nog napraten, mooie herinneringen ophalen en anekdotes vertellen.

Enkele sfeerbeelden van de pensioenviering vind je hier.

 

VLOOT behoort tot het agentschap MDK.

14-2-2020

HONDIUS peilt het kanaal Gent-Terneuzen en de Moervaart

Bij aanvang van het nieuwe jaar kon de HONDIUS, een hydrografisch vaartuig, gespot worden op het kanaal Gent-Terneuzen en op de Moervaart. De Vlaamse Hydrografie van afdeling Kust voerde dieptepeilingen uit van de rivierbodem. Deze peilingen zijn noodzakelijk voor een vlot maar bovenal veilig scheepvaartverkeer naar de North Sea Port. Hydrograaf Kevin Verelst, in nauwe samenwerking met de bemanning aan boord (schipper Arno Klaes, Jens Verschaeren en Huseyin Ozpak), voerde de metingen uit met behulp van hoogtechnologische akoestische meetapparatuur (multibeam echosounder) die permanent geïnstalleerd is op het schip. Zo werden de vaargeulen volledig in beeld gebracht. De Vlaamse Hydrografie verwerkt deze resultaten tot internationaal erkende zeekaarten die de scheepvaart en de loodsen gebruiken om zich te verzekeren van een veilige doorgang.

Klik hier voor enkele beelden.

 

VLOOT behoort tot het agentschap MDK.

14-2-2020

Pages