Nederlandse Rijksrederij doet beroep op Vlaamse expertise

Op vrijdag 11 oktober 2019 bezocht Maarten Westerhof (senior adviseur vloot- en marktontwikkeling), een collega bij de Rijksrederij Nederland, ir. Piet Leeuwerck (manager scheepsbouw en R&D, VLOOT). Het doel van het overleg was om kennis uit te wisselen met betrekking tot de aanpak van overheidsopdrachten voor het ontwerpen en bouwen van nieuwe schepen. Daarnaast kwamen ook enkele innovatieve projecten aan bod, zoals het invoeren van elektrische of deels elektrische vaartuigen en duurzame technologieën zoals methodes om brandstof te besparen.

VLOOT behoort tot het agentschap MDK.

16-10-2019

Grote interesse in nieuwe VLOOTsite op infosessie

Op 10 oktober 2019 kwamen 90 personeelsleden naar de infosessie die doorging in Oostende. Yves Goossens, algemeen directeur, startte de infosessie met de nadruk op de uitdagingen van de nieuwe regering en het belang van de missie en visie van het agentschap MDK en VLOOT. Lore Dupont, HR-manager, lichtte de personeelsgebonden thema’s toe. Extra aandacht ging uit naar het belang van het beheershandboek, de persoonlijke beschermingsmiddelen en de personeelsevolutie. Tot slot nam Ruben Vanhamel, superintendent vaarwegmarkering en gebouwen, de presentatie over met een toelichting over de nieuwe VLOOTsite.
Op termijn zullen alle administratieve en operationele activiteiten in Oostende samenkomen op één locatie ter hoogte van het huidige directiegebouw. Dit project bestaat uit drie fasen:

1. Kaaiwerkzaamheden (opvolging door afdeling Maritieme Toegang)

2. Bouw nieuw magazijn en werkplaats (opvolging door VLOOT)

3. Renovatie directiegebouw (in samenwerking met het Facilitair Bedrijf)

Na de voltooing van de kaaiwerkzaamheden zal de bouw starten van het nieuwe magazijn en de werkplaats. In de derde fase zal het kantoorgebouw grondig gerenoveerd worden. Hierbij is de belangrijke erfgoedwaarde van het Raveelgebouw en de kijk van Roger Raveel op het gebouw bewaard gebleven. De indeling met landschapsbureaus zal het ‘nieuwe werken’ beklemtonen. Na de renovatie zal het gebouw ook volledig voldoen aan de klimaat- en energierichtlijnen van de Vlaamse Overheid.

Klik hier voor foto's.

VLOOT behoort tot het agentschap MDK.

15-10-2019

ZEEHOND, we wensen je een behouden vaart!

Na 29 jaar trouwe dienst bij VLOOT, sluit de ZEEHOND een hoofdstuk af. Het schip kreeg recent een nieuwe eigenaar. Op donderdag 10 oktober 2019 bracht gezagvoerder Patrick Casier en zijn bemanning de ZEEHOND van haar vaste ligplaats in de haven van Oostende naar het Visserijdok bij Scheepswerf IDP. De ZEEHOND, gebouwd bij Scheepswerf Rupelmonde, kwam in 1990 in dienst. Doorheen de jaren is het schip bijna niet veranderd. ‘Een oerdegelijk schip, een echt werkpaard,’ volgens de bemanning.

De ZEEHOND nam in samenwerking met de collega’s van de federale overheidsdienst Leefmilieu deel aan tal van internationale oefeningen in het kader van pollutiebestrijding op zee. Ook het departement Landbouw en Visserij, dat instaat voor de controle van de zeevisserij, was een vaste klant aan boord van de ZEEHOND. Daarnaast vervulde het schip een belangrijke rol als guard vessel, voor hulpverlening op zee en klein boeienwerk, om er maar een aantal te noemen. De ZEEHOND speelde eind 2015 en begin 2016 bijvoorbeeld een cruciale rol na het incident met de gezonken Flinterstar voor de kust van Zeebrugge doorheen de verschillende fasen van de reddings- en hulpverleningsactie en als guard vessel achteraf tot na de berging van het gezonken vaartuig. De ZEEHOND was ook lang een vaste waarde op grote maritieme evenementen zoals de Navy Days, waar het brede publiek een bezoek aan boord kon brengen.

Begin 2017, vervoegde de SIRIUS de Vlaamse vloot. Dit multifunctionele vaartuig had als doel om de ZEEHOND op termijn te vervangen. Het schip neemt naast de opdrachten van de ZEEHOND ook heel wat extra opdrachten op zich zoals de ondersteuning van het maritiem onderwijs als opleidingsschip en het uitvoeren van hydrografische en hydrologische metingen in opdracht van de Vlaamse Hydrografie (afdeling Kust). De SIRIUS heeft alles aan boord om uit te groeien tot een helder baken op de Noordzee om haar voorganger de ZEEHOND te vervangen.

Klik hier om enkele foto's te bekijken.
Klik hier om het filmpje te bekijken.

VLOOT dab behoort tot het agentschap MDK.

10-10-2019

RV SIMON STEVIN als basis voor inzet nieuwe robotica

Het Vlaams Instituut voor de Zee (VLIZ) opende op dinsdag 17 september 2019 het nieuw Marine Robotics Centre (MRC). Deze investering van drie miljoen euro moet ervoor zorgen dat het VLIZ een internationale kennishub wordt voor mariene robotica. Het doel van het MRC is om robots te beheren en ter beschikking te stellen voor onderzoek. Momenteel beschikt het MRC over 3 vaartuigen:

·         ROV “Zonnebloem” (Remote Operated Vehicle): met kabel verbonden onderwatertuig.

·         USV “Adhemar” (Unmanned Surface Vehicle): op afstand bediend. Ontwikkeld voor lange termijn observaties.

·         AUV “Barabas” (Autonomous Underwater Vehicle): elektrisch gestuurd onderwatertuig.

De ROV Zonnebloem is sinds 2012 operationeel en wordt sindsdien uitgezet door de SIMON STEVIN (VLOOT/MDK). Gezagvoerder Daems: “De ROV Zonnebloem wordt gebruikt om beelden te maken van de bodem. Hij beschikt over een grijparm om materiaal mee te brengen naar boven. De installatie aan boord vergt een hele organisatie. Een container met operatorkamer en elektronica, een zware winch met data kabel en de ROV zelf dienen geïnstalleerd te worden. Ook moet er voor dit werk een aanpassing gebeuren aan het A-frame van het schip.  De opmetingen zelf gebeuren via dynamic positioning in nauw overleg met de operator ROV en schipper op de brug aangezien de ROV altijd verbonden is met het schip door data kabels. De USV Adhemar en AUV Barabas zijn er sinds het begin van de zomer bij en ook zij worden, net als de ROV Zonnebloem, uitgezet door onze SIMON STEVIN. De USV Adhemar is een kayak vormig toestel dat autonoom voor onbepaalde tijd de oceanen kan rondvaren en data kan doorsturen via satelliet. Elektriciteit wordt voorzien door zonnepanelen en de USV drijft zichzelf vooruit door de kinetische energie van de golven. De USV is dus altijd in beweging. Hierdoor hebben wij met de bemanning enkele technieken moeten uittesten om dit instrument veilig te kunnen uitzetten en oppikken. Uiteindelijk vonden we een manier waarbij de schipper een constante koers en snelheid vaart in de wind. 4 mensen op dek staan op dat moment klaar met geleide touwtjes en de werkboot positioneert de USV al varende onder het A-frame om hem op te pikken. De derde robot, AUV Barabas, is een torpedovormig vaartuig dat wordt buitengezet met een speciaal daarvoor ontworpen vangnet. De AUV vertrekt zodra hij in het water is en begint zelf een werkgebied af te varen. Voor recovery is de expertise van de VLOOT bemanning van tel. Zij nemen de AUV met de werkboot op zee langszij en begeleiden deze zorgvuldig in het opvangnet. Hierna wordt deze uit het water getrokken en op dek geplaatst. Het blijft telkens een spannend moment waarbij iedereen zeer alert moet zijn. Onlangs ondergingen de USV Adhemar en AUV Barabas aan boord van de SIMON STEVIN succesvol hun Sea Acceptance Test.”

Beelden vind je hier.

VLOOT dab behoort tot het agentschap MDK.

27-9-2019

Studenten met veerboot naar Blue Growth Job Fair

Op vrijdag 20 september 2019 stapten een dertigtal studenten van het Maritiem Instituut Mercator (MIM) en het Vrij Technisch Instituut (VTI) in Oostende aan boord van het veer HET RODE VIERKANT OP DE ZEE. Vanaf de steiger aan het directiegebouw van VLOOT voeren zij richting Greenbridge, gelegen aan het kanaal Gent-Brugge-Oostende. Daar vond de Blue Growth Job Fair (jobbeurs) plaats. Gedurende de vaart kregen de studenten uitleg door Floor De Vlieghe (Greenbridge) over Greenbridge en de Blue Growth Job Fair.  Eddy Dewinter (POM) vertelde meer over de innovatieve doelstellingen en projecten te maken met blue energy voor onze kust. Louis Vercauter (VLOOT) gaf meer uitleg over MDK, VLOOT en innovatie.

Klik hier voor enkele beelden van deze vaart.

VLOOT dab behoort tot het agentschap MDK.

23-9-2019

Oliepollutiebestrijdingsoefening op Schelde succesvol verlopen!

Op 18 september 2019 werkten België en Nederland samen om de internationale oliepollutiebestrijdingsoefening  ‘ScheldtEx2019’ uit te voeren. Langs Belgische zijde viel deze oefening onder DG Leefmilieu met Eric Donnay als verantwoordelijke. Langs Nederlandse zijde waren dit Rijkswaterstaat en de Rijksrederij. Voor VLOOT was het de eerste keer om, samen met ook de Nederlandse Rijksrederij, deel te nemen aan zo’n oefening. Tussen 11:00 en 14:00 werd op de Schelde, ter hoogte van de bocht van Bath, door de vaartuigen FRANS NAEREBOUT en MULTRASHIP 22 een oliescherm gevormd. Beurtelings vingen de ZEESCHELDE, de ARCA (Rijksrederij) en de DC Brugge (Rijkswaterstaat) de olieverontreiniging op om deze via een boom en afzuigsysteem aan boord te nemen. De ‘overall command’ over deze oefening lag bij het vaartuig FRANS NAEREBOUT en een controle werd uitgevoerd door een patrouillevaartuig van de Nederlandse Kustwacht. De oefening verliep succesvol, net als de inzet van de ZEESCHELDE. Eric Donnay: “De oefening is zeer goed verlopen. De Nederlandse collega’s waardeerden de deelname van de ZEESCHELDE ten zeerste en spreken van een meerwaarde voor de oefening!”

Enkele beelden van deze oefening vind je hier.

VLOOT dab behoort tot het agentschap MDK.

23-9-2019

Pages