kaart wegenwerken Port Arthurlaan

Op 8 april 2019 startte het Agentschap Wegen en Verkeer met asfalteringswerken op de Port Arthurlaan (N456) in Gent. De weg gaat volledig dicht en alle verkeer moet omrijden in beide richtingen. Deze werkzaamheden duren tot 22 april 2019.

De belangrijke Port Arthurlaan verbindt de linker- en rechteroever van het kanaal Gent-Terneuzen. De veerdienst in Langerbrugge en Terdonk is een gratis alternatief om de drukke stadsring (R40) en Dampoort te vermijden.

Meer info over de werkzaamheden vindt u via het bericht van North Sea Port.

VLOOT dab behoort tot het agentschap MDK.

Het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust kreeg 8 maanden geleden een nieuwe administrateur-generaal aan het roer. Bij haar aantreden zette ze heel wat in beweging voor het agentschap en haar personeelsleden.

Er komen immers heel wat uitdagingen op ons agentschap af: zo verandert de technologie razendsnel, willen we ons dienstverleningsaanbod verruimen en doet de klimaatopwarming ons nadenken over een nog performantere zeewering.

Opdat het voor iedereen duidelijk zou zijn waarvoor we staan, hebben we een nieuwe missie geformuleerd:

Als agentschap verantwoordelijk voor het kustgebied en de toegang tot de havens in Vlaanderen,
- garanderen we de structurele en functionele veiligheid van het maritiem gebied en de optimale werking van de nautische keten
- dragen we bij tot de economische ontwikkeling van het kustgebied en de havens in Vlaanderen
- organiseren we de watergebonden mobiliteit van personen in Vlaanderen.

Hoe we dat gaan waarmaken, staat in onze visie:

Door onze betrouwbare dienstverlening, innovatie, expertise en samenwerking worden we DE maritieme overheidspartner.

Elk woord in deze missie en visie werd gewikt, gewogen en zorgvuldig gekozen. Ze komen uit de buik van onze organisatie.  Ze tonen ons streven naar kennis en expertise, naar optimalisatie van onze dienstverlening en naar ambitie in onze maatschappelijke impact.

Wij, het agentschap MDK met de administrateur-generaal en het directieteam voorop, samen met alle 1250 collega’s, delen vandaag deze toekomstvisie graag met u.

Op zaterdag 30 maart 2019 voer de SIRIUS naar Antwerpen. Enkele studenten van de UGent, Master Maritime Science, stapten mee aan boord. Een platte zee, stralende zon en quasi geen wind zorgden voor een vlotte tocht richting het binnenland. Kapt. Bert Ghys en zijn bemanning lichtten alle aspecten van het schip toe. Yves Goossens (algemeen directeur) en Daphne Vanhoucke (manager public affairs) gaven toelichting over de werking van VLOOT en het agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust. De groep studenten beleefde een uitzonderlijke dag op het water.

De terugreis naar Oostende ging door op zondag. Op zee stond een noordoostelijke wind van 5 Beaufort. Een aantal gasten maakten de tocht mee. De SIRIUS kwam in de namiddag aan in haar thuishaven Oostende. Schepen van Ondernemen (en Haven) Charlotte Verkeyn kwam nog een kort bezoek brengen en kreeg een rondleiding van kapt. Bert Ghys en Frank Aerssens (directeur operations en technische dienst). Op dinsdag 2 april 2019 werd het schip opnieuw ingezet voor het maritiem onderwijs. Op het programma stond een tweedaagse tocht voor leerlingen van de Scheepvaartschool. Deze tocht kaderde in hun STCW-opleiding tot zeevarende.

Klik hier voor enkele foto’s.

VLOOT dab behoort tot het agentschap MDK.

Binnenkort start het hoogseizoen voor vele wandelaars en fietsers. Ook het aantal veergebruikers aan de kust bereikt dan een hoogtepunt. Sinds een aantal jaar is de samenwerking tussen VLOOT en enerzijds de stad Nieuwpoort en anderzijds de stad Oostende rond deze kustveren versterkt. In 2018 werd voor het eerst een nog ruimer partnerschap aangegaan. Ook dit jaar wordt opnieuw voorzien in een fors uitgebreide dienstverlening.

Concreet betekent dit dat het veer in Nieuwpoort dagelijks zal varen tijdens de Paasvakantie (8 april tot en met 22 april) en vanaf 15 juni tot en met 15 september. Buiten deze periodes geldt de standaard dienstregeling en zijn vaarten enkel voorzien op zaterdagen, zondagen, wettelijke feestdagen en tijdens schoolvakanties.

In Oostende zullen naast de uitbreiding van de uurregeling ook de wachttijden beperkt worden door de inzet van een tweede veer tijdens de piekmomenten. Op vrijdag en zaterdag tijdens de maanden april, mei, juni en september zal het veer tot middernacht varen. Tijdens juli en augustus zal het veer dagelijks tot middernacht varen.

Gedetailleerde informatie: klik hier voor Nieuwpoort en hier voor Oostende.

VLOOT dab behoort tot het agentschap MDK.

Op 24 maart 2019 nam VLOOT deel aan de ENECO CLEAN BEACH CUP in Oostende ter hoogte van de Phare East. Het strand ziet er nu een stuk properder uit nadat een 50-tal enthousiastelingen via VLOOT en afdeling KUST, samen met de vele andere deelnemers langskwamen. Het evenement werd geopend door burgemeester Bart Tommelein en schepen van mens en milieu Silke Beirens. Wat werd gevonden? Sigarettenpeuken, stukjes visnet, rietjes, glas, autobanden, …. te veel om op te sommen. Deze mening was ook professor Colin Janssen toegedaan, tijdens zijn uiteenzetting over de wereldwijde problematiek van plastiekvervuiling. Ook over de Noordzee kwam hij met een aantal schokkende feiten.

In totaal namen 7305 personen deel aan deze grootschalige strandschoonmaak, verspreid over 17 Belgische kustsurfclubs, 1 Nederlandse en 4 Franse gemeentes. Samen werd 12,748 ton strandafval opgeruimd!

Klik hier voor enkele foto’s.

VLOOT dab behoort tot het agentschap MDK.

210 deelnemers aan de familiedag die dit jaar doorging aan de veerdienst Terdonk aan het kanaal Gent-Terneuzen. De kinderen kregen het boekje ‘Flessenpost’ en een areyouwaterproof-T-shirt. Ook het springkasteel zorgde voor heel wat actie. Met een muziekgroepje op de achtergrond, zorgden een hapje en een drankje voor een warme toets in het toch wel wat frisse weer. Ook Nathalie Balcaen, administrateur-generaal van MDK, sloot aan en bezichtigde de opengestelde vaartuigen: de SIRIUS, het nieuwe veer CYRIEL BUYSSE en de nieuwe redeboot SCHONEVELD. De wachtrijen aan de nieuwe redeboot SCHONEVELD toonden de grote interesse in de korte tochtjes die ermee op het kanaal gemaakt werden. Vanop een voorbijvarend DFDS-schip liet de loods de scheepshoorn blazen als saluut. De relatiegeschenken die VLOOT het voorbije jaar ontving, werden verloot onder de deelnemers. Het was een geslaagde dag, we kijken al uit naar de volgende!

Voor foto’s, klik hier.

VLOOT dab behoort tot het agentschap MDK.

In 1899 werd in Antwerpen aan de Tavernierkaai ten zuiden van het LOODSWEZEN en tegenover het Margueriedok een boeienloods opgetrokken met als doel het onderhoud en de herstelling van alle boeien te faciliteren. Deze opslagplaats werd het ‘boeienplein’ genoemd en was na 120 jaar nog steeds in gebruik.

Op 13 september 2017 verhuisden de VLOOTcollega’s in Antwerpen uit het historisch loodswezengebouw en de bijhorende annex aan de Tavernierkaai naar het vernieuwde ‘Imalso-gebouw’ aan de Thonetlaan. Ook de vaartuigen kregen er een ligplaats aan de ‘Staatssteiger LO’.

Door de infrastructuurwerken aan de Scheldekaaien ter hoogte van de nieuwe Cruiseterminal, werd later besloten ook het ‘boeienplein’ te verhuizen. Een nieuwe locatie werd, op aangeven van VESPA, gevonden op een terrein van afdeling Maritieme Toegang aan de Singelweg, gelegen tussen de Kallo-sluis en het Fort Sint-Marie waar tot voor kort het KTA Zwijndrecht Cenflumarin gehuisvest was.

Deze locatie biedt meer ruimte en kan praktischer ingericht worden. De nabijheid van de boeienlegger ZEESCHELDE (die buiten de standaardopdrachten ter hoogte van Lillo stand-by kan blijven voor spoedinterventies) en de grote Scheldedokken (met hogere densiteit aan scheepvaart en bebakening) zijn bijkomende voordelen.

De verhuis van de boeien vond plaats in december 2018. Operations manager kapt. Mark Dewinter, ing. Maarten De Nolf, ing. Ruben Vanhamel en hoofdschipper Eric Van Loon leidden alles in goede banen. De boeien werden via het water verhuisd naar de nieuwe locatie door de ZEESCHELDE.

Naast het uitzetten en onderhouden van boeien, neemt de ZEESCHELDE verschillende andere opdrachten op zich zoals onder andere opleidingen voor het maritiem onderwijs en interventies bij calamiteiten. De boeien zijn uitgerust met zonnepanelen, betere batterij-systemen, LED-verlichting en aangepaste verfsystemen in functie van het verhogen van de onderhoudstermijn.

Klik hier voor enkele foto's.

VLOOT dab behoort tot het agentschap MDK.

Op 14 maart 2019 vond in Vlissingen een infosessie plaats waar een 45-tal collega’s aan deelnamen. Het thema dat centraal stond tijdens deze infosessie was ‘operations en crewplanning’.

Yves Goossens, algemeen directeur, startte de sessie met een toelichting over VLOOT, de nieuwe missie en visie van het agentschap MDK en de toekomstige uitdagingen. Johan Onraedt, directeur administratie en organisatie, duidde onder andere het onthaaltraject, de personeelsevolutie, het belang van het procedurehandboek en het digitaal ondertekenen van documenten.

Na de pauze ging Frank Aerssens, directeur operations en technische dienst, verder met de werking van operations. Om bemande en bedrijfsklare vaartuigen voor klanten en partners te kunnen inzetten, zijn de door VLOOT ontwikkelende tools VLOMIS en FINLOG essentieel. Francis Verreth, operations manager Vlissingen en coördinator crewplanning, sloot de voorstelling af met een toelichting over de crewplanning en hoe de operationele planning en inzet van de medewerkers op alle locaties dagelijks wordt georganiseerd.

Tot slot gaf Yves Goossens een finaal dankwoord met een warme oproep voor de VLOOTfamiliedag en de ENECO CLEAN BEACH CUP (grote strandschoonmaak) waar VLOOT aan deelneemt. Met deze deelname strijdt VLOOT mee tegen de vervuiling van zeeën en stranden door plastiek.

Enkele foto’s van deze infosessie vind je hier.

VLOOT dab behoort tot het agentschap MDK.

Tussen 31 januari en 18 februari 2019 kreeg VLOOT een externe audit in het kader van haar ISO-9001 en ISO-14001 certificaten. Het audittraject werd begeleid door Ilse Bailleul (SHEQ-manager/DPA) en Anke Popelier (SHEQ). De auditor hield een strak schema aan om heel wat processen te controleren doorheen de volledige organisatie, zowel aan boord als aan de wal. Onder andere de kustreddingsdienst, de veerdienst in Oostende en de steiger Linkeroever in Antwerpen kregen onverwachts een audit.

De audit omvatte een doorgedreven screening van SHEQ, het personeelsteam, de juridisch, contracting en financiële cluster, de technische dienst en operations, public affairs, logistiek, gebouwen en vaarwegmarkering, aangevuld met een bezoek aan boord van de ORKA, de TUIMELAAR, de ROGER RAVEEL, de NIEUWE VISIE en de SCHELDE. Opnieuw kwam de verwevenheid van de vele digitale systemen zoals VLOMIS en FINLOG naar boven en werd hun nut en belang bevestigd. Het volledige traject werd afgerond zonder non-conformiteiten. De auditor Christophe Bakeroot (Vinçotte) gaf een aantal aandachtspunten mee die belangrijk zijn voor het verdere verbeteringstraject van VLOOT.

VLOOT wenst alle collega’s te bedanken voor hun voorbereidingen en enthousiaste medewerking. Niet enkel de collega’s betrokken bij deze audit zorgden voor een geslaagd traject, maar alle collega’s die zich elke dag opnieuw inspannen om de procedures en processen te doen slagen, dragen hieraan bij.

Klik hier voor enkele foto’s van de audit.

VLOOT dab behoort tot het agentschap MDK.

Tijdens een externe audit die onlangs doorging bij VLOOT en betrekking had op de opleidingen voor de ‘special training STCW A-II/3’ onder de ISO-9001 koepel, werden gelijktijdig de procedures rond de VTS-opleidingen bij afdeling SCHEEPVAARTBEGELEIDING meegenomen. Terwijl deze opleidingen bij VLOOT werden herbevestigd, leidde dit ook tot het behalen van het ISO-9001 certificaat voor afdeling SCHEEPVAARTBEGELEIDING. Ilse Bailleul (SHEQ manager/DPA VLOOT) en Stefaan Priem (hoofd opleiding en training – afdeling SCHEEPVAARTBEGELEIDING) namen hierbij samen het voortouw in handen.

Bij VLOOT is het van fundamenteel belang om deze opleidingen ook zelf te verankeren door de heel specifieke opdrachten van de organisatie. Op deze manier worden de knowhow en het groeipad van de eigen varende medewerkers versterkt. De Vessel Traffic Services (VTS), georganiseerd door afdeling SCHEEPVAARTBEGELEIDING, is een internationaal verplichte dienstverlening door IMO. Ook de opleiding is internationaal verankerd via IALA. Afdeling SCHEEPVAARTBEGELEIDING voorziet een eigen VTS-opleiding, zodat de aanwezige kennis en expertise op een gestructureerde manier kan doorgegeven worden. Interne instructeurs geven het merendeel van de opleidingsmodules. Voor een beperkt aantal topics wordt beroep gedaan op de knowhow van andere MDK-partners en enkele externe partners.

Terwijl het geven van opleidingen noch voor VLOOT, noch voor afdeling SCHEEPVAARTBEGELEIDING deel uitmaakt van hun kerntaken, besloten beide organisaties deze zeer specifieke interne opleidingen te laten auditeren en certificeren op basis van een ISO-9001. Daarvoor werd geopteerd om de systemen en de expertise rond externe audits en certificering te delen. Afdeling SCHEEPVAARTBEGELEIDING en VLOOT bouwden dit samen uit vertrekkende vanuit elkaars eigen, sterk verschillende specialismen. Voor VLOOT lag de uitdaging voornamelijk in het snel en doeltreffend inpassen van de specifieke opleidingen bij afdeling SCHEEPVAARTBEGELEIDING binnen het eigen systeem. Voor de cel opleiding en training van de afdeling SCHEEPVAARTBEGELEIDING is dit een blijk van erkenning voor het geleverde werk, maar ook een stimulans om in de toekomst de opleidingsstandaarden hoog te houden en voortdurend te verbeteren.

VLOOT en afdeling SCHEEPVAARTBEGELEIDING behoren tot het agentschap MDK.

Omdat we milieu hoog in het vaandel dragen, in 2015 zelfs de Duurzaamheidsprijs van de Vlaamse Overheid ontvingen en verder willen meestrijden tegen de vervuiling van zeeën en stranden door plastiek, neemt VLOOT op de eerste zondag van de lente deel aan de grote strandschoonmaak. Graag doen we een warme oproep om samen met familie en vrienden zo talrijk mogelijk aanwezig te zijn.

Afspraak om 14.30 uur in de PHARE EAST waar eerst getrakteerd wordt op een kop koffie of chocolademelk. Omstreeks 17 uur geeft professor Colin Janssen een uiteenzetting die ons confronteert met wetenschappelijke feiten over de wereldwijde problematiek van plastiekvervuiling en hoe het met onze Noordzee gesteld is. Professor Janssen is geen onbekende voor VLOOT. Hij is ondervoorzitter van het VLIZ en destijds naast VLOOT en het VLIZ een van de grote verdedigers en wetenschappelijke steunpilaren rond de bouw en latere inzet van het zeewetenschappelijk onderzoeksvaartuig SIMON STEVIN.

Inschrijven kan tot 20 maart 2019 tot uiterlijk 12.00 uur via e-mail naar ilse.bailleul@mow.vlaanderen.be. Breng familie en vrienden mee en schrijf hen mee in via VLOOT. Vermeld bij de inschrijving duidelijk jouw naam en de namen van de personen die je meebrengt. Tussen de deelnemers die via VLOOT inschrijven, worden door VLOOT een aantal topfotoboeken van Tom D’Haenens over de Vlaamse kust verloot.

Afspraak: 24 maart 2019 om 14.30 uur @ PHARE EAST - Ostend Sailing / Halve Maandijk 4, 8400 Oostende. Neem de trein naar Oostende en de Raveel-veerboot naar de rechteroever. Meer info ook via Eneco Clean Beach Cup.

VLOOT dab behoort tot het agentschap MDK.

Op vrijdag 8 maart 2019 liep de redeboot WULPEN Oostende aan. Dit zusterschip van de nieuwe SCHONEVELD, die drie weken eerder arriveerde vanuit de Baltisch zee en ondertussen in Vlissingen test- en opleidingsvaarten uitvoert, bood zich net na 20.00 uur aan voor de kust. De Estse bemanning die de werf inzette voor de overvaart, werd tot in het Montgomerydok (Oostende) veilig voorgeloodst door gezagvoerder Kurt Savels en zijn bemanning van de SPN-09. Daar stonden Francis Verreth (operations manager Vlissingen), Serge Sterck (technische dienst Oostende) en Yves Goossens (algemeen directeur) haar op te wachten. De trip vanuit de Baltische Zee was volgens plan verlopen. De gezagvoerder sprak wel van zeer zware zeeën tussen Duitsland en de Vlaamse kust, ‘like walls’.

De WULPEN zal eerstdaags nog aanvullende testen en inspecties ondergaan waarna ze voorlopig kan opgeleverd worden en de Estse vlag zal gewisseld worden voor een Belgische. De WULPEN krijgt Oostende als formele ‘port of registry’.

Klik hier voor enkele foto’s.
Zie ook het nieuwsbericht over de SCHONEVELD.

VLOOT dab behoort tot het agentschap MDK.

Sinds oktober 2018 krijgen de walcollega’s van VLOOT de kans om op zee te gaan om de WANDELAAR te bezoeken en kennis te maken met de werking van het beloodsingssysteem. Ondertussen gingen al twee bezoeken door. Telkens betrof het een mix van collega’s uit de verschillende VLOOTlocaties.

Deze dagen starten om 7.30 uur in Oostende met het aan boord gaan van een tenderswath, waarna de overtocht naar de WANDELAAR begint. Na een 45-tal minuten varen, wordt overgestapt op de WANDELAAR. Na de veiligheidsinstructies door de staf en een kennismaking met de kapitein, bestaat de dag uit een mix van rondleidingen, deelname aan beloodsingen (ook met de jollen), duiding rond de werking van het schip en vooral ook veel ruimte voor informele babbels, zowel bij de lichte lunch als tussendoor. Ook een kleine presentatie door Yves Goossens (algemeen directeur) hoort erbij. Rond 15.00 uur wordt opnieuw geland in Oostende.

Yves Goossens (algemeen directeur) begeleidt deze trips zelf, net omdat dergelijke momenten ideaal zijn om in kleine groep informeel bij te praten en met elkaar in dialoog te gaan rond verschillende thema’s zoals de uitdagingen en de toekomst van VLOOT en bij uitbreiding het agentschap MDK en de visie rond tal van zaken mee te geven en te duiden.

Voor de meeste collega’s was dit een eerste kennismaking met hoe het er nu echt aan toe gaat op zee. Beide groepen waren bijzonder enthousiast om hun zeebenen te testen en de eigenheden van dit specifieke proces eens live mee te maken. Ook de teamspirit voer er vanzelfsprekend opnieuw wel bij.

Klik hier voor enkele foto’s.

VLOOT dab behoort tot het agentschap MDK.

Op de jaarlijkse pensioenviering nam algemeen directeur Yves Goossens de tijd om de aanwezige collega’s die het voorbije jaar met pensioen gingen nadrukkelijk te bedanken voor hun jarenlange inzet, toewijding en enthousiasme. Hij gaf een korte omschrijving van hun loopbaan en gezien de nauwe band die hij met hen had, kwamen ook enkele anekdotes aan bod. Na het nemen van een groepsfoto samen met andere oud-collega’s werd nog gezellig nagepraat bij een hapje en een drankje.

Enkele sfeerbeelden vindt u hier.

 

VLOOT dab behoort tot het agentschap MDK.

Na de uitvoering van de laatste testen op de scheepswerf in aanwezigheid van ir. Piet Leeuwerck (scheepsbouw – R&D manager) en Tom Van Laken (technische dienst), vertrok de nieuwe redeboot SCHONEVELD op 13 februari 2019 naar Oostende en kwam toe in de nacht van 15 februari 2019. In de week na de aankomst stonden voorafgaand aan de voorlopige oplevering nog enkele finale testen en inspecties gepland door Scheepvaartcontrole en VLOOT. Op 21 februari 2019 voer de SCHONEVELD richting Vlissingen waar de opleiding van de bemanningen zal doorgaan.

De SCHONEVELD werd gebouwd door Baltic Workboats in Estland. Het vaartuig zal ingezet worden voor het loodsentransport in de Scheldemonding en op zee. Het vaartuig heeft een lengte van 22 meter, een breedte van 6,4 meter en een diepgang van 1,6 meter. De redeboot haalt een snelheid van 25 knopen en heeft net zoals de zustervaartuigen DEURLOO, HONTE en RAAN die iets kleiner zijn, een rompvorm met de kenmerkende ‘wave-piercing’. Het nieuwe vaartuig biedt nog meer comfort door het voorzien van meer beenruimte voor de passagiers en betere ergonomische zetels met een luchtveersysteem dat zich automatisch aanpast aan het gewicht van de persoon. Ook het ‘active ride control’ systeem met interceptors draagt bij aan het verminderen van de rol- en stampbeweging van het vaartuig. Later in het voorjaar verwacht VLOOT het tweede identieke vaartuig WULPEN.

Enkele foto’s van de SCHONEVELD vind je hier.

 

VLOOT dab behoort tot het agentschap MDK.

Aan de vooravond van 28 januari 2019 hoorde de bemanning (Matthias Pieters en Freddy De Pauw) van de ZEEASTER, het schip dat instaat voor de redebeloodsingen in Antwerpen, een noodoproep van een binnenschip. Aan boord van het binnenschip was dringend hulp nodig na een ongeluk. De ZEEASTER besloot onmiddellijk ter plaatse te gaan om assistentie te verlenen en maakte afspraken met de wal. Het slachtoffer werd aan boord van de ZEEASTER genomen en via het water naar de locatie gebracht waar de ambulance klaar stond. Ook in moeilijke situaties bewijst watermobiliteit zijn kracht!

 

VLOOT dab behoort tot het agentschap MDK.

Op donderdag 24 januari 2019 hield VLOOT haar jaarlijkse management review. Eenentwintig collega’s sloten aan voor een dag in het Vlaams Luchtvaartopleidingscentrum (VLOC) in Oostende, een opleidingscentrum waar het thema innovatie zeer hoog op de agenda staat.

De heer Ivan Becuwe (opleidingshoofd luchtvaart – VIVES) gaf als opwarming een zeer boeiende uiteenzetting waarin drones, big data, realiteit en wettelijke beperkingen, telemetrie en data-integratie centraal stonden en ons verder inspireerden. Doorheen de dag kwamen onder andere de nieuwe missie en visie van het agentschap, de strategie, de KPI’s, de financiële analyses en de klantentevredenheid ter sprake. Oefeningen en brainstormmomenten, maar vooral intense analyses en interacties kenmerkten deze dag. Een avondwandeling in het natuurgebied ter hoogte van Raversijde met aansluitend een etentje zorgden voor een mooie afronding.

Enkele beelden vindt u hier.

 

VLOOT dab behoort tot het agentschap MDK.

Op donderdag 24 januari 2019 zagen de bemanning en de wetenschappers aan boord van het onderzoeksvaartuig SIMON STEVIN (VLOOT) plots een bultrug opduiken zo’n vijftiental kilometer voor de kust van Oostende. Volgens het VLIZ gaat het over een opmerkelijke waarneming. Vermoedelijk is het dier op doorreis naar het zuiden om te overwinteren.

Zie ook een kort filmpje door de bemanning en het bericht op Focus WTV.

 

VLOOT dab behoort tot het agentschap MDK.

Jaarlijks lokt de Warmathon van de Warmste Week veel sportliefhebbers richting de Vlaamse steden. Op een sportieve en recreatieve manier worden meer dan 1000 goede doelen gesteund.

Ook in Antwerpen zorgden dit jaar talloze wandelaars, joggers en lopers voor een volzet evenement. Velen onder hen kozen voor het Sint-Annaveer om hun bestemming te bereiken. Als steun breidde VLOOT de dienstverlening uit tot 21.30 uur. 1.374 enthousiaste supporters en sporters maakten er gebruik van. Op deze manier en aanvullend aan de meer dan 12.000 warmste-week-initiatieven die veel collega’s ook persoonlijk ondersteunden, gaf ook VLOOT een duwtje. Warme watermobiliteit!

Enkele sfeerbeelden vindt u hier.

 

VLOOT dab behoort tot het agentschap MDK.

Left Side Memories is een project van Jeugdhuis 2050 Formaat vzw in samenwerking met de stad Antwerpen. Het is een onderdeel van het project ‘jong in 2050’ en brengt het verhaal van Antwerpse linkeroever-bewoners door de lens van enkele fotografen. Hun doel is om jongeren een kans te geven om hun talenten te laten zien, wijkgenoten beter te leren kennen en sfeer te creëren. Ook op de SCHELDE, de Sint-Annekesboot die de verbinding tussen linker- en rechteroever in Antwerpen verzekert, werden foto’s opgehangen. De tentoonstelling is nog te bezichtigen tot midden februari 2019.

Klik hier voor enkele foto’s.

 

VLOOT dab behoort tot het agentschap MDK.

Ook dit jaar breidde VLOOT in samenwerking met Golazo Sports de capaciteit van het Sint-Annaveer uit om de supporters van de Soudal Scheldecross snel van en naar linkeroever te brengen. Naast de SCHELDE werd de SIMON STEVIN ingezet om de piekmomenten op te vangen. Ondanks de winterse temperatuur, maakten 2.288 personen gebruik van het veer op zaterdag 15 december 2018.

VLOOT dab behoort tot het agentschap MDK.

Het schoolschip Themis II kreeg op 17 en 18 december 2018 de laatste inspecties en controles door Scheepvaartinspectie en Klasse. Na hun goedkeuring kon het startsein gegeven worden in dit nieuwe hoofdstuk voor de school en het schip.

De grondige dokbeurt bestond hoofdzakelijk uit onderhouds- en herstellingswerken en enkele belangrijke werkzaamheden binnenin het schip. Hierdoor voldoet de Themis II weer helemaal aan de hedendaagse normen en verwachtingen. Danielle Van Ast (algemeen directeur van GO! scholengroep Antwerpen) is tevreden dat het schip binnen de afgesproken timing terug operationeel kan ingezet worden: “De gerenoveerde Themis II betekent dat onze leerlingen hun kennis, vaardigheden en attitudes in een authentieke context kunnen ontwikkelen. Antwerpen als wereldhaven is hier een cruciale factor.” Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts voegt hieraan toe, “De Vlaamse Havens en onze binnenvaart bloeien volop - en we verwachten verdere groei in de komende jaren. We hebben dus veel goed opgeleide mensen nodig. Aan boord van de Themis II kunnen jonge mensen het vak leren in levensechte omstandigheden.

Sinds 2001 maakt de Scheepvaartschool – Cenflumarin gebruik van het opleidingsschip Themis II. De leerlingen worden aan boord getraind voor een maritieme job of een vervolgopleiding. De Themis II biedt een praktijkgerichte en waarheidsgetrouwe omgeving. VLOOT is bijzonder fier op deze samenwerking. Ook de SIRIUS en de ZEESCHELDE krijgen doorheen het schooljaar regelmatig leerlingen aan boord. Realtime en reallife trainingen zijn belangrijk om zo al wat eerste ervaringen op te doen.

Klik hier voor enkele foto's.

 

VLOOT dab behoort tot het agentschap MDK.

In het najaar 2018 bezochten ir. Piet Leeuwerck, scheepsbouw en R&D manager, en Tom Van Laken, superintendent, op regelmatige basis de werf Baltic Workboats in Estland om de vooruitgang van de bouw van de redeboten te inspecteren. Deze werf bouwt voor VLOOT twee redeboten voor het loodsentransport.

Het eerste vaartuig, SCHONEVELD, werd te water gelaten voor het uitvoeren van de zelfrichtingsproef op 29 november 2018. Doel van deze test is het verifiëren of het schip zelfrichtend is en onbeschadigd uit deze test komt. Een filmopname van deze test vind je hier.
Op 12 en 13 december 2018 wordt de hellingproef uitgevoerd in aanwezigheid van de klassificatiemaatschappij en de federale dienst Scheepvaartcontrole, om de stabiliteit van het vaartuig te bepalen en te keuren.

Het zustervaartuig WULPEN bevindt zich ook op de werf voor verdere afbouw.

De werken worden zeer nauw opgevolgd zodat de vaartuigen in het voorjaar 2019 in Oostende kunnen geleverd worden.

Foto's van het vaartuig SCHONEVELD vind je hier
Foto's van het vaartuig WULPEN vind je hier.

 

VLOOT dab behoort tot het agentschap MDK.

‘Veiligheid op de kade’ en ‘conformiteit van de walinfrastructuur met de milieuwetgeving’ vormden de onderwerpen voor uitgebreid onderzoek in 2018. De nieuwe inzichten die dit onderzoek opleverde, zijn bijzonder belangrijk voor VLOOT, die als rederij (markt)conformiteit en duurzaamheid hoog in het vaandel draagt.

Recent behaalde Anke Popelier (SHEQ, VLOOT) het diploma van milieucoördinator niveau B. Vanuit SHEQ waakte zij reeds over de naleving van de milieuwetgeving binnen de organisatie, signaleerde ze tekortkomingen en formuleerde ze concrete verbetervoorstellen conform VLAREM II. Voor haar eindwerk analyseerde Anke de walinfrastructuur van VLOOT waaruit een aantal projecten volgden. Deze projecten werden opgestart en zullen actief begeleid en gestuurd worden via VLOMIS (intern beheerssysteem) dat toelaat om alle controle-, onderhouds- en keuringsactiviteiten overzichtelijk en geautomatiseerd op te volgen.

Ook ir. Ellen Dheere (preventieadviseur, GDPB*) onderzocht in 2018 in het kader van haar eindwerk voor preventieadviseur niveau 1 de veiligheid op de kade en meer specifiek de site Foxtrot. Dankzij haar expertise kreeg VLOOT heel wat vernieuwende inzichten en verbetermaatregelen die geïmplementeerd kunnen worden op de toekomstige nieuwe site ter hoogte van de Sir Winston Churchillkaai in Oostende. Ellen werd ondertussen ook formeel aangesteld als ‘preventieadviseur arbeidsveiligheid’ voor het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken (MOW). Ellen werkt daar samen met onder andere Marc De Mayer en Kim D’Hoker rond de MOW-veiligheidsthema’s.

Naast Anke beschikt VLOOT nog over drie collega’s met de kwalificatie van preventieadviseur niveau 1: Ilse Bailleul (SHEQ-manager/DPA), Birgit Berteloot (logistiek manager) en Yves Goossens (algemeen directeur). Veiligheid en milieu zitten op deze wijze ook structureel verspreid binnen de organisatie.

 

* GDPB: Gemeenschappelijke Dienst voor Preventie en Bescherming. Het GDPB-team staat onder andere in voor de ondersteuning en advisering over arbeidsveiligheid, gezondheid, psychosociaal welzijn, welzijn op het werk, risicoanalyses, …

Voor meer info over SHEQ, klik hier.

Op zondag 25 november 2018 was het Dag van de Wetenschap. Het is ondertussen een jaarlijkse traditie dat VLOOT en het VLIZ het zeewetenschappelijk onderzoeksvaartuig SIMON STEVIN openstellen voor bezoekers. Dit jaar bezochten maar liefst 870 personen het vaartuig! Dit betekent een stijging van 39% ten opzichte van 2017 waar 628 bezoekers geteld werden.

Het VLIZ gaf de bezoekers deskundige uitleg over de verschillende wetenschappelijke activiteiten die uitgevoerd worden. Gezagvoerder Norman Daems, zijn bemanning en Maxime Van Balen (wnd. financieel directeur) legden de werking van het schip uit. Van op de brug tot in de machinekamer konden de bezoekers kennismaken met wetenschap en techniek in een maritieme omgeving.

Klik hier voor foto’s.

Op 5 november 2018 heeft het hydrografisch vaartuig HONDIUS (VLOOT) het wrak ALCA in de Schelde ter hoogte van de Schaar van de Noord opgemeten. De hydrografen van de Vlaamse Hydrografie (afdeling KUST) voerden nauwkeurige dieptemetingen uit met de meetapparatuur aan boord van het vaartuig. Op de gedetailleerde 3D-beelden is het gezonken schip goed te zien.

Deze data dient onder andere om de kaarten en bijhorende informatie die gebruikt worden door de scheepvaart up-to-date te houden. De Vlaamse Hydrografie bepaalt de juiste locatie en diepte op de bodem. Wrakken vormen obstakels die hinderlijk kunnen zijn voor de scheepvaart. Anderzijds wordt deze data ook opgenomen in de wrakkendatabank.

De ALCA dateert van 1938 en is gebouwd door een Deense scheepswerf. Na een aanvaring met een Zweeds schip in 1963, strandde het vaartuig. Dit gebeurde tijdens een zware sneeuwstorm met extreem beperkt zicht.

De Schaar van de Noord is een nevenvaarwater tussen de bocht van Bath en het verdronken land van Saeftinghe. Het wrak staat op de rivierkaarten aangegeven met het wraksymbool van een ‘droogvallend wrak’ en is gedekt door een kardinale boei. Bij zeer lage waterstanden komt een klein stuk van het wrak (ongeveer een 20 à 30-tal cm) droog te liggen. Dit gebeurt slechts enkele malen per jaar. Rond het wrak is door de vloedstroom een grote put uitgeschuurd. Het diepste punt van deze put ligt op 20 meter. Het hele wrak is ondertussen verzakt en verbogen. Vermoedelijk gebeurde dit vrij snel na het ongeluk.

Ook vandaag is dit nog steeds een riskante plaats. Door de nieuwe technologieën aan boord van de schepen en een goede coördinatie van de scheepvaart, zijn de risico’s beter beheersbaar.

De beelden van het wrak vind je hier.

Sinds 1 juli 2017 kende het historisch veer Sint-Anna dat linker- en rechteroever in Antwerpen verbindt een nieuwe opstart naar aanleiding van de ingrijpende werkzaamheden aan de voetgangerstunnel. Een ruim jaar later, heeft het veer al 598.270 passagiers overgezet. Velen onder hen hebben heel wat mooie herinneringen aan deze overzet.

In het kader van een optimale connectiviteit ter hoogte van het Steenplein, maar ook om een veilige situatie te garanderen voor de verschillende vaartuigen die er aanmeren, zal vanaf maandag 12 november 2018 de dienstregeling van het Sint-Anna veer licht aangepast worden. Deze nieuwe dienstregeling kan hier geraadpleegd worden.

Meer informatie over het Sint-Annaveer vind je hier.

Op vrijdag 19 oktober 2018 hernam Yves Goossens (algemeen directeur) zijn gewoonte om regelmatig (een 10-tal keer per jaar) een zogenaamde ‘torensessie’ te laten doorgaan. Tot zijn tijdelijke opdracht bij het LOODSWEZEN in april 2016 begon, nodigde hij telkens een tiental collega’s uit om samen met hem in dialoog te gaan, hun vragen te beantwoorden en bezorgdheden mee te nemen alsook zelf op een informele manier duiding te geven rond VLOOT en haar toekomst en uitdagingen.

Deze sessies, waarvan er tijdens de periode 2013 tot begin 2016 reeds een veertigtal doorgingen en waarbij hij een vierhonderdtal personeelsleden persoonlijk en in kleine groep kon ontmoeten, gingen eerder door in de toren boven het SWC-gebouw (vandaar de naam). Door de werkzaamheden in Oostende ging de sessie nu door in het gebouw van het LOODSWEZEN in Gent. De aanwezige collega’s, waarvan de meesten nog maar recent voor VLOOT werken, vormden een mix uit de verschillende standplaatsen en varen op verschillende vaartuigen, of werken in verschillende diensten aan de wal. Na de gebruikelijke ‘vraag naar vragen’ kwamen onderwerpen zoals STCW, veiligheid, comfort, ICT, bestellingen, sociale media, duurzaamheid, grensoverschrijdend gedrag, VLOOT en haar omgeving en belanghebbenden, de investeringen en nog andere onderwerpen ter sprake. De sessie liep kort na de middag af. De eerstvolgende en ondertussen 42ste sessie, gaat door op 9 november 2018.

Elke dinsdag traint het MRCC (Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum) samen met VLOOT op reddingsoefeningen. Ook Defensie neemt regelmatig deel aan de oefeningen. De bedoeling is om de Search and Rescue Mission Coordinator op het MRCC te trainen, zoekboxen te bepalen en varende en vliegende eenheden aan te sturen. De bemanningen van VLOOT en Defensie zetten vooral in op het oefenen van de taak als On Scene Coordinator, communicatie, het varen volgens zoekpatronen en slachtofferbehandeling.

Scenario van 30 oktober:
Twee getrainde personen (dummies) hebben zich aan elkaar verbonden en zijn in het water gegaan. De laatst gekende positie om 8.03 uur was 51°15.072N 002°54.499E, dit is een paar kilometer voor de haveningang van Oostende. Om 9.10 uur werd het MRCC op de hoogte gebracht. Op het MRCC stond een nautisch verkeersleider voor zijn vuurdoop bij deze oefening. Hij werd bijgestaan door een ervaren collega. Een andere nautisch verkeersleider in opleiding volgde de oefening mee aan boord van het reddingsvaartuig TUIMELAAR om ervaring op te doen vanuit het oogpunt van de reddingswerkers op zee.

Op 23 oktober 2018 kwamen in het RDM van Rotterdam de top van de in 2009 opgerichte Nederlandse Rijksrederij en VLOOT samen voor een vierde Joint Forces. Terwijl de vorige edities telkens in Oostende doorgingen, nam de Rijksrederij (RWS) deze keer het gastheerschap op zich. Na een welkom en introductie door Michel Hofsteede, namen Bianca Janssen (directeur van de Rijksrederij) en Yves Goossens (algemeen directeur VLOOT) kort het woord. Beiden gaven een stand van zaken rond beide rederijen, waarna al direct heel wat vragen over en weer gingen. Vervolgens namen Michel Hofsteede en Ilse Bailleul opnieuw het woord, zowel rond de voorliggende uitdagingen als de organisatie van de workshops op dag twee. Goede opwarmers voor de avondsessie en het diner dat doorging aan boord van de SS Rotterdam en al snel werd aangegrepen om rond tal van onderwerpen meningen en ervaringen uit te wisselen. De gelijkenissen tussen beide organisaties en de gelijklopende trajecten die beiden doorliepen, waren treffend. De open gesprekken en de onderlinge collegialiteit, die al sinds 2007 binnen de Joint Forces ontstonden, zijn ook vandaag nog zeer intact en zelfs verruimd. 

 

De Rijksrederij werd in 2009 naar het voorbeeld van VLOOT opgericht. Ze is op dit ogenblik aan een snelle vernieuwingsoperatie bezig, met heel veel aandacht voor duurzaamheid.

Onlangs werd een overeenkomst getekend tussen de Scholengroep GO! Antwerpen en VLOOT in het kader van de onderhoudswerkzaamheden aan het opleidingsschip Themis II. De Scheepvaartschool – Cenflumarin maakt sinds 2001 gebruik van het schip om de leerlingen voor te bereiden op een carrière op het water. De samenwerking met De Scheepvaartschool – Cenflumarin is uiterst belangrijk voor de toekomst van de leerlingen en rijkt verder dan enkel de Themis II die vooral gericht is op de binnenvaart. Ook de SIRIUS en de ZEESCHELDE krijgen doorheen het schooljaar regelmatig leerlingen aan boord.

De werkzaamheden bestaan uit twee delen waarvan het eerste deel onlangs werd opgestart. Het schip ligt momenteel in droogdok bij de Scheepswerf Kooiman Hoebee BV in Dordrecht (Nederland). Deze scheepswerf zal zich hoofdzakelijk focussen op de onderhouds- en herstellingswerken zoals bijvoorbeeld het reinigen, herstellen en schilderen van de romp. De tweede opdracht specifiek voor het vervangen van de vloer in het schip werd gegund aan Kranendonk BV (Rotterdam). Volgens de huidige planning zal deze opdrachtnemer opstarten in de week van 5 november 2018. De bedoeling is om het schip tegen het einde van het jaar terug operationeel te hebben.

Op 24 oktober 2018 werd het drijvende kadaver van een vinvis waargenomen ter hoogte van de vaargeul het Scheur. Het MRCC (Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum) werd op de hoogte gebracht en startte de verwittigingsmatrix ‘beschermde zeedieren en vogels’. Volgens de voorziene procedure kwamen verschillende kustwachtpartners in actie zodat een veilige en vlotte scheepvaart gegarandeerd bleef.

Door de werking van het getij en de stroming dreef de vinvis af richting Oostende. Op zee werd rond het kadaver een perimeter ingesteld. VLOOT-eenheden TUIMELAAR en SPN-09 bewaakten afwisselend deze perimeter. In de vroege ochtend sleepte de Brandaris (Ship Support) het dier naar het strand van De Haan.

Zie ook enkele foto's, het bericht van VTM Nieuws en het bericht van afdeling SCHEEPVAARTBEGELEIDING.

Op 2 en 3 oktober 2018 vonden grootschalige internationale veiligheids- (SAFETY) en beveiligingsoefeningen (SECURITY) plaats op de Noordzee voor het North Atlantic Coast Guard Forum (NACGF). Verschillende reddingsdiensten, Defensie en eenheden van buurlanden namen deel onder de noemer GUARDEX 18.

Op 2 oktober 2018 zette VLOOT het reddingsvaartuig ORKA en het multifunctioneel vaartuig SIRIUS in voor SAR (Search and Rescue) oefeningen op zee. Deze veiligheidsoefeningen werden gecoördineerd door het MRCC (Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum). Er werd met varende en vliegende eenheden gezocht naar twee drenkelingen. Bij een van de MEDEX (medical evacuation exercise) oefeningen in Zeebrugge werd ook een pop (dummy) succesvol overgezet tussen een reddingsboot en de SIRIUS.

Kapt. Réjane Gyssens (MRCC) feliciteerde kapt. Geremias Cerneels en zijn bemanning van de SIRIUS en gezagvoerder Jurgen De Sloovere en zijn bemanning van de ORKA met hun uitstekende inzet tijdens de oefening.

Foto's van de vaartuigen vind je hier.