VLOOT zet opnieuw een stap in haar evolutie naar een groene rederij met de aankoop van een elektrische bakfiets voor de locatie Antwerpen.

Deze bakfiets is een prachtig alternatief voor de wagen om kleine hoeveelheden materiaal of verbruiksgoederen snel en milieuvriendelijk te vervoeren van het magazijn naar de steiger ter bevoorrading van de schepen.

VLOOT speelt hiermee ook in op het gebruik van andere vervoersmodi binnen de huidige verkeersproblematiek in Antwerpen.  Klik hier voor meer informatie.

VLOOT draagt opnieuw bij tot een beter milieu en een duurzame toekomst. Het VLOOTpersoneel is alvast tevreden met de aankoop van deze splinternieuwe bakfiets.

Momenteel worden de laatste puntjes van het gloednieuwe veer CYRIEL BUYSSE afgewerkt op de werf Damen Gorinchem in Nederland. Op 16 april 2018 wordt het veer te water gelaten op de werf in Gorinchem. Ir. Piet Leeuwerck, scheepsbouw R&D manager volgt samen met superintendent Maarten De Nolf de finale fase van het vaartuig nauwkeurig op.

De HATs (Harbour Acceptance Tests) en de SATs (Sea Acceptance Tests) starten vanaf 23 april 2018. Dit zijn testen die worden uitgevoerd waarbij alle systemen van het vaartuig uitvoerig getest worden zoals het correct functioneren van de elektrische systemen, de ventilatie en de motoren.

CYRIEL BUYSSE wordt begin mei verwacht in Gent.

Foto’s van de laatste afwerkingen van het vaartuig vind je hier.

Op zondag 8 april 2018 werd in Gent het startschot gegeven voor de 5de editie van de ‘North Sea Run Gent’. Door de recente fusie van de haven van Gent en Zeeland (Nederland) kreeg deze editie een nieuwe naam. Dit volledig vernieuwd parcours verliep door het Gentse havengebied. Dit was een unieke kans om plaatsen in de haven te leren kennen die anders niet toegankelijk zijn.

Bijna 2000 deelnemers trokken hun sportieve kledij aan om mee te fietsen of lopen. Onder hen ook heel wat jonge lopertjes voor de kidsrun van 1 kilometer. De gevorderden namen deel aan de halve marathon (21 km) met 1 fietser en 1 loper die elkaar steeds afwisselden.

Het VLOOTveer in Langerbrugge Gent werd een tijd lang autovrij gehouden zodat alles vlot kon verlopen.

North Sea Port steunt hiermee het goede doel UNICEF om kinderen in nood een betere toekomst te geven.

Foto’s van deze sportieve dag vind je hier terug.

Klik hier voor meer info en foto’s.

 

NACGF (North Atlantic Coast Guard Forum) is een kustwachtforum met 20 landen uit de Noord-Atlantische regio. Het doel is om de onderlinge samenwerking te promoten, netwerken uit te bouwen en  informatie uit te wisselen over ‘best practices’.

Per jaar is één van de deelnemende landen voorzitter en wordt er een algemeen thema bepaald. Dit jaar is België aan de beurt. De expert meeting met als thema ‘working together in the maritime domain’ ging door in Oostende van 26 maart tot 29 maart 2018.

VLOOT nam deel aan de Technical Work Group.

Frank Aersssens gaf een algemene presentatie over VLOOT met de focus op de inzet van vaartuigen binnen de kustwacht operaties. Ir. Piet Leeuwerck presenteerde het nieuwbouwprogramma van VLOOT, de nieuwe technologie in de scheepsbouw, de valkuilen, de ‘do’s and dont’s’ en de ‘lessons learned’.

De enthousiaste deelnemers konden de theorie aan de praktijk toetsen met:

  • een uitgebreide rondleiding op het Maritiem Reddings en Coördinatie Centrum (MRCC) van afdeling Scheepvaartbegeleiding
  • een bezoek aan het multifunctioneel VLOOTvaartuig SIRIUS onder begeleiding van ir. Piet Leeuwerck of een bezoek aan het patrouillevaartuig Castor van de Marine.
  • een  demonstratie over het gebruik van UAVs door de dienst Marien Milieu van de Federale Overheidsdienst (FOD) Volksgezondheid
  • een uiteenzetting over het MIK (Maritiem Informatiekruispunt)
  • een bezoek aan een UAV van Defensie en DG Leefmilieu

Meer info kan je terugvinden op de website van Kustwacht.
Klik hier voor enkele foto’s.

Naar aanleiding van de Ronde van Vlaanderen wordt de uurregeling van het Sint-Annaveer aangepast op zondag 1 april 2018:

-        onderbreking tussen 10u en 11u15
-        het veer start uitzonderlijk vanaf 7u tot 10u en na de onderbreking van 11u15 tot 19u15

Meer informatie vindt u op:

www.slimnaarantwerpen.be/nl/nieuws/hoe-geraakt-u-vlot-op-de-ronde-van-vlaanderen-1-april-2018

 

Onder de stralende zon ging op zaterdag 24 maart 2018 de familiedag door in Antwerpen. VLOOT verwelkomde 173 personeelsleden met hun familie.

Alle deelnemers werden ontvangen op een prima locatie tegenover het Imalsogebouw, de basis  van de Zeescouts aan de Stroom op linkeroever. De gasten mochten het VLOOTvaartuig ZEESCHELDE  bezoeken en even meevaren. Tijdens de vaart zagen ze in de ‘skyline’ van Antwerpen de indrukwekkende Onze-Lieve-Vrouwkathedraal, het MAS (Museum aan de Stroom) en het Havenhuis, een architecturaal meesterwerk van Zaha Hadid in de haven van Antwerpen.

Ook op het welbekende Sint-Annaveer van VLOOT, zorgde het mooie weer voor een constante drukte.

Tijdens de rondleidingen in het VLOOT-deel van het Imalsogebouw kon men kennis maken met de landschapskantoren en het volledig vernieuwd en gedigitaliseerd magazijn.

Ook op het gloednieuw hydrografisch vaartuig HENRY DE VOS dat in april gedoopt wordt kon men in primeur al een kijkje nemen.

Op het terrein van de Zeescouts zorgden de muzikanten voor een gezellige sfeer en kon men genieten van een lekker hapje en een drankje en een babbel met de collega’s en familie.

De Zeescouts uit Antwerpen leverden prachtig werk en verzorgden onder andere de kinderanimatie en de catering.

We kunnen, met dank aan de VLOOT-collega’s die deze mooie namiddag mogelijk maakten, terugkijken naar een geslaagde familiedag in 2018 .

Sfeerbeelden van de familiedag vindt u hier.

 

VLOOT kan met trots meedelen dat ze op 19 maart 2018 de ISO 14001:2015 en ISO 9001:2015 behaald heeft en hiermee start aan een nieuwe cyclus van 3 jaar met de firma Vinçotte.

Bijzonder dit jaar is de uitbreiding van de scope met ‘Ter beschikking stellen van bemande vaartuigen inclusief organisatie van special training STCW A-II/3 voor het varend personeel van VLOOT’.

Lead auditor was Christophe Bakeroot bijgestaan door Jan Ginckels.

Na een intensieve doorlichting van de wal werden ook volgende vaartuigen bezocht:

-         multifunctioneel vaartuig SIRIUS in Oostende
-         reddingsvaartuig ORKA in Oostende
-         veer MAURICE MAETERLINCK in Gent
-         redeboot ZEEASTER in Antwerpen
-         nieuwste hydrografisch vaartuig HENRY DE VOS in Antwerpen

De auditors waren sterk onder de indruk van de openheid waar alle collega’s van VLOOT aan hebben meegewerkt. Zij benadrukten dat zij tijdens de audits hebben vastgesteld dat de werknemers van VLOOT trots zijn op hun job.

Er zijn geen non conformiteiten vastgesteld, wel enkele verbeterpunten zoals het onderzoeken of het thema ‘cradle to cradle’ nog meer geïntegreerd kan worden in de processen van VLOOT. ‘Cradle to cradle’ staat voor een nieuwe kijk op duurzaam ontwerpen en duurzaam produceren.

De auditoren waren enorm tevreden over de verschillende systemen die toegepast worden binnen VLOOT zoals VLOTEC, VLOMIS, FINLOG, enz.

VLOOT is terug fier op het behalen van de twee nieuwe certificaten en wenst in het bijzonder het SHEQ-team en de VLOOT-collega’s voor alle geleverde inspanningen te feliciteren.

Klik hier om enkele foto’s van de audits te vinden.

 

Op maandag 19 maart 2018 nodigde de stad Oostende samen met VLOOT, de pers uit aan boord van de ROGER RAVEEL om de uitbreiding van de veerdienst in Oostende aan te kondigen. 

Op vraag van het stadsbestuur zal de veerdienst in Oostende immers fors uitgebreid worden tussen 30 maart en 30 september 2018.  De gebruikscijfers stegen reeds van 641.211 in 2016 naar 723.568 in 2017.  Door de inzet van een tweede veer zullen de wachttijden tijdens piekmomenten sterk gereduceerd kunnen worden en is er ook geen onderbreking meer van de dienstverlening tijdens de verplichte rusttijden van de bemanningen.  De veerdienst zal bovendien op vrijdagen en zaterdagen, op bepaalde feestdagen en dagelijks tijdens de zomermaanden, tot middernacht varen. 

VLOOT en het stadsbestuur willen hiermee samen zorgen voor een betere bereikbaarheid tussen  het centrum van de stad en de oosteroever.

Het volledige persbericht kunt u hier vinden.
Hier vindt u gedetailleerd overzicht van de laatste afvaarten voor de periode 30/3 tot en met 30/9/2018.
Enkele sfeerbeelden hier.

 

Zaterdagavond 17 maart 2018 kwam een binnenvaartschip in de problemen ter hoogte van de Moervaart.  De bemanning van de veerdienst Terdonk-Gent is onmiddellijk ingegaan op de noodoproep van de havendienst om assistentie te verlenen ter plaatse.  In goed overleg met de havendienst Gent en andere hulpverleningsdiensten kon het vaartuig uiteindelijk veilig afmeren.  Door deze noodinterventie was de veerdienst Terdonk 45 minuten onderbroken.  De snelle respons en de hulpvaardigheid van de VLOOTbemanning werd door de haven Gent bijzonder gewaardeerd.

Op zondag 8 april 2018 zet het Gentse havengebied voor de 5e keer haar deuren open voor enkele duizenden lopers en fietsers.  Om alle wedstrijden die dag vlot te laten verlopen wordt op vraag van het havenbedrijf het veer in Langerbrugge Gent die dag autovrij gehouden van 8u tot 14u.  Automobilisten kunnen uiteraard nog steeds gebruik maken van het veer Terdonk Gent op een 4-tal km (zie kaartje).

De haven van Gent fuseerde begin december met de haven van het Nederlandse Zeeland en heet voortaan North Sea Port.  Om die reden krijgt ook de run dwars door het Gentse havengebied een nieuwe naam, namelijk North Sea Port Run Gent.  De unieke sfeer binnen een haven zorgt voor een exclusief evenement.  Je loopt over brede kaaien langs grote schepen, kranen, …. Een unieke gelegenheid dus om het Gentse havengebied te (her)ontdekken.  Unicef is het goede doel van de North Sea Port Run.  Meer detail en info over dit initiatief vindt u hier.

Begin 2016 mocht VLOOT de duurzaamheidsprijs van de Vlaamse overheid 2015 in ontvangst nemen.  Dit was een beloning voor de structurele verankering van duurzaamheidsinitiatieven in de VLOOTwerking.  Naast talrijke andere kleine initiatieven die bijdragen tot duurzame leefomgeving heeft VLOOT opnieuw een stap gezet in het duurzaam en ecobewust werken.  Concreet verdwijnen ongeveer een 1000-tal plastiek zakken per jaar uit de VLOOTmagazijnen.  VLOOTcollega’s die artikelen uit het magazijn in Oostende of Antwerpen ontvangen, krijgen dit vanaf heden bezorgd in papieren zakken die voldoen aan de Europese composteringsnorm EN-13432.  Ze kunnen dus de definities als ‘herbruikbaar, duurzaam, composteerbaar en biologisch afbreekbaar’ doorstaan.  VLOOT hoopt hiermee bij te dragen aan het duurzaamheidsbeleid dat gevoerd wordt op alle niveaus.

Begin maart 2018 heeft de ZEETIJGER bebakeningsmateriaal uitgezet voor de bebakening van het nieuwe windmolenpark Norther.  Norther is een windmolenpark te bouwen op ca 22 km uit de kust van Zeebrugge met in totaal 44 windmolens van de nieuwste generatie windmolens van 6+ MW klasse.  Daarnaast zorgde de ZEETIJGER nog voor het positioneren van meetboeien (waveriders) van de opdrachtgever die meetpunten vormen binnen de werkzone.

Windenergie en windmolens, het zijn actuele thema’s die aan bod komen in het kader van duurzame energie en het halen van de Belgische klimaatdoelstellingen.  De veiligheid voor de scheepvaart als windmolenparken geplaatst worden in het Belgisch gedeelte van de Noordzee, is een grote bezorgdheid van het agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust.  VLOOT draagt haar steentje bij aan beide doelstellingen door het gebied rond de windmolenparken op zee te markeren en te bebakenen voor de scheepvaart.  In totaal zal VLOOT 4 kardinale boeien en 7 bijzondere markeringsboeien gedurende ca 1,5 jaar ter beschikking stellen op zee in het kader van de bouw van het windmolenpark. Norther is het 5e park in een reeks van 8 die gebouwd worden (zie plannetje).

Enkele foto's over het park en deze boeien vindt u hier.
Filmpje over het uitzetten van een boei vindt u hier.

Op 9 maart 2018 kwamen de kustwachtpartners bijeen voor de kick-off meeting van het MAiDEN project dat medegefinancierd wordt door het Europees Fonds voor Maritieme Zaken en Visserij.

De koppeling van data- en communicatienetwerken moet er voor zorgen dat een accuraat maritiem verkeersbeeld kan opgebouwd worden.  Dit zal ten goede komen van toekomstige operaties en de veiligheid op de Noordzee en is dus ook voor het agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust en haar entiteiten zeer belangrijk.

De tekst van het persbericht vindt u hier.

Al 110 jaar staat 8 maart als Internationale Vrouwendag symbool voor de strijd voor gelijkheid van vrouwen over de hele wereld.  In 2018 werd gekozen voor het thema ‘gelijkwaardigheid’ dat het vijfde doel is in de Duurzame Ontwikkelingsdoelen waar VLOOT zich bij aansloot met de toekenning van de duurzaamheidsprijs in 2015.  Voor VLOOT dus de ideale gelegenheid om het aantal vrouwen in eigen organisatie van dichtbij te bekijken.  Uit de bijgevoegde VLOOTcijfers blijkt dat het aandeel van de vrouwen het grootst is aan de wal en in het C-niveau.  De grootste aangroei ‘dames’ is te vinden in het middenmanagement.  Bekeken over de periode 1998-2018 blijkt het aandeel van de vrouwen sterkst gestegen is in het plenaire directiecomité (1 op 14 in 1998 naar 6 op 17 in 2018).  De laagste aangroei is te vinden onder de bemanningen van de VLOOTvaartuigen met slechts 3 varende dames ten opzichte van de meer dan 450 mannelijke collega’s.  Het is duidelijk dat VLOOT nog een belangrijke uitdaging heeft om het aandeel van de vrouwen aan boord van de VLOOTschepen te doen stijgen.  VLOOT maakt zich alvast sterk dat dames evenwaardige kansen en gelijke rechten krijgen zowel aan boord als aan de wal.

Cijfergegevens VLOOT vindt u hier.

Meer info over maritiem onderwijs en maritieme beroepen vindt u via www.areyouwaterproof.be.

Ingevolge baggerwerken ter hoogte van ‘t Steen in Antwerpen zal het gelijknamig ponton niet toegankelijk zijn vanaf maandag 12 maart 2018 tot en met zondag 18 maart 2018.  Concreet betekent dit dat er in die periode geen veerdienst mogelijk zal zijn tussen linkeroever en ’t Steen.  DeWaterbus zal in die periode en in onderling overleg met VLOOT, aanmeren aan de steiger Linkeroever om haar passagiers te laten opstappen.  Behoudens onvoorziene omstandigheden zal de veerdienst Sint-Anna haar normale dienst opnemen vanaf maandag 19 maart 2018. Fietsers en voetgangers kunnen wel nog steeds gebruik maken van de fiets- en voetgangerstunnel. 

De baggerwerken worden uitgevoerd in opdracht van de stadshavendienst Antwerpen.  Er wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt om het ponton te herconfigureren zodat cyclische baggerwerken (waardoor het ponton regelmatig onbruikbaar wordt) niet meer noodzakelijk zullen zijn.

Op 20 en 21 februari 2018 bracht kapitein Carl Mahler, een loods uit Port Everglades Pilots Association in Fort Lauderdale, Florida USA een bezoek aan VLOOT. Met het oog op de aankoop van nieuwe vaartuigen voor hun loodsentransport was hij bijzonder geïnteresseerd in  onze VLOOTvaartuigen.

Hij werd verwelkomd door ir. Piet Leeuwerck, scheepsbouw - R&D manager, die hem een rondleiding met deskundige uitleg gaf op het douanevaartuig ZEELEEUW en het reddingsvaartuig R6-ORKA in Oostende. De dag nadien leidde hij hem rond op de 3 redeboten in Vlissingen, de DEURLOO, de HONTE en de RAAN.  

Kapt. Carl Mahler was onder de indruk van al onze voorzieningen en apparatuur aan boord en was bijzonder geïnteresseerd in onze ervaringen op de Noordzee. Ook merkte hij op dat onze vaartuigen en motoren zeer goed onderhouden worden.

Ing. Frank Aerssens, directeur Operations en Technische Dienst, informeerde hem over de specifieke aspecten zoals veiligheid, inzet en opleiding van bemanning, onderhoud, enz..

Kapt. Mahler maakte voor het eerst ook een ‘man over boord’ oefening mee, en merkte op dat VLOOT een ‘eersteklas organisatie’ is waar we terecht fier op mogen zijn.

Na dit constructief bezoek aan VLOOT vertrok hij terug richting USA waar hij zonder twijfel al zijn ervaringen zal meedelen wat hun keuze zal vereenvoudigen bij de zoektocht naar nieuwe redeboten.

Klik hier voor enkele foto's van het bezoek.

Naar jaarlijkse traditie werd er officieel afscheid genomen van alle VLOOT-collega’s die het voorbije jaar met pensioen gingen. De viering ging door in de Marine Club te Oostende op donderdag 1 maart 2018.

Johan Onraedt, wnd. algemeen directeur, gaf een warme welkom aan iedereen op deze toch wel zeer koude dag.

Na de verwelkoming volgde een presentatie waarbij alle realisaties en toekomstige uitdagingen van VLOOT voorgesteld werden. Zo konden de gepensioneerden met grote belangstelling zien hoe de toekomst van VLOOT er zal uitzien.

Ook Erik Blomme, ere-afdelingshoofd van VLOOT, was aanwezig en bijzonder geïnteresseerd in de veranderingen bij VLOOT sinds zijn pensioen.

Vervolgens gaf Christina Brutein, teamverantwoordelijke personeel, een korte schets van de loopbaan van de aanwezige gevierden.

Johan Onraedt overhandigde een attentie aan deze collega’s en bedankte hen voor hun jarenlange inzet bij VLOOT.

Na de gebruikelijke fotomomenten werd nog flink nagepraat met alle oud-collega’s en familieleden en werden er herinneringen opgehaald bij de receptie met een gezellige babbel en een drankje.

Sfeerbeelden van de pensioenviering vind je hier.

Een tweedejaars studente journalistiek aan de Arteveldehogeschool in Gent kreeg vorig jaar opdracht om een reportage te maken over bijzondere beroepen. 

Voor één van die beroepen kwam ze via haar vader terecht bij de boeienlegger ‘ZEESCHELDE’.  Onlangs mochten we het eindresultaat ontvangen.  De reportage geeft een mooi beeld van dit ‘vergeten’ beroep van boeienlegger.  Er wordt in de reportage ook aandacht besteed aan de beroepen ‘sluiswachter’ en ‘vliegtuigbouwer’.

Klik hier om het resultaat van het schoolproject te bekijken.

Klik hier voor een aantal bijkomende sfeerbeelden tijdens de meeloopdag aan boord.

Fietsen zit in de lift in de provincie Antwerpen.

In 2017 noteerde de provinciale Fietsbarometer, die op 22 locaties heel het jaar door fietsers telt, voor de provincie Antwerpen een stijging van 1,9% op jaarbasis.

Ook VLOOT werkt met haar veerdiensten op de Schelde mee aan deze stijging.

In 2017 maakten niet minder dan 577.127 fietsers gebruik van onze veerdiensten

·        Bazel-Hemiksem (253.750 fietsers)

·        Hoboken-Kruibeke (253.779 fietsers)

·        Sint-Annaveer (verbinding Linkeroever met ’t Steen opgestart op 1 juli 2017 : 69.598 fietsers).

Het nieuwe veer Lillo – Liefkenshoek, dat in het voorjaar 2019 zal opgestart worden, zal aan het fietsgebruik in de provincie Antwerpen nog een bijkomende stimulans geven.

Het nieuwste veer van VLOOT, CYRIEL BUYSSE, komt er dit jaar aan. Het casco werd gebouwd op de werf Damen Verolme en op 2 februari 2018 te water gelaten. Van daaruit werd het vaartuig getransporteerd  naar de werf Damen Gorinchem voor verdere afbouw. Bijzonder aan dit veer is de installatie van milieuvriendelijke motoren met uitlaatgassenbehandeling wat uiterst energie-efficiënt is met relatief weinig uitstoot van schadelijke stoffen.

De CYRIEL BUYSSE zal ingezet worden op het kanaal Gent-Terneuzen en wordt verwacht in het voorjaar van 2018.

Klik op deze link voor foto's van:

-        bouw casco
-        mock-up
-        fabrieksproeven motoren met uitlaatgassenbehandeling
-        tewaterlating

VLOOT blijft steeds verder bouwen aan een duurzame toekomst met milieuvriendelijke vaartuigen.

 

 

Na  drie infosessies in Oostende, Antwerpen en Gent in 2017 vond de volgende infosessie op
1 februari 2018 plaats in Vlissingen (Nederland).

Johan Onraedt, wnd. algemeen directeur, mocht 45 personeelsleden verwelkomen. Hij bracht in zijn presentatie duiding over de missie, visie, waarden en aandachtspunten van VLOOT. Ook heel wat interessante items over de personeelsevolutie, de cursistendagen, de realisaties en de geplande vernieuwingen kwamen aan bod.

Nadien gaf Frank Aerssens, directeur Operations en Technische Dienst een boeiende presentatie over de werking van de technische dienst die als (ultieme) doel heeft om de VLOOTvaartuigen 100% beschikbaar te stellen. Hij toonde het belang aan van het vermijden van correctief onderhoud door verder te evolueren naar periodiek, predictief en pro-actief onderhoud. 

Tenslotte toonde hij een aantal sprekende voorbeelden van de resultaten van het monitoringsysteem dat op basis van het VLOTEC beheerssysteem opgezet werd om nuttige analyses rond onderhoud van de vaartuigen te kunnen trekken.

Foto's van de infosessie kan je hier terugvinden.

VLOOT heeft op 5 februari 2018 op verzoek van het Nederlandse Loodswezen ‘LOODSBOOT 1’ ingezet op de Noordpost voor een tijdelijke vervanging tijdens het bunkeren en bevoorraden van de Nederlandse loodsboot POLARIS.

De hele operatie is vlot en volgens schema verlopen en een mooi voorbeeld van de goede samenwerking tussen VLOOT, het Vlaamse en het Nederlandse Loodswezen.

VLOOT wil overtuigend meewerken aan de gezondheid van al haar werknemers.

Naast de eerder opgestarte sensibiliseringscampagnes rond roken en gebruik van frisdrank, is er nu fruit beschikbaar op het werk op alle VLOOT-locaties.

Het kiezen voor een gezonde fruitsnack als tussendoortje moet zowel de bewustwording rond een gezonde levensstijl als de gezondheid van de werknemers zelf bevorderen.

Klik hier voor meer over fruit en gezondheid.

 

Het is een traditie dat de directie van VLOOT in het begin van het jaar, terugblikt op de realisaties van het afgelopen werkjaar.  Op basis van de resultaten wordt de visie op de toekomst bevestigd of bijgestuurd.  De conclusies vormen dan de basis voor de werkafspraken voor het komende jaar.

Dit jaar vormde ‘change’ of ‘verandering’ de rode draad tijdens de evaluatie van het beheerssysteem.  De steeds sneller evoluerende maatschappij noodzaakt immers ook de VLOOTrederij aandachtig te blijven voor alle veranderingen en nieuwigheden die op haar af komen.

VLOOT was dan bijgevolg bijzonder vereerd dat mevrouw Ann De Roeck, meter van de WIELINGEN, bereid was om haar eigen ervaringen te delen.  Na een loopbaan in verschillende topfuncties bij Belfius is zij in 2014 een loopbaan als directeur gestart bij FSMA (controle autoriteit voor financiële diensten en markten).  Info over deze autoriteit vindt u via www.fsma.be.

Zij nam op donderdag 26 januari 2018 het management en aantal belangrijke sleutelfiguren van VLOOT mee naar de ‘veranderingen’ in de wereld.  Ze legde de link naar evoluties die ook op Europa, Vlaanderen en VLOOT impact kunnen hebben.  Haar eigen persoonlijke ervaringen over het omgaan met veranderingen, gedrag en weerstand waren bijzonder verhelderend en nuttig.  Tot slot wees ze ons ook op het belang van het leiderschap. Aan de hand van talrijke voorbeelden uit de maritieme omgeving en uit het ‘alledaagse’ leven kregen de deelnemers een aantal tips om valkuilen te herkennen.  Daarnaast onderstreepte onze VLOOTmeter het belang van de communicatie naar en met alle medewerkers van de organisatie.  Eenvoudige en begrijpbare taal is de boodschap, zeker  bij het opstarten van nieuwe uitdagingen.

Het nieuwsitem over de doop van de WIELINGEN door mevrouw Ann De Roeck vindt u hier.

De Haven van Oostende heeft een succesvol jaar achter de rug met hun offshore trafiek waardoor de activiteiten in de haven fors zijn gestegen. Door de uitbreiding van het offshore windmolenpark worden steeds meer gezinnen voorzien van windenergie afkomstig van de Noordzee. In 2018 kijkt de haven uit naar de verdere groei in de offshore en de heropstart van de roro-trafiek.

Ook VLOOT speelt een substantiële rol in de Haven van Oostende. In 2017 werden er 3.343 invaarten van VLOOTvaartuigen geregistreerd in het 'Ensor systeem'. Dit zijn bijna 700 vaarten meer dan in 2016!

VLOOT zal met de verhuis van haar operaties naar de vernieuwde kaai 101 en de kaai 102 de komende jaren ook met het Havenbedrijf samenwerken aan de creatie van extra ruimte voor de offshore activiteiten in de haven.

Enkele foto's vindt u hier terug.

In het kader van de opvolging van de evolutie van de strand- en vooroeversuppleties heeft het Waterbouwkundig Laboratorium de voorbije 4 jaar een monitoringscampagne uitgevoerd ter hoogte van Mariakerke-Oostende.

De VLOOTbemanning van de ZEETIJGER stond samen met de medewerkers van het Waterbouwkundig Laboratorium in voor het uitleggen en veilig ophalen van frames met meetinstrumenten. Om deze frames veilig af te bakenen werden ook boeien uitgelegd conform de richtlijnen van afdeling Scheepvaartbegeleiding zodat de scheepvaart steeds op een veilige afstand kon passeren. De campagne werd ook kenbaar gemaakt aan de lokale jachthavens en de beroepsvissers via de Vlaamse Visserij Vereniging en de Rederscentrale. Door de goede samenwerking tussen de verschillende instanties kon deze campagne eind 2017 met succes afgesloten worden.

Foto's van deze campagne vindt u hier terug.

Jaarlijks komen talrijke sportliefhebbers supporteren voor de Soudal Scheldecross te Antwerpen waar veel bekende veldrijders aan deelnemen.

Op zaterdag 16 december 2017 heeft VLOOT uitzonderlijk haar capaciteit op de Sint-Annaveerdienst uitgebreid om de supporters op tijd op hun bestemming te krijgen. Naast de SCHELDE werd de veerboot SIMON STEVIN extra ingezet om de piekmomenten op te vangen tussen het ponton aan het Steenplein en linkeroever.

In samenwerking met Golazo Sports is dit evenement zeer vlot verlopen. De opkomst van een 2000-tal mensen was een groot succes. Iedereen kon genieten van een mooie winterse dag en een vlotte overvaart!

Foto’s van de overtochten bij de Scheldecross vind je hier terug.

De gebruikers van de veerboot in Kruibeke kregen op zondag 3 december 2017 onverwacht gezelschap van de Sint en zijn pieten tijdens hun overtocht van Kruibeke naar Hoboken.

Enkele sfeerbeelden vindt u hier.

 

Op 4 december 2017 kreeg VLOOT een oproep vanuit Frankrijk om een dringende interventie te doen op een Franse 17-tons boei ca 1 mijl in zee ter hoogte van Duinkerke.  De bijstand van VLOOT werd gevraagd omdat de boei aan het zinken was en er geen middelen waren in Franse middens die onmiddellijk ingezet konden worden.

De gezagvoerder van de ZEETIJGER, Steve Hosten, kon samen met zijn bemanning de mastadont veilig en wel afleveren in de haven van Duinkerke.

Dit huzarenwerk werd bijzonder geapprecieerd door de Franse collega’s en is ook opgevallen binnen VLOOT.  Het betrof immers een voor Frankrijk bijzondere boei die uitgerust was met zeer belangrijke meetinstrumenten. De boei was verankerd met twee ankers van elk 3 ton, twee boeistenen van 3 ton en tweemaal 100 meter ankerketting (2400kg).

Enkele beelden van deze bijzondere opdracht vindt u hier.

Op zaterdag 2 december 2017 kreeg het MRCC een oproep voor medische hulp aan boord van het baggerschip ‘Flinstone’ ter hoogte van de windmolenparken. Er was dringend medische assistentie nodig voor de eerste stuurman die geconfronteerd werd met hartklachten. Koksijde Rescue werd opgebeld maar door de dichte mist kon de helikopter niet uitvliegen.  Het reddingsvaartuig ORKA werd gecontacteerd die meteen is uitgevaren om de eerste medische hulp toe te dienen. Bij aankomst aan wal werd de stuurman onmiddellijk overgedragen aan de hulpdiensten voor verder onderzoek en na de nodige behandeling mocht hij het ziekenhuis verlaten.

Dank aan de VLOOTbemanning van de ORKA met gezagvoerder Jurgen De Sloover voor de zeer professionele, vlugge en goed georganiseerde medische evacuatie wat zeer geapprecieerd werd door de kapitein van het schip en de betrokken stuurman.

Op donderdag 30 november 2017 brachten studenten Industriële Wetenschappen en Elektromechanica een bezoek aan de SIRIUS.  Het bezoek kaderde in een project dag van VTI Diksmuide aan het havenbedrijf Oostende en een aantal bedrijven in de haven van Oostende.  Kapt. Dennis Brys, gezagvoerder van de SIRIUS onthaalde de studenten en hun begeleiders op de brug.  Vervolgens werden ze rondgeleid door het schip naar de machinekamer waar Marc Knockaert, scheepstechnicus, de technische uitleg voor zijn rekening nam.  De leerlingen in de studierichtingen Industriële Wetenschappen en Elektromechanica krijgen een brede technisch-theoretische vorming.  Via het bezoek aan de SIRIUS konden de studenten ook eens proeven van de vaardigheden, inzichten en attitudes die nodig zijn in de praktijk en op de werkvloer.  VLOOT hoopt uiteraard dat deze studenten hierdoor zin krijgen in een technisch beroep in de scheepvaart.

Enkele sfeerbeelden aan boord vindt u hier.
Meer over de SIRIUS vindt u hier.
Info over de ingebruikname van de SIRIUS vindt u hier.
Meer over het maritiem onderwijs en de maritieme beroepen vindt u via areyouwaterproof.

Op zondag 26 november 2017 bezochten 628 personen het zeewetenschappelijk onderzoeksvaartuig SIMON STEVIN in Oostende. Een route doorheen het schip werd uitgestippeld vanop de brug tot in de machinekamer. In de ‘survey room’ werden de bezoekers ontvangen door Maxime Van Balen, contract- en projectmanager, die uitleg gaf over de samenwerking tussen VLOOT en het VLIZ en de taken in het algemeen. Norman Daems, gezagvoerder, gaf interessante informatie op de brug en verder langsheen het parcours gaf de VLOOTbemanning deskundige uitleg over de technische aspecten in de machinekamer. In het labo werden een  aantal wetenschappelijke activiteiten van het VLIZ in beeld gebracht.

Pendelbusjes werden ingelegd om de enthousiaste bezoekers naar het Marien Station Oostende te brengen waar wetenschappers meer uitleg gaven over recente onderzoeken aan boord van de SIMON STEVIN en in het Marien Station Oostende.

Foto’s van het bezoek op het schip vind je hier terug.

Klik hier voor de foto's van het Marien Station Oostende.

Meer info over het VLIZ via de website

De finale afwerking van het hydrografisch peilvaartuig HENRY DE VOS is in zicht. Op 21 november 2017 werd in aanwezigheid van Scheepvaartcontrole en Bureau Veritas de hellingproef uitgevoerd door de werf Auxilar Naval Del Principado SA in Spanje. De hellingproef dient om op een zeer nauwkeurige manier het zwaartepunt van het vaartuig te bepalen. De situatie wordt nauw opgevolgd door de projectleider ir. Piet Leeuwerck, scheepsbouw R&D manager. Samen met superintendent Jan De Kerf en schipper Frankie Van Ceulen worden de HATs (Harbour Acceptance Tests) en de SATs (Sea Acceptance Tests) opgevolgd.

De HATs zijn testen die aan wal worden uitgevoerd waarbij alle systemen van het vaartuig uitvoerig getest worden zoals het correct functioneren van de elektrische systemen, de ventilatie en de motoren. Ook alles wat met veiligheid te maken heeft zoals het testen van de brandblussystemen, de bilgessystemen en –alarmen.

Op zee worden de SATs uitgevoerd, meer bepaald testen naar manoeuvreerbaarheid, snelheid en geluidsmetingen aan boord.

Na succesvolle uitvoering van alle proeven wordt de hydrografische apparatuur grondig door de Vlaamse Hydrografie op de werf in Spanje getest.

HENRY DE VOS wordt eind december verwacht in Antwerpen en zal na de familiarisatie en testen gebruikt worden om metingen uit te voeren voor de Vlaamse Hydrografie. We kijken alvast uit naar onze nieuwste aanwinst.

Foto’s van de laatste afwerkingen van het vaartuig vind je hier

Klik op film 1 en film 2 voor meer beelden van de testen.

De Vlaamse overheid wil verder bouwen aan een duurzame toekomst door onder andere het wagenpark te vergroenen.

Dit houdt onder meer in dat er geen dieselwagens meer aangekocht worden en dat de gemiddelde ecoscore van het wagenpark tegen 2020 minstens 67 moet bedragen.

Na de overschakeling naar zwavelarme brandstof op alle schepen en de aankoop van elektrische en hybride wagens, heeft VLOOT nu opnieuw een volgende stap genomen met de aankoop van een CNG (compressed natural gas) wagen.

Deze gloednieuwe wagen is voor het eerst op dinsdag 14 november 2017 in gebruik genomen. Groot voordeel is dat deze auto minder vervuilend is dan een benzine- of dieselwagen, een ecoscore heeft van 79 ten opzichte van gemiddeld 62 voor een gewone dieselwagen en zuinig rijdt.

Daardoor kan er naast een bijdrage aan het milieu ook bespaard worden op de brandstofprijs. Een CNG-wagen stoot ook 90% minder fijne deeltjes en 30% minder CO2 uit. Aardgas is ook 20 tot 30% goedkoper dan diesel en tot 40% goedkoper dan benzine.

Intussen zijn er steeds meer tankstations met een CNG-pomp beschikbaar.

VLOOT blijft dus verder werken aan de transitie naar een groener wagenpark en bouwt verder aan een duurzame toekomst met milieuvriendelijke wagens en vaartuigen!

 

Enkele foto’s van de CNG-wagen vind je hier.

Op zondag 26 november 2017 vertellen wetenschappers je tijdens de ‘dag van de wetenschap’ alles over de vele veranderingen die onze zeeën ondergaan.  Mis de kans niet om aan boord van het onderzoeksvaartuig SIMON STEVIN de sfeer te komen opsnuiven.  De VLOOTbemanning en de wetenschappers geven je graag uitleg over de werking van het schip en de staalnameapparatuur aan boord.  Daarnaast vind je ook een schat aan informatie over het zeewetenschappelijk onderzoek rond de veranderingen die onze zeeën ondergaan  in het Marien Station Oostende (VLIZ).

Klik hier voor meer info.

Op vrijdag 10 november 2017 bevestigde David Sijmons, attaché bij de FOD Mobiliteit en Vervoer dat de Vlaamse overheidsrederij nog steeds voldoet aan de eisen van de ISM-code.  ISM (International Safety Management) is een internationale standaard voor veiligheid aan boord van de schepen en het voorkomen van milieuverontreiniging.  Op 30 november 2007 kreeg VLOOT voor de eerste keer bevestiging dat ze de normen van deze code naleeft.  Dit document is vanaf de datum van afgifte vijf jaar geldig mits ook jaarlijks bevestigd wordt dat het veiligheidsmanagement naar behoren functioneert bij die rederij.

De auditoren waren zeer onder de indruk van de systemen die de opvolging van de ISM-normen borgt in de VLOOTorganisatie zoals VLOMIS en VLOTEC.  Deze systemen werden in de loop van de jaren steeds verder verfijnd en afgestemd op de specifieke behoeften en verwachtingen binnen een operationele rederij.

Tien jaar na deze belangrijke mijlpaal in de VLOOTgeschiedenis en na diverse steekproeven blijkt dat VLOOT nog steeds voldoende lessen trekt uit ongevallen, audits, veiligheidsoefeningen, opvolging van defecten, enz... De lead auditor kon bijgevolg bevestigen dat VLOOT voor de 3e keer een conformiteitsdocument of Document of Compliance in ontvangst kon nemen.

De vernieuwing van het Document of Compliance is de verdienste van alle VLOOTcollega’s!  De auditoren legden hun focus bij de teams Personeel, Technische Dienst, Operations & Crewing.  Het SHEQ-team (Safety, Health, Environment, Quality) en de directie bleven vanzelfsprekend niet buiten schot.  Om ook naar de toekomst te kunnen aantonen dat de veiligheids- en milieustandaarden opgevolgd worden, zal VLOOT extra aandacht besteden aan de opvolging en integratie van de auditrapporten in de bestaande systemen. 

Dit jaar komt de Sint aan in Antwerpen op zaterdag 18 november 2017 waar hij verwelkomd wordt op het ponton ’t Steen.  Om dit praktisch mogelijk te maken heeft de stad Antwerpen beslist om dan geen andere schepen te laten aanmeren aan het ponton.  Dit zal voor gevolg hebben dat het veer niet zal varen tussen linkeroever en ’t Steen tussen 12:00 en 15:00.

Meer over het veer Sint-Anna vindt u hier.

VLOOT heeft onlangs geïnvesteerd in nieuwe kledij voor alle koks aan boord van de VLOOTschepen.

Alle VLOOTkoks werden uitgerust met een nieuwe outfit. Een mooi wit bovenstuk met een donkere broek in een lichter materiaal zodat het werken in de keuken nog aangenamer wordt.

De koks zijn alvast blij met de nieuwe kledij.

Foto’s van de nieuwe kledij vindt u hier terug. 

Op dinsdag 7 november 2017 namen 63 VLOOTcollega’s deel aan de derde infosessie met als focus thema ‘Welzijn op het werk’. Deze voorstelling vond plaats in het prachtig Bezoekerscentrum van de Haven van Gent.

Johan Onraedt, wnd.  algemeen directeur, begon zijn presentatie met de  algemene voorstelling van VLOOT, de waarden en de aandachtspunten, de VLOOT-realisaties en de geplande vernieuwingen naar de toekomst toe.

Na de pauze presenteerde Johan Onraedt de evaluatie van het personeelstevredenheidsonderzoek en de acties die hierrond ondernomen werden, samen met het beleid rond vorming en opleidingen. Bijzonder grote aandacht werd besteed aan de veiligheid op het werk. Positief is dat er steeds minder arbeidsongevallen zijn en dat de benchmark met de maritieme sector positief is. VLOOT investeert daartoe ook ruim in o.a. veiligheidskledij en PBM, risico-analyse, preventie, ergonomie, enz.

Op basis van de prevalentiecijfers van IDEWE werden enkele actiepunten rond het gezondheidsbeleid en het ziekteverzuimbeleid voorgesteld.  Tenslotte werd ook het beleid rond ongewenst grensoverschrijdend gedrag onder de aandacht gebracht.

Foto’s van de infosessie kan je hier terugvinden.

Studenten aan de Hogere Zeevaartschool in Antwerpen scherpen hun nautische en technische vaardigheden aan onder meer via de simulatoren.  Om ervaring en vaartijd op te bouwen kunnen de studenten op vrijwillige basis een stage aanvragen aan boord van VLOOTvaartuigen.   De komende kerstvakantie zijn er alvast nog een aantal plaatsen vrij voor HZS-kadetten aan boord van de WANDELAAR en de tenderswath’s.

Stages kunnen aangevraagd worden via deze link.

Meer info over de Hogere Zeevaartschool in Antwerpen vindt u hier.

 

DeWaterbus vaart sinds 1 juli 2017 op de Schelde in opdracht van het havenbedrijf Antwerpen.  Op 11 november 2017 verdubbelt DeWaterbus haar frequentie met de ingebruikname van een tweede vaartuig.  Doordat DeWaterbus in Hemiksem en Kruibeke aanmeert aan het ponton van de VLOOTveren, was het noodzakelijk de beide dienstregelingen op elkaar af te stemmen.  In overleg met de betrokken lokale besturen, bedrijven en schooldirecties werd gestreefd naar een optimale en veilige verbinding tussen DeWaterbus en de Zuiderveren binnen de globale visie rond de watermobiliteit van en naar Antwerpen.  De verwachtingen van de werknemers, scholieren en recreanten die sinds jaar en dag deze veren gebruiken, mochten hierbij niet uit het oog verloren worden.  Dit was best een moeilijke oefening.  Nu ligt er een dienstregeling klaar die een traject mogelijk maakt waarbij men op zes plaatsen van zowel van linker- als van rechteroever, over de Schelde ‘Slim naar Antwerpen’ kan.

De folder met de nieuwe dienstregeling vindt u hier.

Op dinsdag 24 oktober 2017 vierde het MIK in Zeebrugge (Maritiem Informatie Kuispunt) haar tiende verjaardag.  In het kader hiervan werd ook een demonstratie gegeven met patrouilleschepen van de Marine (Pollux en Castor) en een aantal VLOOTvaartuigen (ZEELEEUW en SPN09) die respectievelijk ingezet worden in partnerschap met de DOUANE en de SCHEEPVAARTPOLITIE.  De nieuwste aanwinst van VLOOT, de SIRIUS, fungeerde hierbij als ‘targetship’.  Opnieuw een mooi voorbeeld van goede samenwerking tussen de Vlaamse en de Federale overheidsdiensten met bevoegdheid op zee.

Enkele sfeerbeelden (met dank aan Marinecomponent) vindt u hier.

Gedetailleerd verslag met uitgebreide reportage vindt u op de facebookpagina van de marine.

Het is stilaan een traditie dat het agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust meewerkt aan het programma voor de ontvangst van een internationaal gezelschap dat via APEC een vorming volgt.

APEC is het maritiem trainingsinstituut van Antwerpen en Vlaanderen dat kortlopende seminaries aanbiedt voor professionals van over heel de wereld.  Ook voor de ontvangst van een 15-tal loodsen uit Shenzen (China) werd een ‘tailor made’ programma uitgewerkt waaraan alle entiteiten van het agentschap MDK meewerkten.

De 15 loodsen uit China konden op 23 en 24 oktober 2017 kennis maken met het Vlaams beloodsingsproces in de praktijk aan boord van de tenderswath en de WANDELAAR (begeleid door kapt. Kevin Depuydt).  Aan de wal werden ze ondergedompeld in de rederijactiviteiten van VLOOT  door wnd. algemeen directeur Johan Onraedt voor wat de managementmateries betreft.  Bijzondere interesse van de loodsen ging ook naar de duiding van directeur operations & technische dienst, Frank Aerssens over de bouw en financieringsaspecten van de SWATHvaartuigen, de onderhoudsystematieken en de operationele processen om het transport van de loodsen te kunnen organiseren in partnerschap met het LOODSWEZEN.

Enkele sfeerbeelden van de ontvangst van het gezelschap uit China vindt u hier.

Het Koninklijk Werk IBIS vzw heeft zich voor de eerste keer kandidaat gesteld als goed doel voor de ‘Warmste Week’ van Studio Brussel en werd als deelnemer door de Koning Boudewijnstichting erkend.  Op zaterdag 21 oktober werd in het kader van dit initiatief de ‘Run for Life’ gelopen rond de IBIS-campus.  Ook een aantal sympathiserende VLOOTcollega’s trokken hun loopschoenen aan! 

Info over andere acties rond het IBIS-project vindt u hier.

Enkele sfeerbeelden van de Run for Life van afgelopen zaterdag vindt u hier.

Op 19 oktober 2017 kreeg de bemanning van de ZEETIJGER opdracht om uit te varen voor onderhoudswerkzaamheden aan boei OostdyckBK-W, 18 mijl uit Oostende.  Twee wetenschappers namen van deze gelegenheid gebruik om in het kader van een doctoraatsstudie, levend materiaal van deze boei te bemonsteren voor onderzoek.   Meer in het bijzonder waren de wetenschappers geïnteresseerd in staalname van levende vlokreeftjes om deze dan optimaal levend te bewaren en te toetsen aan een experimenteel schema.  Finale doel was om te onderzoeken welk effect de opwarming van de aarde heeft op de levende organismen.  De wetenschappers en de bemanning van de ZEETIJGER kregen tijdens de werkzaamheden ook gezelschap van een ‘keep’ die de ZEETIJGER koos als uitzonderlijke rustplaats (verblijft meestal op plaatsen waar er voldoende beukennoten beschikbaar zijn).  Een mooi voorbeeld waarbij veiligheid en natuur verzoend worden met elkaar.  Enkele sfeerbeelden vindt u hier.