Op 2 en 3 oktober 2018 vonden grootschalige internationale veiligheids- (SAFETY) en beveiligingsoefeningen (SECURITY) plaats op de Noordzee voor het North Atlantic Coast Guard Forum (NACGF). Verschillende reddingsdiensten, Defensie en eenheden van buurlanden namen deel onder de noemer GUARDEX 18.

Op 2 oktober 2018 zette VLOOT het reddingsvaartuig ORKA en het multifunctioneel vaartuig SIRIUS in voor SAR (Search and Rescue) oefeningen op zee. Deze veiligheidsoefeningen werden gecoördineerd door het MRCC (Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum). Er werd met varende en vliegende eenheden gezocht naar twee drenkelingen. Bij een van de MEDEX (medical evacuation exercise) oefeningen in Zeebrugge werd ook een pop (dummy) succesvol overgezet tussen een reddingsboot en de SIRIUS.

Kapt. Réjane Gyssens (MRCC) feliciteerde kapt. Geremias Cerneels en zijn bemanning van de SIRIUS en gezagvoerder Jurgen De Sloovere en zijn bemanning van de ORKA met hun uitstekende inzet tijdens de oefening.

Foto's van de vaartuigen vind je hier.

Op vrijdag 5 oktober 2018 bracht dr. ir. Nathalie Balcaen, administrateur-generaal van MDK, een bezoek aan VLOOT. Het bezoek ging door aan boord van de SIRIUS.

De administrateur-generaal gaf een speech waarin ze haar doelstellingen en verwachtingen voor het agentschap benadrukte. Aansluitend gaf kapt. Yves Goossens, algemeen directeur, met een paar kernwoorden nog een toelichting over VLOOT. Tijdens een korte vaart langs de kust richting Zeebrugge kon kennis gemaakt worden met een aantal VLOOT-collega’s. Kapt. Dennis Brys en zijn bemanning gaven toelichting over de werking van het vaartuig. Ook een tocht met de jol hoorde bij het bezoek.

Onderweg passeerden enkele andere VLOOT-vaartuigen, waardoor dr. ir. Nathalie Balcaen al onmiddellijk enkele andere VLOOT-eenheden in actie kon zien.

Klik hier voor enkele foto’s.

Op woensdag 26 september 2018 gaf Alain Remue, diensthoofd van de Cel Vermiste Personen van de Federale Politie, een bijzonder interessante uiteenzetting over hoe om te gaan met stoffelijke resten in het water. Ook de Scheepvaartpolitie en de Douane waren aanwezig.

De Cel Vermiste Personen bestaat al 23 jaar. Alain Remue gaf vanuit zijn ervaring talrijke voorbeelden over situaties die hij met zijn team meemaakte. Een sterk team die elkaar goed steunt. Essentieel is om te weten hoe iemand met deze traumatische ervaring moet omgaan en hoe de nodige aandacht te geven aan de verwerking nadien, als individu of als team.

Alain Remue benadrukte het belang van alle betrokken partners tijdens het zoeken naar een vermiste persoon en bedankte VLOOT voor de goede samenwerking. Zoeken in het water is niet eenvoudig, is risicovol en gebeurt soms onder moeilijke omstandigheden.

Ondertussen schafte VLOOT ‘Octopus’ aan, een speciaal forensisch doek met een kunststof ring om een stoffelijk overschot zonder direct menselijk contact veilig uit het water te halen. Op deze manier blijft het forensisch materiaal bewaard voor de verdere onderzoeken door de gerechtelijke diensten. Aansluitend werd op 27 september 2018 een test uitgevoerd en kregen enkele bemanningsleden in Oostende een opleiding om vlot met het toestel te werken. Daarnaast zet VLOOT nog verdere stappen voor een betere opvang van collega’s betrokken bij een traumatische gebeurtenis.

Foto’s van deze voorstelling vind je hier.

Klik hier voor de foto’s van de test op het water.

Op woensdag 26 september 2018 namen een 65-tal VLOOTcollega’s deel aan de zesde infosessie met als thema ‘welzijn op het werk’. Deze sessie vond plaats in de GO! Scheepvaartschool – Cenflumarin in Antwerpen.

Johan Onraedt, directeur administratie en organisatie, verwelkomde de personeelsleden en lichtte enkele kernzaken over de organisatie toe. Daarnaast vestigde hij de aandacht op de realisaties, de geplande vernieuwingen en de resultaten van de vorige personeelstevredenheidsenquête. In 2018 lanceert MDK trouwens een nieuwe personeelsbevraging om zo een actueel beeld te krijgen. De aandachts- en werkpunten die na de bevraging naar voor komen, zijn materie waar elke entiteit van MDK mee aan de slag gaat.

De aanwezigen kregen verder heel wat informatie over welzijn op het werk in een operationele omgeving. Dankzij een goede monitoring van welzijnsgegevens kan VLOOT als bedrijf gepaste maatregelen nemen om het welzijn op het werk te verhogen en te streven naar de meest optimale en gezonde werkomgeving.

Klik hier voor enkele foto’s van de infosessie.

De Duitse hydrometrische meetdienst BfG (Bundesanstalt für Gewässerkunde) organiseerde van 4 tot en met 6 september 2018 een ringtest voor ADCP-meettoestellen (Acoustic Doppler Current Profilers). Deze test liet toe de kwaliteit van deze toestellen te controleren. Verschillende Europese meetdiensten voerden samen een ADCP-meeting uit op de Rijn, elk met de door hen gebruikte meettoestellen. Deze vergelijkingsmetingen zijn nuttig om de betrouwbaarheid van het complete meetsysteem aan te tonen en te vergelijken. De voorbije jaren evolueerde de markt van deze ADCP-meettoestellen immers enorm.

Een 10-tal meetploegen uit Duitsland, Nederland, Frankrijk en België namen deel. Voor VLOOT was dit Alain Gorris, hoofdmotorist uit Antwerpen, met onze meetboot Tinn Silver. De resultaten van de verschillende ADCP-metingen worden eind 2018 gerapporteerd door de Duitse dienst. Ze zijn essentieel voor de collega’s van het Waterbouwkundig Laboratorium, want net deze ADCP-toestellen worden overal in Vlaanderen ingezet om het debiet en de stroomsnelheden van de waterwegen op te meten.

VLOOT en het Waterbouwkundig Laboratorium: goed Vlaams teamwork!

Klik hier voor enkele foto’s.

Website van het Waterbouwkundig Labo.

 

Bij een contact tussen Bernard Moyson (Managing Director ACL) en Yves Goossens (algemeen directeur VLOOT) kwam de swathoperabiliteit van de ACL-schepen ter sprake. De technische diensten van beide organisaties werden met elkaar in contact gebracht, wat leidde tot enkele aanpassingen aan de scheepshuid van vijf schepen die een regelmatige lijn op Antwerpen hebben. Dankzij die aanpassingen zullen de ATLANTIC SEA, de ATLANTIC SKY, de ATLANTIC SAIL, de ATLANTIC STAR en de ANTLANTIC SUN steeds door tenderswaths kunnen beloodst worden. Dit betekent minder maneuvreren (lij maken), een hogere snelheid aanhouden en veiligere beloodsingen ter hoogte van het WANDELAAR loodsstation. De beloodsing van deze schepen zal, net zoals bij andere swathoperabele schepen, minder snel de invloed ondervinden van slechte weersomstandigheden, waardoor hun inzet naar en aanlopen van Antwerpen ook operationeel verruimd wordt.

Enkele foto's van deze schepen vind je hier.

Op vrijdag 21 september 2018 brachten de officieren van Marine-NAVLOG een bezoek aan VLOOT.

Na een globale voorstelling van VLOOT door Johan Onraedt, directeur administratie en organisatie bracht Birgit Berteloot, logistiek manager een boeiende uiteenzetting over de logistiek bij VLOOT en had Frank Aerssens, directeur operations en technische dienst het over de aanpak van en de evolutie in het technisch onderhoud van de VLOOTvaartuigen.

NAVLOG is de eenheid bij de marine die instaat voor scheepsbevoorrading en scheepsonderhoud. Er ontstond dus een interessante gedachtewisseling rond deze materies die vaak bij de Marine en bij VLOOT gelijklopend zijn en waar van elkaar geleerd kon worden.

Enkele foto's van het bezoek vind je hier.

Op vrijdag 14 september 2018 zaten ir. Piet Leeuwerck (manager Nieuwbouw - R&D), ing. Frank Aerssens (directeur Operations en Technische Dienst), en ing. Benoît Versavel (superintendent), samen met collega’s van het Nederlands loodswezen (vlootdienst) om de technische en operationele ervaringen met hun beloodsingsmiddelen te evalueren. Ook nieuwe technologieën en milieuvriendelijke technieken werden besproken, alsook de motoropstelling, de mogelijke ontwikkeling van propulsie door middel van fuel-cells op waterstof en de omschakeling naar LNG, aardgas of waterstof.

Deze technische meeting ging door bij de werf Abeking & Rasmussen in Duitsland, waar ook de ex-manager van de Duitse vlootdienst aansloot. A&R bouwde eerder de WANDELAAR en de 3 tenderswaths voor het loodsentransport.

De aandacht ging verder naar de SWASH (Small Water Area Single Hull), een verdere evolutie van de SWATH-technologie.

Enkele foto’s van dit bezoek vind je hier.

Na de introductie van 4 hybride (brandstof-elektrisch) en 4 elektrische wagens, alsook een elektrische bakfiets voor korte logistieke verplaatsingen op de locatie Antwerpen, investeert VLOOT nu in een elektrische scooter voor de kaaidienst  op de nieuwe locatie aan kaai 102 (Istanbulgebouw) te Oostende.

De Kumpan Electric 1953 - 2000W heeft een rijbereik van 40 kilometer en haalt geruisloos een maximum snelheid van 25 km/u. De batterij wordt opgeladen via een gewoon stopcontact. Er is geen rijbewijs nodig, enkel een helm.

Klik hier voor enkele foto’s van de e-scooter.

 

Op vrijdag 7 september 2018 bezocht Kapt. David W. McCloy (San Francisco Bar Pilots) de VLOOT-vaartuigen DEURLOO, HONTE en RAAN in Vlissingen. Hij werd verwelkomd en begeleid door Francis Verreth, Operations manager Vlissingen.

Kapt. McCloy was vooral geïnteresseerd in de 20 meter wave-piercing type loodsboten van VLOOT. In het kader van hun nieuwbouwprogramma was hij vooral geïnteresseerd in  het vaargedrag en de stabiliteit (“wave piercing”-romp, in combinatie met het “active ride controll”-systeem), het geluidsarme stuurhuis, het werkcomfort voor de bemanning, de ergonomie (console en de lay-out van de instrumenten), het geringe brandstofverbruik, de “boostknop” en de betrouwbaarheid van de voortstuwingsmotoren.

Uit de gesprekken die hij had met de bemanning van de DEURLOO en de RAAN bleek dat de operationele omstandigheden (meteo/zeegang/windrichtingen) van het San Francisco Bay-gebied grotendeels gelijklopend waren met diegene waarin de VLOOT-bemanningen op de rede van Vlissingen werken.  Tijdens enkele beloodsingsen had Kapt. McCloy  ook de kans om met de Vlaamse en Nederlandse loodsen over hun ervaringen met de VLOOT-vaartuigen te praten.

De gestructureerde werking op technisch en operationeel vlak, geborgd door een VLOOTbreed geïntegreerd ISO 9001-, ISO 14001- en ISM-management systeem, maakte indruk en gaf ons duidelijk voordeel in een kleine benchmark die tijdens het bezoek gemaakt werd.  

Enkele foto’s van het Amerikaanse bezoek vind je hier.

 

Op zaterdag 8 september 2018 bracht de tenderswath WESTERSCHELDE Daan Schalck, CEO van North Sea Port, met een 5-tal studenten MSc in Maritime Science, aan boord van het loodsstation WANDELAAR. Frank Aerssens, directeur Operations en Technische Dienst, wachtte de groep op om hen op zee te begeleiden.

Aan boord gaven kapt. Bart Bondue, gezagvoerder van de WANDELAAR, en hoofdscheepstechnicus Stefaan Rabaey een inzicht in zowel het operationele als het technische aspect van de beloodsingsopdrachten van VLOOT. De groep maakte ook van dichtbij enkele beloodsingen mee, zowel met de tenderswath als met de jol.

Enkele sfeerbeelden van de vaart vind je hier.

Mevrouw Marleen Raveel - De Muer, meter van de veerboot ROGER RAVEEL, was dit jaar gastvrouw voor de VLOOTmeterdag. Zij gaf een uitzonderlijke rondleiding doorspekt met tal van anekdotes en persoonlijke ervaringen in het atelier van Roger Raveel. De VLOOTmeters kregen zo een unieke kijk op de denkwereld van de kunstenaar. Ook de binding tussen Roger Raveel en het directiegebouw van VLOOT in Oostende werd uitgebreid toegelicht. De nieuwe administrateur-generaal, Nathalie Balcaen, was eveneens aanwezig om kennis te maken met de VLOOTmeters.

Enkele sfeerbeelden van de meterdag vind je hier.

Anouk Mortelmans en Sofie Akkermans

De inspanningen die VLOOT levert rond diversiteit en in het bijzonder rond het aantrekken van vrouwen in varende functies werpen hun vruchten af. Sofie Akkermans en Anouk Mortelmans versterken sinds kort de Antwerpse VLOOT-ploeg.

Zes varende dames bij VLOOT tegenover een 500-tal varende mannen lijkt nog steeds een erg laag cijfer. Toch zijn deze aanwervingen een stap in de goede richting en een bevestiging van het feit dat dames een mooie varende job kunnen vinden in de maritieme sector. VLOOT heeft deze resultaten ook te danken aan de goede samenwerking met het maritiem onderwijs en areyouwaterproof.

We roepen onze dames dan ook op om hun ervaringen uit te dragen en andere dames aan te moedigen om te kiezen voor een maritieme opleiding en loopbaan.

Het schitterende zomerweer zorgde ervoor dat op de kustveren van VLOOT alle records gebroken werden. In juli zette het veer in Nieuwpoort 23.555 fietsers en 28.890 voetgangers veilig over. In Oostende, waar twee veren de overzet verzorgen, maakten 36.366 fietsers en 142.068 voetgangers gebruik van het veer.

Dit betekent dat 51% meer fietsers en 32% meer voetgangers ten opzichte van juli 2017 de kustveren gebruikten. Deze stijging is niet enkel te wijten aan het mooie weer. In samenwerking met de stad Oostende kon de dienstverlening tijdens de zomermaanden aanzienlijk uitgebreid worden.

De Raveel-vaartuigen kunnen per oversteek maximum 50 passagiers en 20 fietsen meenemen. Meer informatie over deze vaartuigen via deze link.
Details over deze gratis VLOOT-dienstverlening, klik Nieuwpoort of Oostende.

De bouw van de twee nieuwe redeboten vordert goed. Scheepswerf Baltic Workboats in Estland bouwt deze vaartuigen die zullen ingezet worden voor de beloodsingen ter hoogte van Vlissingen. Deze vaartuigen zullen de beloodsingen van en naar de Vlaamse havens op een nog veiligere en vlottere manier kunnen uitvoeren.

Ir. Piet Leeuwerck (scheepsbouw - R&D manager) volgt het bouwproces op. De oplevering van deze twee vaartuigen is respectievelijk voorzien eind 2018 en begin 2019.

Enkele beelden van de vaartuigen vind je hier.

VLOOT maakt nu ook gebruik van de nieuwe drijvende droogdokken van het Havenbedrijf Antwerpen.
Het VLOOTvaartuig PIERRE PETIT is drooggezet voor het demonteren van de motor en de koppeling.
Na herstel van de koppeling wordt die daar terug ingebouwd.

Bekijk hier enkele foto’s.

Op elk VLOOTveer wordt er een maximaal aantal passagiers toegelaten om de veiligheid aan boord te garanderen. Vroeger werden de tellingen op de kustveren door een kleine mechanische teller in de hand bijgehouden. Uiteindelijk is er op elk veer een  elektronisch telbord geplaatst, dat het aantal personen aan boord weergeeft. Dit telbord wordt bediend door een afstandsbediening in de hand.

Deze techniek is ondertussen opnieuw verfijnd door knap werk van Benoît Versavel, superintendent, die samen met de technische dienst een alternatief van afstandsbediening voorstelde. Na heel wat research heeft dit team zelf de afstandsbedieningen ontworpen en geprint met een 3D-printer .

Bekijk de foto's waar je onder andere een 3D-printer kan zien die net gedaan heeft met een houder voor de elektronica in de telkrant zelf, met onderaan links een wit prototypebakje voor de afstandsbediening en rechts de beide helften van een uiteindelijk geproduceerd bakje.

Opnieuw zet VLOOT een stap naar het vergroenen van het wagenpark met de aankoop van 2 nieuwe elektrische wagens.

VLOOT koos voor de Nissan Leaf, die 100 % elektrisch is. De ecoscore bedraagt 87 met een theoretische actieradius van 378 km. In de praktijk komt dit neer op een actieradius van ongeveer 250 km. Met de bijgeleverde lader duurt het 6 tot 8 uur om de batterij volledig op te laden, met een snellader kan dit in 40 minuten (tot 80 % van de batterijcapaciteit).

Elektrische wagens moeten ook slechts één keer per jaar op onderhoud en de kostprijs hiervan is een stuk lager dan van een wagen met klassieke brandstof.

De eerste wagen rijdt in Antwerpen als poolwagen voor het personenvervoer naar de Zuiderveren. De tweede wagen wordt ingezet als poolwagen in Vlissingen. Twee oudere en meer vervuilende wagens worden uit het wagenpark verwijderd.

Met de aankoop van deze milieuvriendelijke wagens met ‘zero emission’ gaat VLOOT naar een verdere vergroening van het wagenpark en naar een duurzame toekomst.

Klik hier voor enkele foto’s van het voertuig.

 

De rapporten van onze klant VLIZ over marien zwerfvuil en microplastics (zie link) deden VLOOT ook nadenken over het gebruik van plastiek in de organisatie.

Onder impuls van logistiek manager Birgit Berteloot werden reeds een aantal belangrijke maatregelen gerealiseerd :

 

  • Materiaal dat vanuit het magazijn wordt meegegeven aan werknemers wordt in papieren zakken meegegeven in plaats van in plastiek zakken : - 1000 plastiek zakken
  • Bij de bevoorrading van de WANDELAAR wordt een herbruikbare metalen opzetkooi gebruikt om de goederen op de paletten te stabiliseren in plaats van plastiek folie : - 5,1 kilometer plastiek folie!
  • Bij aankoop van goederen wordt waar mogelijk afgesproken met de leverancier om de goederen niet meer individueel in plastiek te verpakken : - 800 plastiek verpakkingen

Maar ook op de kleintjes wordt gelet :

Plastic roerstaafjes voor koffie worden vervangen door houten roerstaafjes

VLOOT wil hiermee haar steentje bijdragen aan de realisatie van het Vlaams Integraal Actieplan Marien Zwerfvuil. Klik hier voor meer info.

 

Op 30 juni en 1 juli 2018 vonden opnieuw de Navy Days plaats in Zeebrugge. Heel wat Belgische en buitenlandse schepen waren aanwezig.

Op de VLOOTvaartuigen, het multifunctioneel vaartuig SIRIUS en het douanevaartuig ZEELEEUW, kregen de bezoekers informatie over VLOOT en de jobmogelijkheden bij VLOOT door Davy De Decker, HR manager en Isabelle Vanden Eycken, management assistent. De bemanning gaf verder alle details over de vaartuigen. Op de infostands gaf ‘Are you Waterproof’ alle advies over de maritieme beroepen.

Onder een stralende zon kwamen ruim 26.000 bezoekers kennis maken met de Marine en VLOOT.

Foto’s van deze editie vind je hier terug.

Op vrijdag 29 juni 2018 organiseerde de Provincie West-Vlaanderen het project Waterfront, een vijfde groot participatieproject binnen GoneWest om het einde van de Eerste Wereldoorlog te herdenken, 100 jaar geleden.

Dit project vond plaats over een afstand van 21 km vanaf de havengeul van Oostende tot aan Zeebrugge. Drieduizend bootjes, ontworpen door studenten van Hogeschool VIVES, werden vastgehouden door zesduizend vrijwilligers die een lange ketting vormden langs de kustlijn. Op elk bootje werd de naam van een gesneuvelde tijdens WOI geschreven met een hoopvolle “boot-schap”. Hiermee werd het einde van de oorlog herdacht en de aandacht op de toekomst, de hoop en de verzoening gevestigd.

Ook Koning Filip en de gouverneur-generaal van het Gemenebest van Australië Sir Peter Crosgrove dankten de naties die mee aan het front vochten en gaven het startsignaal om alle drieduizend bootjes in zee te laten.

Verschillende VLOOT-vaartuigen werkten hieraan mee, waaronder de ZEETIJGER te Oostende.

Klik op onderstaande nieuwsberichten voor meer informatie.

VRTNWS

FOCUS/WTV1

FOCUS/WTV2

 

 

 

Op 28 juni 2018 hield het federaal team D5 hun teamdag in Oostende. Hun programma startte met een bezoek aan VLOOT. Het team D5 is een ondersteuningsteam dat kan opgeroepen worden om ondersteuning te bieden in de crisiscommunicatie bij noodsituaties. Het team bestaat uit communicatieambtenaren van gemeenten en steden in heel België en uit D5-medewerkers van de  diensten noodplanning van de gouverneurs. De groep die uit 17 Nederlandstaligen en 7 Franstaligen bestond, werd opgesplitst voor de rondleiding.

Terwijl Kevin Depuydt, Operations Manager Kust, VLOOT voorstelde door middel van een presentatie met alle details over de reddingsdiensten, konden de andere groepen meevaren met de ORKA naar de ZEETIJGER. Daar gaf Carlo Bertels, Hoofdschipper Liaison Kust , hen alle informatie betreffende deze boeienlegger en zijn opdrachten. Van daaruit werd een ‘Man over Boord’ oefening gedemonstreerd en konden ze met een RHIB van de ZEETIJGER een korte vaart doen in de haven van Oostende.

Nadien vertrok de groep richting ‘Mercator’ voor de volgende activiteit op hun programma.

Speciale dank aan de bemanning van de ORKA en de ZEETIJGER voor alle hulp op deze stralende zomerdag.

Foto’s van dit bezoek vind je hier terug.

De Marine stelt jaarlijks hun militaire basis open voor de Navy Days in Zeebrugge. Dit jaar vindt het evenement plaats van 30 juni tot en met 1 juli 2018. Heel wat ‘open ships’ waaronder Belgische en buitenlandse schepen kunnen er bezocht worden. VLOOT stelt ook het multifunctioneel vaartuig SIRIUS open voor het publiek. Daarnaast zijn er nog verschillende demonstraties, havenrondvaarten, workshops en andere activiteiten zodat men volop kan genieten van de maritieme sfeer.

Klik hier voor meer informatie over de Navy Days 2018

 

Naar jaarlijkse traditie vinden de Scheldewijding en de Doelse feesten plaats. Dit jaar gaat het evenement voor de 44ste maal door van 12 augustus tot en met 15 augustus. Speciaal voor deze gelegenheid zet Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts opnieuw een tijdelijke veerdienst in.

De Vlaamse overheidsrederij VLOOT zet voor deze festiviteiten van zondag 12 augustus 2018 tot en met woensdag 15 augustus 2018 een veer in op basis van de volgende dienstregeling :

-        vertrek steiger Lillo: 10u, 11u, 12u30, 13u30, 14u30, 15u30, 16u30, 17u30
-        vertrek steiger Doel: 10u30, 11u30, 13u, 14u, 15u, 16u, 17u, 18u.

Het veer SCHELDE kan telkens tot 200 passagiers overzetten. Het veer is toegankelijk voor voetgangers, fietsers en begeleide rolstoelgebruikers.

Op dinsdag 5 juni 2018 heeft een onderzoeksgroep mariene biologie in samenspraak met het VLIZ  een onderzoek uitgevoerd over microplastics in zee met het wetenschappelijk onderzoeksvaartuig SIMON STEVIN. Een VRTjournaal ploeg filmde het onderzoek aan boord.

‘Dr. Carl Van Colen laat weten dat ze op zoek zijn naar stalen van dieren die op zeebodem leven. Ze onderzoeken welke en hoeveel microplastics er in deze bodemdieren terecht komen. De plastics worden in zee afgebroken tot heel kleine deeltjes en belanden zo in de bodemdieren, zoals wormen, schaaldieren en vissen.’

Jaarlijks sterven meer dan een miljoen zeedieren door deze vervuiling. Het is van groot belang om de grote diversiteit aan mariene organismen te beschermen. Plasticvervuiling is een zeer complex ecologisch probleem waar iedereen bewust mee moet omgaan. Verder onderzoek zal uitwijzen wat de gevolgen zijn voor het milieu en of er gezondheidsrisico’s aan verbonden zijn.

Klik hier voor de reportage.

Artikel uit uit het VRTNWS.

Meer info over het plastox project: artikel 1 - artikel 2

Foto’s van dit onderzoek vind je hier terug.

Jaarlijks organiseert de onderwijsinspectie in het kader van de professionalisering van de onderwijsinspecteurs een activiteit voor hun vakgroep onderwijsinspectie economie waarbij ze kennis maken met een bepaalde sector, economische activiteit of een bedrijf. Dit jaar viel de keuze op VLOOT en werd er een vaart met de SIRIUS georganiseerd.

Op 7 juni 2018 voeren Ludo Pottier, Serge Saubain en Robert Vandeput, 3 inspecteurs economie en handelsvakken, een dagje mee met het multifunctioneel vaartuig. Ze werden begeleid door Maxime Van Balen, wnd. financieel directeur.

Net deze week vindt een zesdaagse campagne aan boord plaats voor het CVO Antwerpen waardoor er ook 4 cursisten en 1 begeleider aanwezig waren. In samenspraak met kapitein Dennis Brys en hun begeleider hebben de leerlingen een route uitgestippeld langs het ankergebied van de WANDELAAR. Tijdens de vaart werden enkele MOB-oefeningen uitgevoerd en een demonstratie gegeven met veiligheidsmiddelen zoals een rookpluim of luchtpijl.

De onderwijsinspecteurs waren opgetogen over het hypermoderne vaartuig en genoten van alle nieuwigheden aan boord. Ze waren uiterst tevreden met deze leerrijke ervaring en bedankten uitdrukkelijk de volledige bemanning van de SIRIUS.

Klik hier voor de foto's van dit bezoek.

VLOOT is bijzonder verheugd met de ondertekening van het nieuwe samenwerkingsakkoord met de Dienst Visserij van het Departement Landbouw en Visserij. Door de gewijzigde operationele activiteiten en budgettaire context is er een nieuwe overeenkomst afgesloten die beter beantwoordt aan de noden en inspeelt op de nieuwe opportuniteiten die het vaartuig SIRIUS kan bieden. De nieuwe overeenkomst start op 1 juli 2018.

De Dienst Visserij zal met de SIRIUS 20 campagnes van 2 vaardagen per jaar inplannen waarbij men ononderbroken op zee blijft om o.a. visserijcontroles uit te voeren.

Klik hier voor meer info over de Dienst Visserij.

 

In het kader van het gezondheidsbeleid van VLOOT worden alle personeelsleden naar een AED-opleiding gestuurd. Een AED-opleiding leert iemand basis-reanimatietechnieken en het gebruik van een defibrillator. In 2013 genoten alle VLOOT-personeelsleden deze opleiding. Door vele aanwervingen jaar na jaar, werd het dit jaar tijd om de nieuwe personeelsleden die nog geen AED-opleiding genoten, een 70-tal, deze scholing te laten volgen. VLOOT hecht er veel belang aan dat elk personeelslid over de nodige kennis beschikt om een leven te kunnen redden. Veel collega’s komen immers met mensen in contact, zoals bijvoorbeeld de veergebruikers. De laatste sessie vond plaats op 6 juni 2018 met 12 VLOOT-collega’s.

In het kader van de campagne “vraag voor de wetenschap” wil het Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek (FWO) enkele parels van de Vlaamse wetenschap in de kijker zetten door deze met specifieke doelgroepen te bezoeken. Het zeewetenschappelijk vaartuig SIMON STEVIN werd als 1 van de 5 parels van de Vlaamse Wetenschap uitgekozen. De interesse was dan ook groot om dit vaartuig te bezoeken.

Op 8 mei 2018 bracht een klas van lagere school VBS Duinen uit Bredene een bezoek aan boord. Voor de kinderen was het alvast een leuke en leerrijke dag. Nancy Fockedey van het VLIZ (Vlaams Instituut voor de Zee) gaf uitleg over het onderwaterleven en hoe men wrakken kan vinden met de gespecialiseerde apparatuur aan boord. De kinderen mochten even op het dek bij de kapitein en waren onder de indruk van alle toestellen aan boord.

Ook Ketnet was aan boord en maakte er een interessante reportage van voor de welbekende nieuwszender ‘Karrewiet’. Klik hier om deze uitzending te zien. (5min20)

Meer info over het VLIZ kan je hier terugvinden.

 

De vijfdejaars MT Dek en MT Motoren van De Scheepvaartschool - Cenflumarin beleefden een leerrijke 5-daagse op het multifunctioneel vaartuig SIRIUS. VLOOT en GO! De Scheepvaartschool – Cenflumarin werken samen om leerlingen uit het maritiem onderwijs educatieve vaarten aan te bieden.

Tijdens de vaarten wordt het vaartuig exclusief ingezet.  De school bepaalt zelf de activiteiten en het vaarschema voor zover dit operationeel haalbaar is en in functie van het vooropgestelde lesprogramma.

Foto’s van deze schoolvaarten vind je hier terug.

Meer info over GO! De Scheepvaartschool – Cenflumarin via www.descheepvaartschool.be

Meer over het maritiem onderwijs en de maritieme beroepen vind je via areyouwaterproof.be.

 

Vanaf vrijdag 22 juni 2018 om 24u00 tot en met zondag 24 juni 2018 om 24u00 zal de veerdienst Bazel-Hemiksem onderbroken zijn en is er geen toegang tot de pontons. De veerdienst zal tijdens deze periode niet beschikbaar zijn, noch de Waterbus in Hemiksem.

Het vlotponton te Bazel en te Hemiksem wordt vervangen in opdracht van de Vlaamse Waterweg nv. Deze veerdienst zal terug opstarten op maandag 25 juni 2018 om 5u00.

De veerdienst Kruibeke-Hoboken blijft in dienst en kan als alternatief gebruikt worden.

VLOOT heeft al jaren een goede structurele samenwerking met vooral de maritieme onderwijsinstellingen. Naar aanleiding daarvan bracht op woensdag 9 mei 2018 het Ministerie van Onderwijs een bezoek aan de WANDELAAR.

Mevrouw Inge Biot en mevrouw Patricia De Grande vertrokken uit Oostende met de Tenderswath WESTERSCHELDE richting WANDELAAR onder begeleiding van Frank Aerssens, directeur Operations en Technische Dienst.

Eens aan boord van de WANDELAAR werden ze ontvangen door kapitein Henk Waghemans die ruim de tijd nam om hen het beloodsingsproces toe te lichten en hen een rondleiding op de brug en in de accommodatie te geven. Vervolgens konden ze een jolbeloodsing ervaren en een aantal beloodsingen met de tenderswath. Nadien ging het onderdeks, waar de dames een rondleiding kregen in de machinekamers en de controlekamer door hoofdscheepstechnicus Stefaan Rabaey.

Op de terugweg met de tenderswath waren de dames nog niet uitgevraagd, maar gelukkig was er de hoofdschipper Alain die de dames met de authentieke Westvlaamse tongval op alle vragen van antwoord kon dienen.

De dames waren onder de indruk na deze leerzame kennismaking met de operationele activiteiten binnen VLOOT en bedankten uitdrukkelijk iedereen die hier toe heeft bijgedragen.

Enkele beelden van het bezoek vindt u hier.

Blankenberge houdt elk jaar zijn reünie met verschillende reddingsvaartuigen. Op zaterdag 12 mei 2018 organiseerden ze een reddingsdemonstratie gevolgd door een vlootparade. De ORKA nam hieraan deel samen met de strandreddingsdienst IKWV, de Sterken Dries en Straffe Hendrik van de VBZR (Vrijwillige Blankenbergse Zeereddingsdienst), de KNRM, de Scheepvaartpolitie en de heli van het 40ste Smaldeel.

Ook heel wat andere activiteiten vonden plaats op deze 4-daagse. Meer info vindt u hier.

Sfeerbeelden van deze dag vind je hier terug.

De bemanningsleden en opvarenden van sommige vaartuigen van VLOOT worden af en toe geconfronteerd met een waterlijk.

Hierbij komt heel wat kijken. Hoe moet je omgaan met dit stoffelijk overschot om mogelijke sporen te vrijwaren.  Hoe verwerk je als individu, als team en als leidinggevende deze vaak traumatische ervaring.

VLOOT vond Alain Remue, diensthoofd van de Cel Vermiste Personen van de Federale Politie, bereid om op 9 mei 2018 over dit onderwerp een interessante presentatie te geven.

Naast vele bemanningsleden, leidinggevenden en het SHEQ-team waren ook talrijke deelnemers van de Scheepvaartpolitie en de Douane, de arbeidsgeneesheren en de Gemeenschappelijke Dienst voor Preventie en Bescherming (GDPB) aanwezig.

Alain Remue benadrukte de goede samenwerking met de bemanningen van VLOOT en het belang van alle partners die meehelpen bij het opsporen van mensen en bergen van lichamen.

Zoeken in het water vraagt steeds extra alertheid door soms moeilijke werkomstandigheden o.a. de stroming, slechte zichtbaarheid onder water, slechte weerscondities, enz.

Vanuit zijn ervaring reikte Alain Remue enkele “best practices” aan.

Hij gaf aan de toehoorders ook veel praktische tips en ervaringen met zijn team mee die kunnen helpen bij nazorg bij dergelijke confrontaties.

Foto's van deze uiteenzetting vind je hier terug.

Het mooie weer zorgde voor een grote opkomst voor Oostende voor Anker.

Niet minder dan 225.000 bezoekers bezochten dit evenement en konden volop genieten van 142 klassieke schepen, tal van optredens en meer dan negentig standen.

Tijdens deze vierdaagse namen bijna 32.000 passagiers het veer om zich van de Westeroever naar de Oosteroever te verplaatsen.

Deze veerdienst, die recent in samenwerking met de Stad Oostende, uitgebreid werd, deed hiervoor niet minder dan 965 overtochten.

Klik hier voor meer info over deze veerdienst.

De uurregeling  voor de veerdienst vindt u hier terug.

De volgende editie van Oostende voor Anker is gepland van donderdag 23 mei tot en met zondag 26 mei 2019 en heeft als thema ‘De parel van Oostende, de barkentijn Mercator’.

Dit iconische zeilschip werd na een grondige restauratie op 28 maart 2017 door Vlaanderen geschonken aan de stad Oostende om dit vaartuig verder te kunnen uitbouwen als een toeristische topattractie.

Voor meer info over deze restauratie en overdracht klik hier

 

Goed nieuws voor de wandelaars en fietsers in Nieuwpoort en Middelkerke want vanaf 1 juni 2018 tot en met 30 september 2018 zal het veer in Nieuwpoort ook op weekdagen ingezet worden.

De stad Nieuwpoort en de gemeente Middelkerke hebben hiervoor een partnerschap aangegaan met VLOOT.

Passagiers kunnen met dit veer de oversteek maken van het centrum van Nieuwpoort naar het Natuurreservaat of omgekeerd.

Heel wat fietstoeristen varen mee met het veer DE NIEUWE VISIE om hun weg verder te zetten via de welbekende kustfietsroute.

Ook veel scholen gebruiken dit veer voor hun klasuitstappen en voor de zeeklassen.

De nieuwe zomerdienstregeling van het veer te Nieuwpoort vind je hier terug.

Klik hier voor het nieuwsbericht op FOCUS / WTV.

 

Op woensdag 9 mei 2018 hebben 135 personeelsleden zich ingeschreven voor de infosessie in Oostende met thema ‘ICT en Nieuwbouw’. Door de grote opkomst vond deze sessie plaats in het Auditorium van het Vesaliusinstituut te Oostende.

Johan Onraedt, wnd. algemeen directeur, verwelkomde alle VLOOTers en startte zijn presentatie met een algemene voorstelling van VLOOT waarin heel wat belangrijke punten aan bod kwamen zoals de missie/visie, personeelspeiling, -evolutie, financiële evolutie, nieuwe huisvesting in Oostende en de strategische doelstellingen voor dit jaar.

Na de korte pauze volgde het luik ICT waar de taken binnen dit team verduidelijkt werden. Toepassingen zoals FINLOG, VLOMIS, VLOTEC, website, Sharepoint zijn niet meer weg te denken binnen de organisatie. Het complex netwerksysteem naar de schepen toe en de servers werden duidelijk in kaart gebracht.

Tenslotte gaf ir. Piet Leeuwerck, manager Scheepsbouw en R&D, een boeiende presentatie met overzicht van al de recente nieuwbouwprojecten. Interessant om te horen hoe de realisatie van een vaartuig tot stand komt en alle fasen die het project moet doorlopen.  Ook de betrokkenheid van de klant, het personeel en de technische en nautische diensten werd mooi in beeld gebracht. Ook lichtte hij o.a. de technische uitdagingen, de milieuaspecten en de nieuwe studie over alternatieve energiebronnen uitvoerig toe.

Een mooie quote uit zijn presentatie : “De technologie kan bepaalde grenzen verleggen maar de zee heeft altijd het laatste woord!”

Enkele sfeerbeelden vind je hier terug.

Studenten die nog twijfelen aan hun studierichting voor het nieuwe schooljaar kunnen misschien de stap zetten naar het maritiem onderwijs. Deze studiekeuze biedt een boeiende opleiding met werkzekerheid. Bij interesse in een job op het water bestaan in het maritiem onderwijs studierichtingen op secundair-, bachelor- en masterniveau. Avondonderwijs is ook steeds mogelijk.

Leerlingen die meer willen weten over het studieaanbod kunnen terecht in alle scholen. Een overzicht van de onderwijsinstellingen met informatie over de inschrijfmomenten vind je hier. Voor meer gedetailleerde informatie over alle opleidingen en werkgelegenheid in de maritieme sector, raadpleeg de site www.areyouwaterproof.be.

Klik hier voor meer informatie.

Klik hier voor de foto's.

Als voorbereiding op de grotere NACGF (North Atlantic Coast Guard Forum) GUARDEX-oefening begin oktober waaraan Belgische en internationale middelen zullen deelnemen, vond op 25 april 2018 een PRE-GUARDEX oefening plaats op de Noordzee.

Deze veiligheidsoefening, waaraan zowel maritieme-, lucht-, als landmiddelen deelnemen is bedoeld om ‘Safety’ op zee te oefenen.

In de voormiddag vond een grootschalige zoekactie plaats op zee, een SAR (Search and Rescue) oefening met het reddingsvaartuig ORKA en het multifunctioneel vaartuig SIRIUS. 

Daarna startte een POLLEX (Pollution exercise) oefening in opdracht van DG Leefmilieu met het VLOOTvaartuig ZEETIJGER en een vaartuig van Defensie, samen met het vliegtuig van BMM.

Als slotoefening was er een MEDEX (medical evacuation exercise) met ons reddingsvaartuig ORKA met als doel het medische aspect op zee en het aan land brengen van de slachtoffers te oefenen.

Deze opdracht werd uitgevoerd in samenwerking met Defensie, VBZR (Vrijwillige Blankenbergse Zeereddingsdienst), Ship Support en het 40ste smaldeel.

Alle oefeningen zijn vlot verlopen wat terug het bewijs is van een goed teamwork binnen de Kustwacht.

Foto’s en filmpjes van deze oefeningen vind je hieronder terug.

Foto's

Film 1 - film 2 - film 3 - film 4

 

 

In het kader van het INDICOM project – dag van de toekomstige beroepen, bezochten een 20-tal leerlingen van het 5e en 6e middelbaar onderwijs van het MAKZ (Middenschool en het Atheneum van Knokke-heist) op 26 april 2018 het multifunctioneel vaartuig SIRIUS.

INDICOM staat voor INclusie via DIgitale en COMmunicatieve vaardigheden voor kwetsbare 15-plussers. Dit project helpt de jongeren van het MAKZ voorbereiden op de zoektocht naar een toekomstige job. Zij werden begeleid door mevr. Marie-Claire Van de Velde van de Universiteit Gent. 

Johan Onraedt, wnd. algemeen directeur, zelf ook oud-leerling van de MAKZ, verwelkomde de groep. De leerlingen werden door de bemanning op de hoogte gebracht van de vele functionaliteiten van het vaartuig. Tijdens de rondleiding kwamen ook de diverse beroepen aan boord aan bod. Zo konden de studenten ook eens proeven van de vaardigheden en attitudes die nodig zijn op de werkvloer.

Door deze kennismaking met de boeiende wereld van een job op het water hoopt VLOOT enkele van deze leerlingen te laten kiezen voor de maritieme sector.

Voor meer info over het maritiem onderwijs en de maritieme beroepen klik hier..

Enkele foto’s van het bezoek vind je hier terug.

Ondanks de hoge temperaturen op zondag 22 april 2018 hebben meer dan 40.000 deelnemers zich ingeschreven voor de 33e editie van de AG Antwerp 10 Miles & Marathon. Een grandioze opkomst waar de loper kon kiezen tussen verschillende afstanden: 1,4 km voor de kids, 5 km voor de short run, 16 km/10 miles of de marathon van 42,195 km doorheen de Antwerpse districten.

Samen met het organiserend sportevenementenbureau en de stad Antwerpen heeft de Vlaamse overheid meegeholpen om deze sportieve dag vlot te laten verlopen. Het Vlaams Verkeerscentrum sloot enkele tunnels af en De Lijn heeft alle beschikbare trams en bussen ingezet en pendels voorzien vanop parkings voor wie met de wagen kwam.  VLOOT zorgde voor de oversteek op het water door het inzetten van een extra veerdienst tussen linker- en rechteroever waardoor de capaciteit werd uitgebreid. Ruim 14.000 passagiers hebben gebruik gemaakt van het Sint-Annaveer en de SIMON STEVIN.

Ook heel wat prominenten, waaronder Burgemeester van Antwerpen Bart De Wever die zijn tweede marathon liep en minister Kris Peeters de 10 miles, namen deel aan deze wedstrijd en hebben deze met succes uitgelopen ondanks de hitte.

De Antwerp 10 Miles & Marathon steunt ook enkele goede doelen zoals o.a. Kom op tegen kanker, SOS kinderdorpen, het Rode Kruis, To Walk Again.

De volgende editie gaat door op 28 april 2019. Begin alvast maar te trainen!

Enkele foto’s van deze sportieve dag vind je hier terug.

Klik hier voor meer informatie over deze loopwedstrijd.

Vlaamse Minister voor Innovatie Philippe Muyters heeft een nieuwe campagne gestart waarbij hij de Vlaming wil oproepen om zijn vraag voor de wetenschap te stellen. Daarvoor is de website vraagvoordewetenschap.be gelanceerd die zoveel mogelijk vragen wil registreren. Van al die vragen wordt een Vlaamse Wetenschapsagenda gemaakt die de wetenschappers zullen inspireren. “Het woord is dus aan de burger zodat hij of zij kan laten weten wat belangrijk voor hem of haar is.”, aldus minister Muyters.

Voor deze campagne zijn er bovendien 6 verborgen parels van de wetenschap geselecteerd waaronder ook het VLOOTvaartuig SIMON STEVIN, dat wetenschappelijke onderzoeken uitvoert in opdracht van het Vlaams Instituut voor de Zee (VLIZ). Deze parels van de wetenschap zetten bijzonder wetenschappelijk onderzoek in de kijker en geven wetenschap een gezicht aan de burgers.

Klik hier voor meer informatie over onze verborgen parel Simon Stevin. Alle informatie over het VLIZ vind je hier terug.

Lees hier alles over de campagne Vraag voor de wetenschap.

Stel zelf uw prangende vraag voor de wetenschap op www.vraagvoordewetenschap.be tot en met zondag 27 mei 2018