Aan de vooravond van 28 januari 2019 hoorde de bemanning (Matthias Pieters en Freddy De Pauw) van de ZEEASTER, het schip dat instaat voor de redebeloodsingen in Antwerpen, een noodoproep van een binnenschip. Aan boord van het binnenschip was dringend hulp nodig na een ongeluk. De ZEEASTER besloot onmiddellijk ter plaatse te gaan om assistentie te verlenen en maakte afspraken met de wal. Het slachtoffer werd aan boord van de ZEEASTER genomen en via het water naar de locatie gebracht waar de ambulance klaar stond. Ook in moeilijke situaties bewijst watermobiliteit zijn kracht!

 

VLOOT dab behoort tot het agentschap MDK.

Op donderdag 24 januari 2019 hield VLOOT haar jaarlijkse management review. Eenentwintig collega’s sloten aan voor een dag in het Vlaams Luchtvaartopleidingscentrum (VLOC) in Oostende, een opleidingscentrum waar het thema innovatie zeer hoog op de agenda staat.

De heer Ivan Becuwe (opleidingshoofd luchtvaart – VIVES) gaf als opwarming een zeer boeiende uiteenzetting waarin drones, big data, realiteit en wettelijke beperkingen, telemetrie en data-integratie centraal stonden en ons verder inspireerden. Doorheen de dag kwamen onder andere de nieuwe missie en visie van het agentschap, de strategie, de KPI’s, de financiële analyses en de klantentevredenheid ter sprake. Oefeningen en brainstormmomenten, maar vooral intense analyses en interacties kenmerkten deze dag. Een avondwandeling in het natuurgebied ter hoogte van Raversijde met aansluitend een etentje zorgden voor een mooie afronding.

Enkele beelden vindt u hier.

 

VLOOT dab behoort tot het agentschap MDK.

Op donderdag 24 januari 2019 zagen de bemanning en de wetenschappers aan boord van het onderzoeksvaartuig SIMON STEVIN (VLOOT) plots een bultrug opduiken zo’n vijftiental kilometer voor de kust van Oostende. Volgens het VLIZ gaat het over een opmerkelijke waarneming. Vermoedelijk is het dier op doorreis naar het zuiden om te overwinteren.

Zie ook een kort filmpje door de bemanning en het bericht op Focus WTV.

 

VLOOT dab behoort tot het agentschap MDK.

Jaarlijks lokt de Warmathon van de Warmste Week veel sportliefhebbers richting de Vlaamse steden. Op een sportieve en recreatieve manier worden meer dan 1000 goede doelen gesteund.

Ook in Antwerpen zorgden dit jaar talloze wandelaars, joggers en lopers voor een volzet evenement. Velen onder hen kozen voor het Sint-Annaveer om hun bestemming te bereiken. Als steun breidde VLOOT de dienstverlening uit tot 21.30 uur. 1.374 enthousiaste supporters en sporters maakten er gebruik van. Op deze manier en aanvullend aan de meer dan 12.000 warmste-week-initiatieven die veel collega’s ook persoonlijk ondersteunden, gaf ook VLOOT een duwtje. Warme watermobiliteit!

Enkele sfeerbeelden vindt u hier.

 

VLOOT dab behoort tot het agentschap MDK.

Left Side Memories is een project van Jeugdhuis 2050 Formaat vzw in samenwerking met de stad Antwerpen. Het is een onderdeel van het project ‘jong in 2050’ en brengt het verhaal van Antwerpse linkeroever-bewoners door de lens van enkele fotografen. Hun doel is om jongeren een kans te geven om hun talenten te laten zien, wijkgenoten beter te leren kennen en sfeer te creëren. Ook op de SCHELDE, de Sint-Annekesboot die de verbinding tussen linker- en rechteroever in Antwerpen verzekert, werden foto’s opgehangen. De tentoonstelling is nog te bezichtigen tot midden februari 2019.

Klik hier voor enkele foto’s.

 

VLOOT dab behoort tot het agentschap MDK.

Ook dit jaar breidde VLOOT in samenwerking met Golazo Sports de capaciteit van het Sint-Annaveer uit om de supporters van de Soudal Scheldecross snel van en naar linkeroever te brengen. Naast de SCHELDE werd de SIMON STEVIN ingezet om de piekmomenten op te vangen. Ondanks de winterse temperatuur, maakten 2.288 personen gebruik van het veer op zaterdag 15 december 2018.

VLOOT dab behoort tot het agentschap MDK.

Het schoolschip Themis II kreeg op 17 en 18 december 2018 de laatste inspecties en controles door Scheepvaartinspectie en Klasse. Na hun goedkeuring kon het startsein gegeven worden in dit nieuwe hoofdstuk voor de school en het schip.

De grondige dokbeurt bestond hoofdzakelijk uit onderhouds- en herstellingswerken en enkele belangrijke werkzaamheden binnenin het schip. Hierdoor voldoet de Themis II weer helemaal aan de hedendaagse normen en verwachtingen. Danielle Van Ast (algemeen directeur van GO! scholengroep Antwerpen) is tevreden dat het schip binnen de afgesproken timing terug operationeel kan ingezet worden: “De gerenoveerde Themis II betekent dat onze leerlingen hun kennis, vaardigheden en attitudes in een authentieke context kunnen ontwikkelen. Antwerpen als wereldhaven is hier een cruciale factor.” Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts voegt hieraan toe, “De Vlaamse Havens en onze binnenvaart bloeien volop - en we verwachten verdere groei in de komende jaren. We hebben dus veel goed opgeleide mensen nodig. Aan boord van de Themis II kunnen jonge mensen het vak leren in levensechte omstandigheden.

Sinds 2001 maakt de Scheepvaartschool – Cenflumarin gebruik van het opleidingsschip Themis II. De leerlingen worden aan boord getraind voor een maritieme job of een vervolgopleiding. De Themis II biedt een praktijkgerichte en waarheidsgetrouwe omgeving. VLOOT is bijzonder fier op deze samenwerking. Ook de SIRIUS en de ZEESCHELDE krijgen doorheen het schooljaar regelmatig leerlingen aan boord. Realtime en reallife trainingen zijn belangrijk om zo al wat eerste ervaringen op te doen.

Klik hier voor enkele foto's.

 

VLOOT dab behoort tot het agentschap MDK.

In het najaar 2018 bezochten ir. Piet Leeuwerck, scheepsbouw en R&D manager, en Tom Van Laken, superintendent, op regelmatige basis de werf Baltic Workboats in Estland om de vooruitgang van de bouw van de redeboten te inspecteren. Deze werf bouwt voor VLOOT twee redeboten voor het loodsentransport.

Het eerste vaartuig, SCHONEVELD, werd te water gelaten voor het uitvoeren van de zelfrichtingsproef op 29 november 2018. Doel van deze test is het verifiëren of het schip zelfrichtend is en onbeschadigd uit deze test komt. Een filmopname van deze test vind je hier.
Op 12 en 13 december 2018 wordt de hellingproef uitgevoerd in aanwezigheid van de klassificatiemaatschappij en de federale dienst Scheepvaartcontrole, om de stabiliteit van het vaartuig te bepalen en te keuren.

Het zustervaartuig WULPEN bevindt zich ook op de werf voor verdere afbouw.

De werken worden zeer nauw opgevolgd zodat de vaartuigen in het voorjaar 2019 in Oostende kunnen geleverd worden.

Foto's van het vaartuig SCHONEVELD vind je hier
Foto's van het vaartuig WULPEN vind je hier.

 

VLOOT dab behoort tot het agentschap MDK.

‘Veiligheid op de kade’ en ‘conformiteit van de walinfrastructuur met de milieuwetgeving’ vormden de onderwerpen voor uitgebreid onderzoek in 2018. De nieuwe inzichten die dit onderzoek opleverde, zijn bijzonder belangrijk voor VLOOT, die als rederij (markt)conformiteit en duurzaamheid hoog in het vaandel draagt.

Recent behaalde Anke Popelier (SHEQ, VLOOT) het diploma van milieucoördinator niveau B. Vanuit SHEQ waakte zij reeds over de naleving van de milieuwetgeving binnen de organisatie, signaleerde ze tekortkomingen en formuleerde ze concrete verbetervoorstellen conform VLAREM II. Voor haar eindwerk analyseerde Anke de walinfrastructuur van VLOOT waaruit een aantal projecten volgden. Deze projecten werden opgestart en zullen actief begeleid en gestuurd worden via VLOMIS (intern beheerssysteem) dat toelaat om alle controle-, onderhouds- en keuringsactiviteiten overzichtelijk en geautomatiseerd op te volgen.

Ook ir. Ellen Dheere (preventieadviseur, GDPB*) onderzocht in 2018 in het kader van haar eindwerk voor preventieadviseur niveau 1 de veiligheid op de kade en meer specifiek de site Foxtrot. Dankzij haar expertise kreeg VLOOT heel wat vernieuwende inzichten en verbetermaatregelen die geïmplementeerd kunnen worden op de toekomstige nieuwe site ter hoogte van de Sir Winston Churchillkaai in Oostende. Ellen werd ondertussen ook formeel aangesteld als ‘preventieadviseur arbeidsveiligheid’ voor het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken (MOW). Ellen werkt daar samen met onder andere Marc De Mayer en Kim D’Hoker rond de MOW-veiligheidsthema’s.

Naast Anke beschikt VLOOT nog over drie collega’s met de kwalificatie van preventieadviseur niveau 1: Ilse Bailleul (SHEQ-manager/DPA), Birgit Berteloot (logistiek manager) en Yves Goossens (algemeen directeur). Veiligheid en milieu zitten op deze wijze ook structureel verspreid binnen de organisatie.

 

* GDPB: Gemeenschappelijke Dienst voor Preventie en Bescherming. Het GDPB-team staat onder andere in voor de ondersteuning en advisering over arbeidsveiligheid, gezondheid, psychosociaal welzijn, welzijn op het werk, risicoanalyses, …

Voor meer info over SHEQ, klik hier.

Op zondag 25 november 2018 was het Dag van de Wetenschap. Het is ondertussen een jaarlijkse traditie dat VLOOT en het VLIZ het zeewetenschappelijk onderzoeksvaartuig SIMON STEVIN openstellen voor bezoekers. Dit jaar bezochten maar liefst 870 personen het vaartuig! Dit betekent een stijging van 39% ten opzichte van 2017 waar 628 bezoekers geteld werden.

Het VLIZ gaf de bezoekers deskundige uitleg over de verschillende wetenschappelijke activiteiten die uitgevoerd worden. Gezagvoerder Norman Daems, zijn bemanning en Maxime Van Balen (wnd. financieel directeur) legden de werking van het schip uit. Van op de brug tot in de machinekamer konden de bezoekers kennismaken met wetenschap en techniek in een maritieme omgeving.

Klik hier voor foto’s.

Op 5 november 2018 heeft het hydrografisch vaartuig HONDIUS (VLOOT) het wrak ALCA in de Schelde ter hoogte van de Schaar van de Noord opgemeten. De hydrografen van de Vlaamse Hydrografie (afdeling KUST) voerden nauwkeurige dieptemetingen uit met de meetapparatuur aan boord van het vaartuig. Op de gedetailleerde 3D-beelden is het gezonken schip goed te zien.

Deze data dient onder andere om de kaarten en bijhorende informatie die gebruikt worden door de scheepvaart up-to-date te houden. De Vlaamse Hydrografie bepaalt de juiste locatie en diepte op de bodem. Wrakken vormen obstakels die hinderlijk kunnen zijn voor de scheepvaart. Anderzijds wordt deze data ook opgenomen in de wrakkendatabank.

De ALCA dateert van 1938 en is gebouwd door een Deense scheepswerf. Na een aanvaring met een Zweeds schip in 1963, strandde het vaartuig. Dit gebeurde tijdens een zware sneeuwstorm met extreem beperkt zicht.

De Schaar van de Noord is een nevenvaarwater tussen de bocht van Bath en het verdronken land van Saeftinghe. Het wrak staat op de rivierkaarten aangegeven met het wraksymbool van een ‘droogvallend wrak’ en is gedekt door een kardinale boei. Bij zeer lage waterstanden komt een klein stuk van het wrak (ongeveer een 20 à 30-tal cm) droog te liggen. Dit gebeurt slechts enkele malen per jaar. Rond het wrak is door de vloedstroom een grote put uitgeschuurd. Het diepste punt van deze put ligt op 20 meter. Het hele wrak is ondertussen verzakt en verbogen. Vermoedelijk gebeurde dit vrij snel na het ongeluk.

Ook vandaag is dit nog steeds een riskante plaats. Door de nieuwe technologieën aan boord van de schepen en een goede coördinatie van de scheepvaart, zijn de risico’s beter beheersbaar.

De beelden van het wrak vind je hier.

Sinds 1 juli 2017 kende het historisch veer Sint-Anna dat linker- en rechteroever in Antwerpen verbindt een nieuwe opstart naar aanleiding van de ingrijpende werkzaamheden aan de voetgangerstunnel. Een ruim jaar later, heeft het veer al 598.270 passagiers overgezet. Velen onder hen hebben heel wat mooie herinneringen aan deze overzet.

In het kader van een optimale connectiviteit ter hoogte van het Steenplein, maar ook om een veilige situatie te garanderen voor de verschillende vaartuigen die er aanmeren, zal vanaf maandag 12 november 2018 de dienstregeling van het Sint-Anna veer licht aangepast worden. Deze nieuwe dienstregeling kan hier geraadpleegd worden.

Meer informatie over het Sint-Annaveer vind je hier.

Op vrijdag 19 oktober 2018 hernam Yves Goossens (algemeen directeur) zijn gewoonte om regelmatig (een 10-tal keer per jaar) een zogenaamde ‘torensessie’ te laten doorgaan. Tot zijn tijdelijke opdracht bij het LOODSWEZEN in april 2016 begon, nodigde hij telkens een tiental collega’s uit om samen met hem in dialoog te gaan, hun vragen te beantwoorden en bezorgdheden mee te nemen alsook zelf op een informele manier duiding te geven rond VLOOT en haar toekomst en uitdagingen.

Deze sessies, waarvan er tijdens de periode 2013 tot begin 2016 reeds een veertigtal doorgingen en waarbij hij een vierhonderdtal personeelsleden persoonlijk en in kleine groep kon ontmoeten, gingen eerder door in de toren boven het SWC-gebouw (vandaar de naam). Door de werkzaamheden in Oostende ging de sessie nu door in het gebouw van het LOODSWEZEN in Gent. De aanwezige collega’s, waarvan de meesten nog maar recent voor VLOOT werken, vormden een mix uit de verschillende standplaatsen en varen op verschillende vaartuigen, of werken in verschillende diensten aan de wal. Na de gebruikelijke ‘vraag naar vragen’ kwamen onderwerpen zoals STCW, veiligheid, comfort, ICT, bestellingen, sociale media, duurzaamheid, grensoverschrijdend gedrag, VLOOT en haar omgeving en belanghebbenden, de investeringen en nog andere onderwerpen ter sprake. De sessie liep kort na de middag af. De eerstvolgende en ondertussen 42ste sessie, gaat door op 9 november 2018.

Elke dinsdag traint het MRCC (Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum) samen met VLOOT op reddingsoefeningen. Ook Defensie neemt regelmatig deel aan de oefeningen. De bedoeling is om de Search and Rescue Mission Coordinator op het MRCC te trainen, zoekboxen te bepalen en varende en vliegende eenheden aan te sturen. De bemanningen van VLOOT en Defensie zetten vooral in op het oefenen van de taak als On Scene Coordinator, communicatie, het varen volgens zoekpatronen en slachtofferbehandeling.

Scenario van 30 oktober:
Twee getrainde personen (dummies) hebben zich aan elkaar verbonden en zijn in het water gegaan. De laatst gekende positie om 8.03 uur was 51°15.072N 002°54.499E, dit is een paar kilometer voor de haveningang van Oostende. Om 9.10 uur werd het MRCC op de hoogte gebracht. Op het MRCC stond een nautisch verkeersleider voor zijn vuurdoop bij deze oefening. Hij werd bijgestaan door een ervaren collega. Een andere nautisch verkeersleider in opleiding volgde de oefening mee aan boord van het reddingsvaartuig TUIMELAAR om ervaring op te doen vanuit het oogpunt van de reddingswerkers op zee.

Op 23 oktober 2018 kwamen in het RDM van Rotterdam de top van de in 2009 opgerichte Nederlandse Rijksrederij en VLOOT samen voor een vierde Joint Forces. Terwijl de vorige edities telkens in Oostende doorgingen, nam de Rijksrederij (RWS) deze keer het gastheerschap op zich. Na een welkom en introductie door Michel Hofsteede, namen Bianca Janssen (directeur van de Rijksrederij) en Yves Goossens (algemeen directeur VLOOT) kort het woord. Beiden gaven een stand van zaken rond beide rederijen, waarna al direct heel wat vragen over en weer gingen. Vervolgens namen Michel Hofsteede en Ilse Bailleul opnieuw het woord, zowel rond de voorliggende uitdagingen als de organisatie van de workshops op dag twee. Goede opwarmers voor de avondsessie en het diner dat doorging aan boord van de SS Rotterdam en al snel werd aangegrepen om rond tal van onderwerpen meningen en ervaringen uit te wisselen. De gelijkenissen tussen beide organisaties en de gelijklopende trajecten die beiden doorliepen, waren treffend. De open gesprekken en de onderlinge collegialiteit, die al sinds 2007 binnen de Joint Forces ontstonden, zijn ook vandaag nog zeer intact en zelfs verruimd. 

 

De Rijksrederij werd in 2009 naar het voorbeeld van VLOOT opgericht. Ze is op dit ogenblik aan een snelle vernieuwingsoperatie bezig, met heel veel aandacht voor duurzaamheid.

Onlangs werd een overeenkomst getekend tussen de Scholengroep GO! Antwerpen en VLOOT in het kader van de onderhoudswerkzaamheden aan het opleidingsschip Themis II. De Scheepvaartschool – Cenflumarin maakt sinds 2001 gebruik van het schip om de leerlingen voor te bereiden op een carrière op het water. De samenwerking met De Scheepvaartschool – Cenflumarin is uiterst belangrijk voor de toekomst van de leerlingen en rijkt verder dan enkel de Themis II die vooral gericht is op de binnenvaart. Ook de SIRIUS en de ZEESCHELDE krijgen doorheen het schooljaar regelmatig leerlingen aan boord.

De werkzaamheden bestaan uit twee delen waarvan het eerste deel onlangs werd opgestart. Het schip ligt momenteel in droogdok bij de Scheepswerf Kooiman Hoebee BV in Dordrecht (Nederland). Deze scheepswerf zal zich hoofdzakelijk focussen op de onderhouds- en herstellingswerken zoals bijvoorbeeld het reinigen, herstellen en schilderen van de romp. De tweede opdracht specifiek voor het vervangen van de vloer in het schip werd gegund aan Kranendonk BV (Rotterdam). Volgens de huidige planning zal deze opdrachtnemer opstarten in de week van 5 november 2018. De bedoeling is om het schip tegen het einde van het jaar terug operationeel te hebben.

Op 24 oktober 2018 werd het drijvende kadaver van een vinvis waargenomen ter hoogte van de vaargeul het Scheur. Het MRCC (Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum) werd op de hoogte gebracht en startte de verwittigingsmatrix ‘beschermde zeedieren en vogels’. Volgens de voorziene procedure kwamen verschillende kustwachtpartners in actie zodat een veilige en vlotte scheepvaart gegarandeerd bleef.

Door de werking van het getij en de stroming dreef de vinvis af richting Oostende. Op zee werd rond het kadaver een perimeter ingesteld. VLOOT-eenheden TUIMELAAR en SPN-09 bewaakten afwisselend deze perimeter. In de vroege ochtend sleepte de Brandaris (Ship Support) het dier naar het strand van De Haan.

Zie ook enkele foto's, het bericht van VTM Nieuws en het bericht van afdeling SCHEEPVAARTBEGELEIDING.

Op 2 en 3 oktober 2018 vonden grootschalige internationale veiligheids- (SAFETY) en beveiligingsoefeningen (SECURITY) plaats op de Noordzee voor het North Atlantic Coast Guard Forum (NACGF). Verschillende reddingsdiensten, Defensie en eenheden van buurlanden namen deel onder de noemer GUARDEX 18.

Op 2 oktober 2018 zette VLOOT het reddingsvaartuig ORKA en het multifunctioneel vaartuig SIRIUS in voor SAR (Search and Rescue) oefeningen op zee. Deze veiligheidsoefeningen werden gecoördineerd door het MRCC (Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum). Er werd met varende en vliegende eenheden gezocht naar twee drenkelingen. Bij een van de MEDEX (medical evacuation exercise) oefeningen in Zeebrugge werd ook een pop (dummy) succesvol overgezet tussen een reddingsboot en de SIRIUS.

Kapt. Réjane Gyssens (MRCC) feliciteerde kapt. Geremias Cerneels en zijn bemanning van de SIRIUS en gezagvoerder Jurgen De Sloovere en zijn bemanning van de ORKA met hun uitstekende inzet tijdens de oefening.

Foto's van de vaartuigen vind je hier.

Op vrijdag 5 oktober 2018 bracht dr. ir. Nathalie Balcaen, administrateur-generaal van MDK, een bezoek aan VLOOT. Het bezoek ging door aan boord van de SIRIUS.

De administrateur-generaal gaf een speech waarin ze haar doelstellingen en verwachtingen voor het agentschap benadrukte. Aansluitend gaf kapt. Yves Goossens, algemeen directeur, met een paar kernwoorden nog een toelichting over VLOOT. Tijdens een korte vaart langs de kust richting Zeebrugge kon kennis gemaakt worden met een aantal VLOOT-collega’s. Kapt. Dennis Brys en zijn bemanning gaven toelichting over de werking van het vaartuig. Ook een tocht met de jol hoorde bij het bezoek.

Onderweg passeerden enkele andere VLOOT-vaartuigen, waardoor dr. ir. Nathalie Balcaen al onmiddellijk enkele andere VLOOT-eenheden in actie kon zien.

Klik hier voor enkele foto’s.

Op woensdag 26 september 2018 gaf Alain Remue, diensthoofd van de Cel Vermiste Personen van de Federale Politie, een bijzonder interessante uiteenzetting over hoe om te gaan met stoffelijke resten in het water. Ook de Scheepvaartpolitie en de Douane waren aanwezig.

De Cel Vermiste Personen bestaat al 23 jaar. Alain Remue gaf vanuit zijn ervaring talrijke voorbeelden over situaties die hij met zijn team meemaakte. Een sterk team die elkaar goed steunt. Essentieel is om te weten hoe iemand met deze traumatische ervaring moet omgaan en hoe de nodige aandacht te geven aan de verwerking nadien, als individu of als team.

Alain Remue benadrukte het belang van alle betrokken partners tijdens het zoeken naar een vermiste persoon en bedankte VLOOT voor de goede samenwerking. Zoeken in het water is niet eenvoudig, is risicovol en gebeurt soms onder moeilijke omstandigheden.

Ondertussen schafte VLOOT ‘Octopus’ aan, een speciaal forensisch doek met een kunststof ring om een stoffelijk overschot zonder direct menselijk contact veilig uit het water te halen. Op deze manier blijft het forensisch materiaal bewaard voor de verdere onderzoeken door de gerechtelijke diensten. Aansluitend werd op 27 september 2018 een test uitgevoerd en kregen enkele bemanningsleden in Oostende een opleiding om vlot met het toestel te werken. Daarnaast zet VLOOT nog verdere stappen voor een betere opvang van collega’s betrokken bij een traumatische gebeurtenis.

Foto’s van deze voorstelling vind je hier.

Klik hier voor de foto’s van de test op het water.

Op woensdag 26 september 2018 namen een 65-tal VLOOTcollega’s deel aan de zesde infosessie met als thema ‘welzijn op het werk’. Deze sessie vond plaats in de GO! Scheepvaartschool – Cenflumarin in Antwerpen.

Johan Onraedt, directeur administratie en organisatie, verwelkomde de personeelsleden en lichtte enkele kernzaken over de organisatie toe. Daarnaast vestigde hij de aandacht op de realisaties, de geplande vernieuwingen en de resultaten van de vorige personeelstevredenheidsenquête. In 2018 lanceert MDK trouwens een nieuwe personeelsbevraging om zo een actueel beeld te krijgen. De aandachts- en werkpunten die na de bevraging naar voor komen, zijn materie waar elke entiteit van MDK mee aan de slag gaat.

De aanwezigen kregen verder heel wat informatie over welzijn op het werk in een operationele omgeving. Dankzij een goede monitoring van welzijnsgegevens kan VLOOT als bedrijf gepaste maatregelen nemen om het welzijn op het werk te verhogen en te streven naar de meest optimale en gezonde werkomgeving.

Klik hier voor enkele foto’s van de infosessie.

De Duitse hydrometrische meetdienst BfG (Bundesanstalt für Gewässerkunde) organiseerde van 4 tot en met 6 september 2018 een ringtest voor ADCP-meettoestellen (Acoustic Doppler Current Profilers). Deze test liet toe de kwaliteit van deze toestellen te controleren. Verschillende Europese meetdiensten voerden samen een ADCP-meeting uit op de Rijn, elk met de door hen gebruikte meettoestellen. Deze vergelijkingsmetingen zijn nuttig om de betrouwbaarheid van het complete meetsysteem aan te tonen en te vergelijken. De voorbije jaren evolueerde de markt van deze ADCP-meettoestellen immers enorm.

Een 10-tal meetploegen uit Duitsland, Nederland, Frankrijk en België namen deel. Voor VLOOT was dit Alain Gorris, hoofdmotorist uit Antwerpen, met onze meetboot Tinn Silver. De resultaten van de verschillende ADCP-metingen worden eind 2018 gerapporteerd door de Duitse dienst. Ze zijn essentieel voor de collega’s van het Waterbouwkundig Laboratorium, want net deze ADCP-toestellen worden overal in Vlaanderen ingezet om het debiet en de stroomsnelheden van de waterwegen op te meten.

VLOOT en het Waterbouwkundig Laboratorium: goed Vlaams teamwork!

Klik hier voor enkele foto’s.

Website van het Waterbouwkundig Labo.

 

Bij een contact tussen Bernard Moyson (Managing Director ACL) en Yves Goossens (algemeen directeur VLOOT) kwam de swathoperabiliteit van de ACL-schepen ter sprake. De technische diensten van beide organisaties werden met elkaar in contact gebracht, wat leidde tot enkele aanpassingen aan de scheepshuid van vijf schepen die een regelmatige lijn op Antwerpen hebben. Dankzij die aanpassingen zullen de ATLANTIC SEA, de ATLANTIC SKY, de ATLANTIC SAIL, de ATLANTIC STAR en de ANTLANTIC SUN steeds door tenderswaths kunnen beloodst worden. Dit betekent minder maneuvreren (lij maken), een hogere snelheid aanhouden en veiligere beloodsingen ter hoogte van het WANDELAAR loodsstation. De beloodsing van deze schepen zal, net zoals bij andere swathoperabele schepen, minder snel de invloed ondervinden van slechte weersomstandigheden, waardoor hun inzet naar en aanlopen van Antwerpen ook operationeel verruimd wordt.

Enkele foto's van deze schepen vind je hier.

Op vrijdag 21 september 2018 brachten de officieren van Marine-NAVLOG een bezoek aan VLOOT.

Na een globale voorstelling van VLOOT door Johan Onraedt, directeur administratie en organisatie bracht Birgit Berteloot, logistiek manager een boeiende uiteenzetting over de logistiek bij VLOOT en had Frank Aerssens, directeur operations en technische dienst het over de aanpak van en de evolutie in het technisch onderhoud van de VLOOTvaartuigen.

NAVLOG is de eenheid bij de marine die instaat voor scheepsbevoorrading en scheepsonderhoud. Er ontstond dus een interessante gedachtewisseling rond deze materies die vaak bij de Marine en bij VLOOT gelijklopend zijn en waar van elkaar geleerd kon worden.

Enkele foto's van het bezoek vind je hier.

Op vrijdag 14 september 2018 zaten ir. Piet Leeuwerck (manager Nieuwbouw - R&D), ing. Frank Aerssens (directeur Operations en Technische Dienst), en ing. Benoît Versavel (superintendent), samen met collega’s van het Nederlands loodswezen (vlootdienst) om de technische en operationele ervaringen met hun beloodsingsmiddelen te evalueren. Ook nieuwe technologieën en milieuvriendelijke technieken werden besproken, alsook de motoropstelling, de mogelijke ontwikkeling van propulsie door middel van fuel-cells op waterstof en de omschakeling naar LNG, aardgas of waterstof.

Deze technische meeting ging door bij de werf Abeking & Rasmussen in Duitsland, waar ook de ex-manager van de Duitse vlootdienst aansloot. A&R bouwde eerder de WANDELAAR en de 3 tenderswaths voor het loodsentransport.

De aandacht ging verder naar de SWASH (Small Water Area Single Hull), een verdere evolutie van de SWATH-technologie.

Enkele foto’s van dit bezoek vind je hier.

Na de introductie van 4 hybride (brandstof-elektrisch) en 4 elektrische wagens, alsook een elektrische bakfiets voor korte logistieke verplaatsingen op de locatie Antwerpen, investeert VLOOT nu in een elektrische scooter voor de kaaidienst  op de nieuwe locatie aan kaai 102 (Istanbulgebouw) te Oostende.

De Kumpan Electric 1953 - 2000W heeft een rijbereik van 40 kilometer en haalt geruisloos een maximum snelheid van 25 km/u. De batterij wordt opgeladen via een gewoon stopcontact. Er is geen rijbewijs nodig, enkel een helm.

Klik hier voor enkele foto’s van de e-scooter.

 

Op vrijdag 7 september 2018 bezocht Kapt. David W. McCloy (San Francisco Bar Pilots) de VLOOT-vaartuigen DEURLOO, HONTE en RAAN in Vlissingen. Hij werd verwelkomd en begeleid door Francis Verreth, Operations manager Vlissingen.

Kapt. McCloy was vooral geïnteresseerd in de 20 meter wave-piercing type loodsboten van VLOOT. In het kader van hun nieuwbouwprogramma was hij vooral geïnteresseerd in  het vaargedrag en de stabiliteit (“wave piercing”-romp, in combinatie met het “active ride controll”-systeem), het geluidsarme stuurhuis, het werkcomfort voor de bemanning, de ergonomie (console en de lay-out van de instrumenten), het geringe brandstofverbruik, de “boostknop” en de betrouwbaarheid van de voortstuwingsmotoren.

Uit de gesprekken die hij had met de bemanning van de DEURLOO en de RAAN bleek dat de operationele omstandigheden (meteo/zeegang/windrichtingen) van het San Francisco Bay-gebied grotendeels gelijklopend waren met diegene waarin de VLOOT-bemanningen op de rede van Vlissingen werken.  Tijdens enkele beloodsingsen had Kapt. McCloy  ook de kans om met de Vlaamse en Nederlandse loodsen over hun ervaringen met de VLOOT-vaartuigen te praten.

De gestructureerde werking op technisch en operationeel vlak, geborgd door een VLOOTbreed geïntegreerd ISO 9001-, ISO 14001- en ISM-management systeem, maakte indruk en gaf ons duidelijk voordeel in een kleine benchmark die tijdens het bezoek gemaakt werd.  

Enkele foto’s van het Amerikaanse bezoek vind je hier.

 

Op zaterdag 8 september 2018 bracht de tenderswath WESTERSCHELDE Daan Schalck, CEO van North Sea Port, met een 5-tal studenten MSc in Maritime Science, aan boord van het loodsstation WANDELAAR. Frank Aerssens, directeur Operations en Technische Dienst, wachtte de groep op om hen op zee te begeleiden.

Aan boord gaven kapt. Bart Bondue, gezagvoerder van de WANDELAAR, en hoofdscheepstechnicus Stefaan Rabaey een inzicht in zowel het operationele als het technische aspect van de beloodsingsopdrachten van VLOOT. De groep maakte ook van dichtbij enkele beloodsingen mee, zowel met de tenderswath als met de jol.

Enkele sfeerbeelden van de vaart vind je hier.

Mevrouw Marleen Raveel - De Muer, meter van de veerboot ROGER RAVEEL, was dit jaar gastvrouw voor de VLOOTmeterdag. Zij gaf een uitzonderlijke rondleiding doorspekt met tal van anekdotes en persoonlijke ervaringen in het atelier van Roger Raveel. De VLOOTmeters kregen zo een unieke kijk op de denkwereld van de kunstenaar. Ook de binding tussen Roger Raveel en het directiegebouw van VLOOT in Oostende werd uitgebreid toegelicht. De nieuwe administrateur-generaal, Nathalie Balcaen, was eveneens aanwezig om kennis te maken met de VLOOTmeters.

Enkele sfeerbeelden van de meterdag vind je hier.

Anouk Mortelmans en Sofie Akkermans

De inspanningen die VLOOT levert rond diversiteit en in het bijzonder rond het aantrekken van vrouwen in varende functies werpen hun vruchten af. Sofie Akkermans en Anouk Mortelmans versterken sinds kort de Antwerpse VLOOT-ploeg.

Zes varende dames bij VLOOT tegenover een 500-tal varende mannen lijkt nog steeds een erg laag cijfer. Toch zijn deze aanwervingen een stap in de goede richting en een bevestiging van het feit dat dames een mooie varende job kunnen vinden in de maritieme sector. VLOOT heeft deze resultaten ook te danken aan de goede samenwerking met het maritiem onderwijs en areyouwaterproof.

We roepen onze dames dan ook op om hun ervaringen uit te dragen en andere dames aan te moedigen om te kiezen voor een maritieme opleiding en loopbaan.