Op vrijdag 11 oktober 2019 bezocht Maarten Westerhof (senior adviseur vloot- en marktontwikkeling), een collega bij de Rijksrederij Nederland, ir. Piet Leeuwerck (manager scheepsbouw en R&D, VLOOT). Het doel van het overleg was om kennis uit te wisselen met betrekking tot de aanpak van overheidsopdrachten voor het ontwerpen en bouwen van nieuwe schepen. Daarnaast kwamen ook enkele innovatieve projecten aan bod, zoals het invoeren van elektrische of deels elektrische vaartuigen en duurzame technologieën zoals methodes om brandstof te besparen.

VLOOT behoort tot het agentschap MDK.

Op 10 oktober 2019 kwamen 90 personeelsleden naar de infosessie die doorging in Oostende. Yves Goossens, algemeen directeur, startte de infosessie met de nadruk op de uitdagingen van de nieuwe regering en het belang van de missie en visie van het agentschap MDK en VLOOT. Lore Dupont, HR-manager, lichtte de personeelsgebonden thema’s toe. Extra aandacht ging uit naar het belang van het beheershandboek, de persoonlijke beschermingsmiddelen en de personeelsevolutie. Tot slot nam Ruben Vanhamel, superintendent vaarwegmarkering en gebouwen, de presentatie over met een toelichting over de nieuwe VLOOTsite.
Op termijn zullen alle administratieve en operationele activiteiten in Oostende samenkomen op één locatie ter hoogte van het huidige directiegebouw. Dit project bestaat uit drie fasen:

1. Kaaiwerkzaamheden (opvolging door afdeling Maritieme Toegang)

2. Bouw nieuw magazijn en werkplaats (opvolging door VLOOT)

3. Renovatie directiegebouw (in samenwerking met het Facilitair Bedrijf)

Na de voltooing van de kaaiwerkzaamheden zal de bouw starten van het nieuwe magazijn en de werkplaats. In de derde fase zal het kantoorgebouw grondig gerenoveerd worden. Hierbij is de belangrijke erfgoedwaarde van het Raveelgebouw en de kijk van Roger Raveel op het gebouw bewaard gebleven. De indeling met landschapsbureaus zal het ‘nieuwe werken’ beklemtonen. Na de renovatie zal het gebouw ook volledig voldoen aan de klimaat- en energierichtlijnen van de Vlaamse Overheid.

Klik hier voor foto's.

VLOOT behoort tot het agentschap MDK.

Na 29 jaar trouwe dienst bij VLOOT, sluit de ZEEHOND een hoofdstuk af. Het schip kreeg recent een nieuwe eigenaar. Op donderdag 10 oktober 2019 bracht gezagvoerder Patrick Casier en zijn bemanning de ZEEHOND van haar vaste ligplaats in de haven van Oostende naar het Visserijdok bij Scheepswerf IDP. De ZEEHOND, gebouwd bij Scheepswerf Rupelmonde, kwam in 1990 in dienst. Doorheen de jaren is het schip bijna niet veranderd. ‘Een oerdegelijk schip, een echt werkpaard,’ volgens de bemanning.

De ZEEHOND nam in samenwerking met de collega’s van de federale overheidsdienst Leefmilieu deel aan tal van internationale oefeningen in het kader van pollutiebestrijding op zee. Ook het departement Landbouw en Visserij, dat instaat voor de controle van de zeevisserij, was een vaste klant aan boord van de ZEEHOND. Daarnaast vervulde het schip een belangrijke rol als guard vessel, voor hulpverlening op zee en klein boeienwerk, om er maar een aantal te noemen. De ZEEHOND speelde eind 2015 en begin 2016 bijvoorbeeld een cruciale rol na het incident met de gezonken Flinterstar voor de kust van Zeebrugge doorheen de verschillende fasen van de reddings- en hulpverleningsactie en als guard vessel achteraf tot na de berging van het gezonken vaartuig. De ZEEHOND was ook lang een vaste waarde op grote maritieme evenementen zoals de Navy Days, waar het brede publiek een bezoek aan boord kon brengen.

Begin 2017, vervoegde de SIRIUS de Vlaamse vloot. Dit multifunctionele vaartuig had als doel om de ZEEHOND op termijn te vervangen. Het schip neemt naast de opdrachten van de ZEEHOND ook heel wat extra opdrachten op zich zoals de ondersteuning van het maritiem onderwijs als opleidingsschip en het uitvoeren van hydrografische en hydrologische metingen in opdracht van de Vlaamse Hydrografie (afdeling Kust). De SIRIUS heeft alles aan boord om uit te groeien tot een helder baken op de Noordzee om haar voorganger de ZEEHOND te vervangen.

Klik hier om enkele foto's te bekijken.
Klik hier om het filmpje te bekijken.

VLOOT dab behoort tot het agentschap MDK.

De bemanning van de ZEESCHELDE kreeg op 2 oktober 2019 een oproep dat het baken ‘Bokkersdijk’ brandde. De ZEESCHELDE onderbrak haar werkzaamheden en ging onmiddellijk ter plaatse. Gezagvoerder Steven Van Holt bracht de centrale in Zandvliet op de hoogte en ging ondertussen na bij De Vlaamse Waterweg of er nog stroom op dit oude baken zat. Vervolgens startte de bemanning met blussen en koelen. De brand was al snel onder controle.

Klik hier om enkele foto’s te bekijken.

 

VLOOT dab behoort tot het agentschap MDK.

Het Vlaams Instituut voor de Zee (VLIZ) opende op dinsdag 17 september 2019 het nieuw Marine Robotics Centre (MRC). Deze investering van drie miljoen euro moet ervoor zorgen dat het VLIZ een internationale kennishub wordt voor mariene robotica. Het doel van het MRC is om robots te beheren en ter beschikking te stellen voor onderzoek. Momenteel beschikt het MRC over 3 vaartuigen:

·         ROV “Zonnebloem” (Remote Operated Vehicle): met kabel verbonden onderwatertuig.

·         USV “Adhemar” (Unmanned Surface Vehicle): op afstand bediend. Ontwikkeld voor lange termijn observaties.

·         AUV “Barabas” (Autonomous Underwater Vehicle): elektrisch gestuurd onderwatertuig.

De ROV Zonnebloem is sinds 2012 operationeel en wordt sindsdien uitgezet door de SIMON STEVIN (VLOOT/MDK). Gezagvoerder Daems: “De ROV Zonnebloem wordt gebruikt om beelden te maken van de bodem. Hij beschikt over een grijparm om materiaal mee te brengen naar boven. De installatie aan boord vergt een hele organisatie. Een container met operatorkamer en elektronica, een zware winch met data kabel en de ROV zelf dienen geïnstalleerd te worden. Ook moet er voor dit werk een aanpassing gebeuren aan het A-frame van het schip.  De opmetingen zelf gebeuren via dynamic positioning in nauw overleg met de operator ROV en schipper op de brug aangezien de ROV altijd verbonden is met het schip door data kabels. De USV Adhemar en AUV Barabas zijn er sinds het begin van de zomer bij en ook zij worden, net als de ROV Zonnebloem, uitgezet door onze SIMON STEVIN. De USV Adhemar is een kayak vormig toestel dat autonoom voor onbepaalde tijd de oceanen kan rondvaren en data kan doorsturen via satelliet. Elektriciteit wordt voorzien door zonnepanelen en de USV drijft zichzelf vooruit door de kinetische energie van de golven. De USV is dus altijd in beweging. Hierdoor hebben wij met de bemanning enkele technieken moeten uittesten om dit instrument veilig te kunnen uitzetten en oppikken. Uiteindelijk vonden we een manier waarbij de schipper een constante koers en snelheid vaart in de wind. 4 mensen op dek staan op dat moment klaar met geleide touwtjes en de werkboot positioneert de USV al varende onder het A-frame om hem op te pikken. De derde robot, AUV Barabas, is een torpedovormig vaartuig dat wordt buitengezet met een speciaal daarvoor ontworpen vangnet. De AUV vertrekt zodra hij in het water is en begint zelf een werkgebied af te varen. Voor recovery is de expertise van de VLOOT bemanning van tel. Zij nemen de AUV met de werkboot op zee langszij en begeleiden deze zorgvuldig in het opvangnet. Hierna wordt deze uit het water getrokken en op dek geplaatst. Het blijft telkens een spannend moment waarbij iedereen zeer alert moet zijn. Onlangs ondergingen de USV Adhemar en AUV Barabas aan boord van de SIMON STEVIN succesvol hun Sea Acceptance Test.”

Beelden vind je hier.

VLOOT dab behoort tot het agentschap MDK.

Op vrijdag 20 september 2019 stapten een dertigtal studenten van het Maritiem Instituut Mercator (MIM) en het Vrij Technisch Instituut (VTI) in Oostende aan boord van het veer HET RODE VIERKANT OP DE ZEE. Vanaf de steiger aan het directiegebouw van VLOOT voeren zij richting Greenbridge, gelegen aan het kanaal Gent-Brugge-Oostende. Daar vond de Blue Growth Job Fair (jobbeurs) plaats. Gedurende de vaart kregen de studenten uitleg door Floor De Vlieghe (Greenbridge) over Greenbridge en de Blue Growth Job Fair.  Eddy Dewinter (POM) vertelde meer over de innovatieve doelstellingen en projecten te maken met blue energy voor onze kust. Louis Vercauter (VLOOT) gaf meer uitleg over MDK, VLOOT en innovatie.

Klik hier voor enkele beelden van deze vaart.

VLOOT dab behoort tot het agentschap MDK.

Op 18 september 2019 werkten België en Nederland samen om de internationale oliepollutiebestrijdingsoefening  ‘ScheldtEx2019’ uit te voeren. Langs Belgische zijde viel deze oefening onder DG Leefmilieu met Eric Donnay als verantwoordelijke. Langs Nederlandse zijde waren dit Rijkswaterstaat en de Rijksrederij. Voor VLOOT was het de eerste keer om, samen met ook de Nederlandse Rijksrederij, deel te nemen aan zo’n oefening. Tussen 11:00 en 14:00 werd op de Schelde, ter hoogte van de bocht van Bath, door de vaartuigen FRANS NAEREBOUT en MULTRASHIP 22 een oliescherm gevormd. Beurtelings vingen de ZEESCHELDE, de ARCA (Rijksrederij) en de DC Brugge (Rijkswaterstaat) de olieverontreiniging op om deze via een boom en afzuigsysteem aan boord te nemen. De ‘overall command’ over deze oefening lag bij het vaartuig FRANS NAEREBOUT en een controle werd uitgevoerd door een patrouillevaartuig van de Nederlandse Kustwacht. De oefening verliep succesvol, net als de inzet van de ZEESCHELDE. Eric Donnay: “De oefening is zeer goed verlopen. De Nederlandse collega’s waardeerden de deelname van de ZEESCHELDE ten zeerste en spreken van een meerwaarde voor de oefening!”

Enkele beelden van deze oefening vind je hier.

VLOOT dab behoort tot het agentschap MDK.

Op donderdag 12 september stapten de deelnemers van de UGent Blue Growth Summerschool mee aan boord van de SIRIUS. De UGent Blue Growth groep bestudeert onder andere de werking van duurzame energie zoals windenergie. Onder een stralende zon voeren zij richting windmolenpark. Gezagvoerder Dennis Brys gaf een rondleiding op het schip. Operations manager Kust kapt. Kevin Depuydt gaf meer uitleg over de werking van VLOOT en het agentschap MDK. Na aankomst bij het windmolenpak maakten verschillende deelnemers een rit in de jol. Een belevenis bij een wind van 4 Beaufort. Op de terugreis werd de FiFi (Fire Fighting) installatie van de SIRIUS gedemonstreerd. Na een geanimeerde dag meerde de SIRIUS veilig aan in thuishaven Oostende.

Klik hier voor enkele foto’s.

VLOOT dab behoort tot het agentschap MDK.

VLOOT verkoopt enkele vaartuigen. Via onderstaande links meer informatie.

ZEEHOND

Houten jol

 

VLOOT dab behoort tot het agentschap MDK.

Op zaterdag 7 september 2019 bracht VLOOT opnieuw de meters van haar schepen samen. Deze maal voeren ze met de Themis II van de rede van Antwerpen richting Wintam en terug. Na aankomst namen de meters het Sint-Annaveer en bezochten ze het Eugeen Van Mieghemmuseum en het bijzondere gebouw waarin het museum samen met de Koninklijke Belgische Redersvereniging gevestigd is. Anne Kuijer (meter JAN VAN EYCK), Ann De Roeck (meter WIELINGEN), Nathalie Heremans (meter HENRY DE VOS), Ilse Hoet (meter ZEESCHELDE), Francine Vervenne (meter PIETER BRUEGEL), Sabine Hagedoren (meter SIRIUS) en Viviane Persoons (meter SPN 09) sloten deze keer aan. Ook Rita Bertens, die met een VLOOTpenning nogmaals bedankt werd voor haar jaren inspanningen voor de meet & greets van de meters, was aanwezig. Sabine Hagedoren zorgde ervoor dat een foto vanop de Themis II, met een spuitende ZEESCHELDE, het weerbericht haalde.

Enkele sfeerbeelden van de meterdag vind je hier.

VLOOT dab behoort tot het agentschap MDK.

Gert Late Night is deze en volgende week te gast in Oostende. De opnames lokken heel wat volk richting de Oosteroever. Op vraag van de Stad Oostende, breidde VLOOT op basis van de huidige overeenkomst de uurregeling van de veerdienst uit tijdens opnamedagen. Tot en met 12 september, telkens van maandag tot en met donderdag, vaart de overzetboot tussen het stadscentrum en de Oosteroever tot 21.50 uur. Zo kan het publiek ook na de opnames nog terug richting het centrum met het veer.

De Evanna, het schip dat dienst doet voor de talkshow Gert Late Night, ligt veilig aangemeerd in het Visserijdok. Afdeling Kust voorzag de nodige toelatingen voor het gebruik van de kade langs het Vuurtorendok zodat ook de productie vlot kan verlopen.

Op maandag 26 augustus startte Saskia Claeys als contract- en projectmanager bij VLOOT. Zij rapporteert aan Yves Goossens (algemeen directeur).

Saskia studeerde Toegepaste Economische Wetenschappen aan de KUL en combineerde dit met onder andere een postgraduaat financieel management. Zij was jaren werkzaam bij KBC en de Group De Brabandere, waar zij tot haar overstap de financieel-administratieve leiding had.  Wij wensen Saskia alle succes toe bij VLOOT!

VLOOT dab behoort tot het agentschap MDK.

Onlangs startte de bouw van een nieuw veer om de veerdiensten op de Schelde te versterken. Dit vaartuig met een lengte van ongeveer 30 meter en een breedte van ongeveer 10 meter, zal 200 passagiers kunnen vervoeren. De scheepswerf, Baltic Workboats AS (Estland), rondde recent de engineeringsfase af en startte vervolgens met de bouw van de romp en het stuurhuis.

Klik hier om enkele foto’s te bekijken.

VLOOT dab behoort tot het agentschap MDK.

Op maandag 22 juli 2019 bracht gezagvoerder Ali Gzom met zijn bemanning de MDK-innovatie-projectleiders naar de WANDELAAR. Piet Opstaele (innovation enablement manager Havenbedrijf Antwerpen), Benoît Versavel (superintendent WANDELAAR) en Yves Goossens (algemeen directeur VLOOT en MDK-brede sponsor van de innovatieprojecten) sloten mee aan.

Na een kennismaking met het schip en de beloodsingscontext, inspireerde Piet Opstaele ons met de binnen het havenbedrijf lopende projecten alsook zijn ruime ervaring met innovatie. Daarna deelden de projectleiders onderling hun inzichten rond de aanpak, het verloop, de uitdagingen en de bezorgdheden rond hun respectievelijke projecten en werden vernieuwde afspraken gemaakt. Het mooie weer en de enthousiaste duiding van kapt. Marc Boterberg en chief engineer Johnny Arnoys vervolledigden dit WANDELAAR-innovatie-moment, waarna de tenderswath WESTERSCHELDE iedereen terug naar Oostende voer.

Aanwezige projectleiders waren:
Artem Chernoshtan – projectleider auto adaptive dispatching voor operationeel personeelstransport
Dries Boodts – projectleider inzet van drones
Samuel Deleu – projectleider autonoom varen
Nick Goethals – projectleider seinen en lichten
Daphne Vanhoucke – projectleider duurzaam ondernemen

Ilse Bailleul (projectleider innoverend werken en samenwerken) en Karel Vlieghe (projectleider machine learning toepassing op het LIS) konden er niet bij zijn door vakantie.

Klik hier voor enkele foto's.

VLOOT dab behoort tot het agentschap MDK.

Op maandag 29 juli 2019 startte Lore Dupont als HR-manager bij VLOOT. Zij rapporteert aan Johan Onraedt (directeur administratie & organisatie) en heeft haar bureel in de Vrijhavenstraat in Oostende.

Lore behaalde twee masters (EU-studies en Bestuurskunde & Publiek Management) en deed ondertussen een achttal jaar ervaring op in HR-functies bij Robert Half en de Plopsa Group. Tot haar overstap was zij HR-Manager Belgium & The Netherlands van deze laatste. Wij wensen Lore alle succes toe bij VLOOT!
 

VLOOT dab behoort tot het agentschap MDK.

Op 8 juli 2019 overleed Marc Guillemin bij een motorongeval in Frankrijk.
Hoofdcommissaris Guillemin leidde de Scheepvaartpolitie gedurende vele jaren. We leerden hem voor het eerst kennen op het ogenblik dat de negotiaties plaatsvonden tussen zijn diensten en VLOOT rond een nieuw samenwerkingscontract en de bouw van drie nieuwe patrouillevaartuigen, voor zowel de kust als de Schelde (2003 – 2006).
Twee ervan, de SPN-09 en SPN-14, vormen vandaag nog steeds de ruggengraat van watergebonden interventies die gevoerd worden door geïntegreerde teams (VLOOT-SPN). De integratie van de VLOOT-SPN-bemanningen tot één team aan boord was, naast het realiseren van nieuwe eenheden, trouwens één van Marc’s zeer uitgesproken ambities. Een visie waarin VLOOT zich onmiddellijk herkende. Door de grote uitdagingen die zowel in het nieuwbouwaspect (de VLOOTvernieuwing zette toen pas zijn eerste stappen) aanwezig waren, als de integratie qua werking, groeide er vlug een zeer nauwe band tussen de top van Scheepvaartpolitie en VLOOT. Een band die steeds, ook na zijn periode bij de Scheepvaartpolitie, zou blijven bestaan.

Het is dan ook met ontroering en diep respect dat VLOOT op donderdag 18 juli 2019, samen met velen, afscheid nam van Marc.     

VLOOT dab behoort tot het agentschap MDK.

Op 11 augustus 2019, de dag van de Scheldewijding, wordt door VLOOT een extra gratis veer ingelegd tussen Lillo en Doel.
Hierbij vindt u de dienstregeling:

Vertrek Lillo: 10.15 uur, 11.15 uur, 12.45 uur, 13.45 uur, 14.45 uur, 15.45 uur, 16.45 uur, 17.45 uur
Vertrek Doel: 10.45 uur, 11.45 uur, 13.15 uur, 14.15 uur, 15.15 uur, 16.15 uur, 17.15 uur, 18.15 uur

Op dinsdag 9 juli 2019 voerden de collega’s van afdeling KUST – Vlaamse Hydrografie in opdracht van het agentschap voor Natuur en Bos bijzondere peilingen uit op een vijver langs de Grote Nete in de gemeente Nijlen. Deze peilingen werden uitgevoerd met de bijboot van het hydrografisch vaartuig PIERRE PETIT (VLOOT). Deze bijboot werd uitgerust met een single-beam sonar, een mobiele power supply, een GPS en een laptop.

Schipper Stijn Laurent en zijn bemanning Gregory Bel en Yuri Helsen (VLOOT) assisteerden hydrograaf Kevin Verelst (afdeling KUST – Vlaamse Hydrografie) en hielpen het logistieke gebeuren ter plaatse mee coördineren. Een goede samenwerking tussen het agentschap voor Natuur en Bos en het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust zorgde voor een geslaagde case op een locatie met zeer beperkte diepgang.

Klik hier voor enkele foto’s.

VLOOT dab behoort tot het agentschap MDK.

Onlangs onderging de WANDELAAR, het Vlaamse loodsstation op zee, een zogenaamde ‘klassedokking’ waarbij het schip zeer intensief werd klaargestoomd voor een vernieuwde en optimale inzet voor de komende drie jaar. Op 20 juni verliet de WANDELAAR het droogdok en zette het schip opnieuw koers naar de Westpost, waar het opnieuw haar opdracht als loodsstation opnam.

Tijdens het droogdok in Duinkerke bezochten de voorzitter en enkele leden van de Raad van Bestuur van Wandelaar Invest nv het vaartuig. Patrick Blondé (onafhankelijk bestuurder en voorzitter), Peter Verstuyft (Brabo Group), Vincent Vingerhoedt (PMV) en Katrien Cooreman (onafhankelijk bestuurder) werden begeleid door Paul Moeyaert, die instaat voor de technische opvolging voor de eigenaars. Van VLOOT uit werd de groep verwelkomd door directeur operations en technische dienst Frank Aerssens, superintendent Benoît Versavel, kapt. Bart Bondue en algemeen directeur Yves Goossens.

Klik hier voor enkele foto’s en hier voor een timelapse tijdens het verlaten van het droogdok.

VLOOT dab behoort tot het agentschap MDK.

Op woensdag 19 juni 2019 namen 37 collega’s deel aan de infosessie die plaatsvond in de aula van de GO! Scheepvaartschool - Cenflumarin.

Algemeen directeur kapt. Yves Goossens verwelkomde de aanwezigen en gaf een algemene toelichting over VLOOT, de toekomstige uitdagingen en de nieuwe missie en visie van het agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust waar VLOOT toe behoort.

Na een korte pauze gaf ing. Ruben Vanhamel, superintendent vaarwegmarkering en gebouwen, uitleg over de vaarwegmarkering. Hij duidde het werkingsgebied van VLOOT, welke vaartuigen de boeien uitleggen en welke verschillende types boeien er zijn. Ook het ODAS (Ocean Data Acquisition System) dat gebruikt wordt door verschillende partners om metingen uit te voeren, alsook de vaste vaarwegmarkering zoals de sectorlichten en de lichtenlijnen werden besproken. Tot slot besprak ing. Ruben Vanhamel het ontwerp van de boeien in functie van het onderhoud en de milieuvriendelijke toepassingen.

Klik hier om enkele sfeerbeelden te zien.

VLOOT dab behoort tot het agentschap MDK.

De schepen van de Vlaamse Hydrografie in Antwerpen, onderdeel van het agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust, voerden in samenwerking met de Universiteit Antwerpen, de UGent, de VUB, het IMDC en het Waterbouwkundig Laboratorium 13-uurs metingen uit in het kader van het OMES-project (Onderzoeksprogramma MilieuEffecten Sigmaplan). Het OMES-project maakt onderdeel uit van MONEOS, een samenwerkingsprogramma met zowel Vlaamse als Nederlandse autoriteiten. Dit programma biedt onder andere inzicht in het systeemfunctioneren van het Schelde-estuarium en de effecten van ingrepen of maatregelen in dit systeem.

Zo werden op drie locaties (Schellebelle, Terhagen en Kruibeke) 13-uurs metingen uitgevoerd om data te verzamelen over een volledige getijdencyclus. De fysische en chemische parameters zoals temperatuur, zuurstof, zoutgehalte, zuurtegraad, nutriënten en zwevende stof werden gemeten. Ook verschillende staalnames voor het analyseren van het fytobenthos en het zoöplankton behoorden tot de opdracht. Simultaan werden stroomsnelheidsmetingen uitgevoerd met behulp van gespecialiseerde toestellen. Deze toestellen stonden aan boord van het hydrografisch vaartuig alsook op een bijboot die dertien uren dwarsraaien voer.

Deze 13-uurs metingen werden uitgevoerd met de VEREMANS, HONDIUS en HENRY DE VOS, enkele hydrografische vaartuigen van VLOOT in Antwerpen. De gezagvoerders met hun bemanningen zorgden voor een veilige uitvoering van de opdracht en de algemene technische assistentie. Een geslaagde en bijzonder positieve samenwerking!

Klik hier voor enkele foto’s.

VLOOT dab behoort tot het agentschap MDK.

Op woensdag 8 mei 2019 ging een belangrijk persmoment door voor de Douane. Dit moment kaderde in de verruimde samenwerking tussen de Belgische en de Nederlandse Douane in de strijd tegen de internationale drugshandel. Beide douanevaartuigen ZEELEEUW en ZEEWOLF, bemand en beheerd door VLOOT, werden ingezet als persplatform. Voor het eerst mocht de pers een controleactie bijwonen van Nederlandse duikers en het Belgische rummageteam in de Antwerpse haven.

Zie ook het bericht van GVA en HLN.

VLOOT dab behoort tot het agentschap MDK.

Op 24 en 25 april 2019 organiseerde afdeling Maritieme Toegang enkele inspectievaarten op de Schelde en in de kanaaldokken, waarvoor beroep gedaan werd op een vaartuig van VLOOT. De gezagvoerder en zijn bemanning van de HONDIUS stonden in voor het veilige verloop van de inspectie. Tijdens deze vaarten werd voornamelijk aandacht besteed aan het patrimonium langsheen de vaarwegen alsook aan de kwaliteit van de oevers, de kaaimuren, de ladders, de bolders, etc. Naast de verschillende kanaaldokken werden een aantal tijmeters, toegangsgeulen en meetpalen onderzocht.

Enkele beelden van deze inspectievaarten vindt u hier.

VLOOT dab behoort tot het agentschap MDK.

In vergelijking met de extreem warme editie van vorig jaar, was het dit jaar veel aangenamer loopweer met frissere temperaturen. 38.500 deelnemers namen deel aan de 34ste editie van de Antwerp 10 Miles & Marathon.
2.400 kinderen liepen de 1,4km lange Kids Run. De Short Run, goed voor 5 km, telde 5.200 deelnemers. De 10 Miles was, net zoals tijdens de vorige edities, de grootste slokop wat betreft het aantal deelnemers met maar liefst 27.700 sportievelingen. De 42,195 km lange marathon doorheen de Antwerpse districten lokte 3.200 deelnemers.

Zowel de Kennedytunnel, de Waaslandtunnel, de Jan De Vostunnel en de Bolivartunnel werden tijdelijk (deels) afgesloten voor het verkeer. De Lijn zette daarom extra trams in op de premetro lijnen. Daarnaast had het grote aantal deelnemers en supporters een grote impact op het verkeer. VLOOT zette in samenwerking met de organisatie een extra veer in om de capaciteit tussen linker- en rechteroever te vergroten. Zowat 13.210 personen maakten op 28 april 2019 gebruik van het Sint-Annaveer!

Enkele foto’s van deze sportieve dag vind je hier terug.

VLOOT dab behoort tot het agentschap MDK.

Terwijl we op 20 april 2019 veel te vroeg afscheid moesten nemen van onze collega Stéphan Lecour (matroos ZEESCHELDE), en dit eerder dit jaar op 29 januari ook al deden van collega Luc Bulteel (watchman Oostende), betuigde VLOOT samen met het stadsbestuur en heel wat verenigingen in Oostende op Paasmaandag haar eer aan alle overleden zeemannen. De vlaggen aan boord hingen halfstok.

Focus WTV wijdde een fragment aan de hulde in Oostende.

VLOOT dab behoort tot het agentschap MDK.

Op maandag 15 april 2019 brachten Marc De Mayer en Ellen Dheere, collega’s van de Gemeenschappelijke Dienst voor Preventie en Bescherming (GDPB), onder begeleiding van Ilse Bailleul (SHEQ-manager), Anke Popelier (SHEQ) en Yves Goossens (algemeen directeur) een bezoek aan de WANDELAAR. Ook An Truyts (Stafdienst MDK) sloot aan om kennis te maken met de werking op zee.

Gezagvoerder Johan Desmidt met zijn bemanning bracht de groep met de WIELINGEN veilig naar het beloodsingsgebied waar eerst een drietal swathbeloodsingen gedaan werden. Aan boord van de WANDELAAR wachtte kapt. Dirk Van Akelyen hen op. De kapitein gaf een uitgebreide toelichting over de werking van het loodsstation op zee alsook de eigenheden van het schip. Kristiaan Vande Walle (chief engineer) nam de rondleiding in de machinekamer en de technische ruimten voor zijn rekening. Tussendoor konden enkele beloodsingen meegepikt worden met de swath en de jol. Vanaf de WANDELAAR werd de groep met de jol overgezet op de SIRIUS waar kapt. Bert Ghys instond voor een rondleiding.

Een enorme ervaring voor de GDPB, die dagelijks bezig is met allerlei veiligheidsaspecten, om het beloodsingsproces live te kunnen volgen. ‘Een leerrijke reis! Een meerwaarde dat wij in de mogelijkheid waren om verschillende activiteiten te mogen waarnemen en observeren,’ volgens Marc De Mayer en Ellen Dheere.

Klik hier voor enkele foto’s.

VLOOT dab behoort tot het agentschap MDK.