STEVE


In dienst sinds juni 2014, Gent
Functie: matroos

Tijdens mijn stage voor de VDAB om het STCW te behalen, werkte ik zowel in Antwerpen als in Vlissingen. De meeste tijd bracht ik door aan boord van de VEREMANS, een hydrografisch vaartuig. Ik studeerde aanvankelijk af als graficus. Na een korte loopbaan in deze sector, werkte ik een aantal jaar voor een horecagroothandel. Nadien deed ik nog interim-jobs. Vrienden van mij zijn werkzaam in de maritieme sector en dit sprak me aan waardoor ik een opleiding volgde aan de VDAB. Ik ben matroos op de Gentse veerdienst. Onder andere het vlot aan boord begeleiden van wagens, bussen en vrachtwagens behoren tot mijn takenpakket. Op de veerboot werken we telkens in een team van twee personen. De variabele uren en het contact met de mensen spreken mij aan. Daarenboven geniet ik het voordeel om op een boogscheut van mijn woonplaats te werken!

TOM


In dienst sinds januari 2013, Oostende
Functie: hoofdscheepstechnicus

Via een advertentie in het tweemaandelijkse magazine van het Gallois genootschap, las ik dat er bij VLOOT nog scheepswerktuigkundigen gezocht werden. Op deze manier ben ik bij VLOOT terecht gekomen. Ik werkte eerst zeven jaar off‐shore op een boorplatform. Daarna werkte ik vier jaar bij een baggerbedrijf op een baggerboot. Ik ben verantwoordelijk voor de machinekamer. Dit houdt vooral in dat ik het opstarten en het stoppen van de schepen voor mijn rekening neem, alsook het onderhoud van de machinekamer. Het leuke aan deze job is het aangenaam contact met zowel de walcollega’s als de varende collega’s. De regelmatigere werktijden zijn leuk meegenomen, zeker nu ik een kindje heb. Vroeger was ik vaak vier weken weg en vier weken thuis.

THIERRY


In dienst sinds juni 2014, Vlissingen
Functie: matroos

Veel collega’s en kennissen uit mijn maritiem verleden in de visserij werken bij VLOOT. Sommigen onder hen hebben mij aangemoedigd de stap te zetten. Na het doorlopen van de procedure, kreeg ik het verlossende telefoontje dat ik aan de slag kon! Ik heb een 17-tal jaar ervaring in de visserij als zowel matroos als motorist. Ik werkte ook een aantal jaar als vrachtwagenchauffeur met als specialisatie ‘gevaarlijke stoffen’. Mijn taak bestaat voornamelijk uit het veilig aan en van boord begeleiden van de loodsen, het aan- en afmeren van de redeboten, het controleren van de veiligheidsmiddelen en het algemeen onderhoud van de vaartuigen. Dit gaat van het uitvoeren van herstellingen, het vernieuwen van touw en vlechtwerk tot het reinigen van het vaartuig. Daarnaast assisteer ik de schipper en de motorist. De grote variëteit van deze job is iets wat me enorm aanspreekt. Het teamwerk, dag- of nachtwerk, problem solving, de verantwoordelijkheid voor de beloodsing, de gevarieerde omstandigheden, ... Geen enkele dienst is hetzelfde!

HANNE


In dienst sinds augustus 2013, Oostende
Functie: crewplanner

Ik zag een advertentie in de streekkrant en stuurde per e-mail mijn sollicitatie door. Aanvankelijk ben ik gestart bij een verzekeringsmaatschappij in Brussel op de klanten- en klachtendienst. Daarna werkte ik tweeënhalf jaar als secretaresse in een immobiliënkantoor. Vervolgens werkte ik opnieuw bij een klanten- en klachtendienst. Ten slotte heb ik acht jaar gewerkt als verantwoordelijke op een planningsdienst. Mijn functie bij VLOOT is crewplanner. Ik hou me voornamelijk bezig met het plannen van de scheepsbemanning, meer specifiek met de planning van de loodsboten. Verlofaanvragen, opleidingen en ziektemeldingen verwerken hoort er ook bij. Vooral de leuke collega’s zijn een pluspunt! Bij mijn vorige werkgever werkte ik elk weekend. Nu kan ik meer tijd vrij maken voor mijn gezin.

AGATHO


In dienst sinds mei 2014, Antwerpen
Functie: motorist

Ik leerde VLOOT kennen tijdens mijn stage om het STCW III/4 te behalen. Ondertussen volgde ik al een extra opleiding om het STCW III/1 te behalen. In het secundair onderwijs volgde ik de richting ‘elektronica’, maar uiteindelijk bleek dit niet echt mijn ding te zijn. Daarna heb ik verschillende jobs gehad zoals bijvoorbeeld technisch medewerker en vrachtwagenchauffeur. Uiteindelijk ben ik op zoek gegaan naar een job om permanent te blijven doen, met voldoende variatie. Ik ben een ‘vliegende’ motorist wat inhoudt dat ik geen vast schip heb. Dit is voor mij juist een pluspunt. Verschillende vaartuigen leveren net de variatie waarnaar ik op zoek was. Daarnaast is de jobinhoud op zich ook zeer afwisselend. Het contact met alle aspecten van mechanica, hydraulica, elektriciteit, kortom, alles wat met techniek te maken heeft, spreken mij enorm aan.

KRISTEL


In dienst sinds juli 2007, Gent.
Functie: matroos

Ik werk als matroos op de veerdiensten in Gent, Terdonk en Langerbrugge. Toen ik afstudeerde in de richting Handel startte ik in 1993 bij de Vlaamse overheid. Via een oom die ook via zijn oom jarenlang op de veerdiensten heeft gewerkt, ben ik bij VLOOT terecht gekomen. Familietraditie en nostalgie samen! Zo mocht ik als kind met mijn oom meevaren op 'het veer'.

Mijn huidige taak bestaat voornamelijk uit het bevoorraden, bunkeren, onderhouden van de veren, klasseren van allerlei formulieren, magazijnbeheer en bijhouden van gegevens in VLOMIS (een programma binnen VLOOT).  Deze job spreekt mij enorm aan door onder andere de diversiteit, het binnen-buitenwerk, het zelfstandig werken, de mogelijkheden om door te stromen, het contact met de veergebruikers, ... Een extra pluspunt is dat VLOOT vrouwen in varende functies een kans geeft!

Siska

SISKA


In dienst sinds juni 2003, Oostende.
Functie: training officer / DPC

Na mijn opleiding aan de Hogere Zeevaartschool in Antwerpen, werkte ik eerst zes jaar als officier op de lange omvaart aan boord van container- en tankerschepen. De volgende zes jaar werkte ik als eerste stuurman en opleidingsofficier op de catamarans tussen Oostende en Dover.

Toen ik bij VLOOT aan de slag kon als nauticus, was ik heel blij dat ik mijn carrière als 'zeeman' kon voortzetten aan wal. Vooral het feit dat ik een sociaal leven en een gezin kon combineren, sprak mij enorm aan.

Bij VLOOT organiseer ik onder andere de STCW (Standard of Training, Certification and Watchkeeping for Seafarers) opleidingen zodat al onze zeevarenden in het bezit zijn van een STCW-certificaat volgens hun functie.

Sinds enkele jaren ben ik tewerkgesteld binnen het team 'Personeel & Organisatie' als 'training officer / DPC'. Ik gebruik mijn ervaring om te zoeken naar gekwalificeerde mensen om onze schepen te bemannen en om kansen te bieden aan collega's om door te groeien in hun baan.

Het maakt mij heel gelukkig om op het einde van de selectie een nieuwe collega te kunnen verwelkomen!

RONNY


In dienst sinds februari 2004, Oostende.
Functie: schipper

Ik werk als gezagvoerder op de veerdienst in Oostende. Na de visserijschool startte ik bij de RMT (Regie voor Maritiem Transport) en kwam ik nadien in de privésector terecht. Ik wilde wat meer regelmaat in mijn leven, zonder dat ik het varen op zee zou opgeven. Zo kwam ik in 2004 bij VLOOT terecht.

Ik werkte als matroos op de SPN-09 en SPN-15, maar toen er sprake was van de veerdienst heb ik niet geaarzeld.

De veerdienst is een prachtig initiatief en een grote meerwaarde voor Oostende en haar inwoners, maar ook voor de mensen die het veer gebruiken om naar het werk of school te gaan en de toeristen. Het contact met de passagiers en hun appreciatie voor onze dienst maken de job heel leuk!

ILSE


In dienst sinds december 2007, Oostende.
Functie: SHEQ-manager (Safety, Health, Environment, Quality)

Ik heb geen moment geaarzeld om bij VLOOT te komen werken. De wind in mijn haren en de voeten in het water, als windsurfer sprak dit direct tot mijn verbeelding...

In mijn job heb ik een aangenaam evenwicht tussen bureauwerk en bezoeken aan boord. 

Tijdens een bezoek aan boord, geeft de gezagvoerder me een rondleiding en gaan we samen na of alle veiligheids- en kwaliteitsnormen gerespecteerd worden aan dek, op de brug en in de machinekamer. 

Als kwaliteitsmanager ben ik trots op het feit dat onze organisatie er in 2009 in slaagde om alle loodsboten te certificiëren volgens de ISM-norm (International Safety Management). VLOOT is ondertussen ook al een lange periode ISO 9001 en ISO 14001 gecertificieerd, dankzij de inspanningen van zowel aan de wal als aan boord.

Er gaat zeer veel aandacht naar professioneel werken in een omgeving waar de klant centraal staat. Ook het proces van continue verbetering zorgt voor de nodige stimulans en alertheid!

1 of 9