De liefde voor de zee: van vader op zoon


Vader Bart en zoon Tim Deckmyn werken allebei bij Vloot. Bart is al vier jaar matroos op de Zeeleeuw, de douaneboot in Oostende. Tim is sinds anderhalf jaar aan de slag als losse matroos en komt zo op veel verschillende vaartuigen terecht. Naar aanleiding van Vaderdag hadden we een kort gesprek met hen.

Vinden jullie het fijn om voor hetzelfde bedrijf te werken?
Tim: Meestal heel leuk. Het gebeurt wel eens dat collega’s denken dat ze mij kennen omdat ze mijn papa al kennen, maar we zijn natuurlijk twee verschillende personen. We lijken wel sterk op elkaar, alleen in een ander formaat (lacht). Als we met de collega’s onder elkaar zijn, ook met mijn papa, dan is dat plezant.

Bart: Het is leuk dat hij dezelfde aantrekkingskracht voelt voor de zee. We komen uit een vissersfamilie. Ik heb destijds ook visserijschool gevolgd en het is fijn dat mijn oudste dezelfde richting uitgaat. Hij is nog jong, dus er kan veel veranderen, maar hij ziet er toch gelukkig uit. 

Zien jullie elkaar soms op het werk?
Bart: Zelden. Tim heeft mij wel al eens vervangen aan boord van de Zeeleeuw als ik met vakantie was. 

Bart, denk je dat jij Tim geïnspireerd hebt om deze job te doen?
Bart: Dat weet ik eigenlijk niet, dat zou je aan hem moeten vragen. Ik denk wel dat hij opkijkt naar mij, maar dat is omgekeerd ook zo. 

Tim: Misschien wel. De Marine, de visserij, het zit in mijn bloed. Mijn achtergrond zal er dus zeker iets mee te maken hebben. 

Jullie werken nu allebei als matroos. Wat deden jullie hiervoor?
Tim: Hiervoor heb ik eerst vier jaar bij de Marine gewerkt en twee jaar bij het VLIZ als technisch medewerker. 

Bart: Ik ben altijd bedrijfsleider geweest. Ik was manager van Kinepolis Oostende en daarvoor van Gamma en Brico Centers. 

Vanwaar die ommezwaai in jouw carrière, Bart?
Bart: Ik hou van de zee. Ik ben een fervent wind- en kitesurfer. In het verleden heb ik ook nog bij de toenmalige Regie voor Maritiem Transport, of beter gekend als de RMT, gewerkt. Ik ben daarna de commerciële weg ingeslagen, maar ik miste de zee. Mijn vorige jobs waren enorm stresserend en emotioneel zeer belastend. Ik verlangde naar de rust die ze zee en het water me geven. Vorig jaar ben ik mijn mama verloren en dat heeft bij mij definitief de knop omgedraaid. Nu ik terug aan boord ben, voel ik me thuis. 

 

Vloot behoort tot het agentschap MDK.

15-6-2020

Veilig onderweg: mondmaskers verplicht op de veerdiensten


De Nationale Veiligheidsraad voorziet een graduele overgang met versoepelde en aangepaste maatregelen om het coronavirus de baas te blijven. Vanaf 4 mei worden mondmaskers aangeraden tot zelfs verplicht op plaatsen waar veel mensen samenkomen en op plekken waar de social distancing moeilijk gegarandeerd kan worden.

Op het openbaar vervoer is het dragen van neus- en mondbedekking verplicht voor alle passagiers vanaf 12 jaar.

Onze veerdiensten volgen de verplichtingen die gelden op het openbaar vervoer. Passagiers zijn verplicht hun neus en mond te bedekken met eigen middelen vóór zij zich in de wachtrij aan het veer begeven. Onze collega's dragen ook een mondmasker voor jouw veiligheid. Zo beschermen we elkaar.

Naast het dragen van een mondmasker, gelden nog een aantal andere beperkingen om de veiligheid voor de passagiers en de bemanning te garanderen:

  • Veer Langerbrugge: bij een vol veer maximum 5 voetgangers/fietsers per overvaart, geen beperking op wagens of vrachtverkeer.
  • Veer Terdonk: bij een vol veer maximum 5 voetgangers/fietsers per overvaart, geen beperking op wagens of vrachtverkeer.
  • Veer Kruibeke-Hoboken: maximum 25 passagiers per overvaart.
  • Veer Bazel-Hemiksem: maximum 25 passagiers per overvaart.
  • Veer Sint-Anna: maximum 50 passagiers per overvaart, waarvan maximum 10 fietsen.
  • Veer Oostende: maximum 11 passagiers per overvaart, waarvan maximum 4 fietsen.
  • Veer Nieuwpoort: maximum 11 passagiers per overvaart, waarvan maximum 4 fietsen. Vaart enkel in het weekend, op feestdagen en tijdens schoolvakanties.

 

Op dit moment zijn strikt toeristische activiteiten nog altijd verboden. De veren mogen enkel gebruikt worden voor essentiële verplaatsingen zoals gedefinieerd door de Nationale Veiligheidsraad. De burger wordt gevraagd om het openbaar vervoer te vermijden indien men een alternatief heeft. Houd hier rekening mee als je jouw verplaatsing plant. Zorg er ook voor dat je een mondmasker bij de hand hebt, want het dragen ervan is verplicht op en rond de veerboot!

 

Vloot behoort tot het agentschap MDK.

12-5-2020

Veerdienst Langerbrugge en Terdonk opnieuw alternatief tijdens werken aan Meulestedebrug vanaf 27 april


Eind vorig jaar startten dringende herstellingswerken aan de Meulestedebrug. De brug ging toen een tijdlang dicht voor het wegverkeer. Midden maart startte fase twee van de werkzaamheden. De brug zal vanaf 27 april 2020 tot en met 20 mei 2020 niet meer toegankelijk zijn voor alle verkeer.

De Meulestedebrug is een belangrijke verkeersas tussen de oostelijke en westelijke zijde van het kanaal Gent-Terneuzen en speelt daardoor een cruciale rol in de mobiliteit in en rond North Sea Port, regio Gent. De Vlaamse Waterweg nam onder andere in samenwerking met Vloot van het agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust maatregelen om de hinder te beperken. Fietsers en voetgangers kunnen tijdens de werkzaamheden gebruik maken van een tijdelijke brug. Het wegverkeer zal een omleiding moeten volgen en kan kiezen om het kanaal te kruisen met het veer.

Wegverkeer tot 3,5 ton kan omrijden via de R4, het veer in Langerbrugge of het veer in Terdonk. In Langerbrugge zal vanaf 27 april 2020 elke dag behalve op zon- en feestdagen van 7 uur tot 19 uur een tweede veerboot ingezet worden om de extra drukte op te vangen.

Meer informatie over de werkzaamheden en de alternatieve routes vind je hier.

Wanneer?
Vanaf 27 april 2020 tot en met 20 mei 2020.

Alternatief?
Veerdienst Langerbrugge: elke dag behalve op zondag verhoogde capaciteit tussen 7 en 19 uur om wachttijden te beperken.
Een vijftal kilometer verder vind je de veerdienst Terdonk volgens de normale dienstregeling.

 

Vloot behoort tot het agentschap MDK.

8-4-2020

Boei op drift spoelt aan


Zaterdag 28 maart 2020 spoelde een boei aan op het strand van Raversijde. Bij stormweer, zoals afgelopen weekend, kunnen boeien zich wel eens verplaatsen. De boei wordt bij laag water met een kraan getakeld om na een check-up later deze week terug op zee uit te zetten.

VLOOT zorgt samen met afdeling Scheepvaartbegeleiding voor de bebakening van de vaarwegen op de Noordzee en in het Scheldegebied. Zo bepaalt afdeling Scheepvaartbegeleiding de positie van de boeien en legt VLOOT de boeien uit op deze posities. Daarnaast is VLOOT ook verantwoordelijk voor het onderhoud van de boeien. VLOOT doet dit met boeienleggers ZEETIJGER en ZEESCHELDE die zijn uitgerust met een stevige kraan om op efficiënte wijze de boeien op te pikken of uit te leggen. De ZEETIJGER werkt hoofdzakelijk op de Noordzee en de ZEESCHELDE in het Scheldegebied, maar beide schepen zijn perfect onderling uitwisselbaar.

De Verkeerscentrale Zeebrugge (afdeling Scheepvaartbegeleiding) controleert regelmatig of alle boeien nog op hun plaats liggen. Voor een driftende boei op zee, maakt het Maritiem Reddings-en Coördinatiecentrum Oostende een bericht op. Radio Maritieme Diensten zendt dit dan uit aan de zeevaart.

Op zee staan er geen verkeerslichten, zijn er geen witte lijnen of verkeersborden zoals we die kennen in het autoverkeer. Toch kent ook het water wegmarkeringen, waarschuwingssignalen en wegwijzers.
De boei die afgelopen weekend aanspoelde, is een oostkardinale boei. Kardinale boeien duiden gevaren aan zoals ondieptes of obstakels zoals wrakken, bochten, kruispunten of splitsingen in vaargeulen. Deze boeien zijn geel en zwart gekleurd.

 

VLOOT behoort tot het agentschap MDK.

 

30-3-2020

ZEESCHELDE oefenplatform voor SAR-helikopter


De ZEESCHELDE, boeienlegger met thuishaven Antwerpen, was op 15 februari alsook op 29 februari 2020 onverwacht het oefenplatform voor een Search And Rescue oefening (SAR) toen het schip onderweg was naar en van haar droogdokbeurt. De bemanning van een reddingshelikopter van de luchtmachtbasis in Koksijde koos de ZEESCHELDE om twee van hun SAR-teamleden aan boord te winchen en vervolgens opnieuw op te pikken.

Bekijk hier een filmpje van de eerste oefening.

 

VLOOT dab behoort tot het agentschap MDK.

10-3-2020