Minister Lydia Peeters neemt nieuwe loodsboten in gebruik


Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters samen met de twee meters Kathy Vandenmeersschaut en Marleen Vanderpoorten namen op 12 oktober 2020 in Antwerpen twee nieuwe loodsboten in gebruik voor de dienstverlening aan het Vlaams en het Nederlands Loodswezen. Met de SCHONEVELD en de WULPEN, die door Vlaanderen hoofdzakelijk vanuit Vlissingen ingezet worden, krijgt het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust er twee hypermoderne exemplaren bij om de continuïteit van de scheepvaart naar de havens in Vlaanderen te verzekeren.

De dienstverlening naar de scheepvaart toe is essentieel in de economie, zowel voor Vlaanderen als voor Nederland. Het Nederlands en het Vlaams Loodswezen verzorgen circa 35.000 loodsbewegingen per jaar ter hoogte van het redegebied in Vlissingen waarvan Vlaanderen er circa 25.000 uitvoert. Deze schepen varen niet alleen naar de haven van Antwerpen, maar ook naar North Sea Port.

Het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust vormt een fundamentele operationele schakel in de lange en complexe ketting van de internationale scheepvaart naar de havens in Vlaanderen. Samen met de vele andere ketenpartners, zorgt het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust ervoor dat schepen de havens veilig en vlot kunnen bereiken. "De voorbije tien jaar was de evolutie in de scheepvaart enorm. Schepen worden steeds groter en het scheepvaartverkeer wordt steeds drukker. Een evolutie waarop enkel kan ingespeeld worden via een doorgedreven samenwerking en een sterke ketenbenadering om de concurrentiepositie van de havens in Vlaanderen verder te versterken," zegt Lydia Peeters. Dit betekent evenzo belangrijke investeringen door Vlaanderen in de bouw van nieuwe vaartuigen voor de dienstverlening aan de scheepvaart om zo ook het beloodsen van schepen verder te optimaliseren.

"We streven continu naar verbetering, groot en klein, zichtbaar en achter de schermen. Via innovatieve toepassingen, efficiëntiewinsten en duurzame samenwerking slagen we erin om samen mooie projecten te verwezenlijken. Vandaag zijn we getuige van twee fantastische schepen die instaan om de kritische loodsdienstverlening te garanderen," vult Nathalie Balcaen, administrateur-generaal van het agentschap MDK verder aan. Een van de speerpunten van het agentschap is om een vergroeningstrend te realiseren. Naast de belangrijke inspanningen die ten goede komen van het klimaat, wordt belang gehecht aan het welzijn van de medewerkers. "Want het zijn onze collega’s die er elke dag en nacht op uittrekken," zegt Nathalie Balcaen, "en voor hen willen we ons inspannen om kwalitatief materiaal en goede werkomstandigheden te garanderen." Een ergonomisch verantwoorde stuurhut voor bemanning en loodsen zijn heel belangrijk omdat het meer comfort biedt om bij slechte weersomstandigheden te varen.

"In het verleden nam Vlaanderen al een eerste generatie nieuwe redeboten in dienst, die de voorbije jaren hun kwalitatieve verbetering meer dan bewezen. Nu mogen we de tweede generatie verwelkomen," gaat minister Lydia Peeters verder. De twee nieuwe vaartuigen zijn gebouwd op de scheepswerf van Baltic Workboats in Estland en kosten 2,4 miljoen euro per vaartuig. Net zoals de andere vaartuigen van het agentschap MDK varen ze op zwavelarme brandstof en wordt het scheepsmanagement geborgd door een geïntegreerd kwaliteitssysteem. De schepen kenmerken zich door hun typische 'wave-piercing' rompvorm en hebben een lengte van 22 meter, een breedte van 6,4 meter en een diepgang van 1,6 meter. De redeboten halen een snelheid van 25 knopen. Deze nieuwe schepen bieden meer comfort door het voorzien van meer beenruimte voor de passagiers en betere ergonomische zetels met een luchtveersysteem dat zich automatisch aanpast aan het gewicht van de persoon. Ook het ‘active ride control’ systeem met interceptors draagt bij aan het verminderen van de rol- en stampbeweging van het vaartuig.

Na enkele korte toespraken, kon het doopmoment doorgaan. De twee meters wensten de schepen een behouden vaart en doopten elk om beurt hun schip. Zo brak meter Kathy Vandenmeersschaut als eerste de fles om de SCHONEVELD te dopen en nam vervolgens meter Marleen Vanderpoorten de hamer om de fles te breken over de WULPEN. 

Klik hier om enkele sfeerbeelden te bekijken.

12-10-2020