Veilig onderweg: mondmaskers verplicht op de veerdiensten


De Nationale Veiligheidsraad voorziet een graduele overgang met versoepelde en aangepaste maatregelen om het coronavirus de baas te blijven. Vanaf 4 mei worden mondmaskers aangeraden tot zelfs verplicht op plaatsen waar veel mensen samenkomen en op plekken waar de social distancing moeilijk gegarandeerd kan worden.

Op het openbaar vervoer is het dragen van neus- en mondbedekking verplicht voor alle passagiers vanaf 12 jaar.

Onze veerdiensten volgen de verplichtingen die gelden op het openbaar vervoer. Passagiers zijn verplicht hun neus en mond te bedekken met eigen middelen vóór zij zich in de wachtrij aan het veer begeven. Onze collega's dragen ook een mondmasker voor jouw veiligheid. Zo beschermen we elkaar.

Naast het dragen van een mondmasker, gelden nog een aantal andere beperkingen om de veiligheid voor de passagiers en de bemanning te garanderen:

  • Veer Langerbrugge: bij een vol veer maximum 5 voetgangers/fietsers per overvaart, geen beperking op wagens of vrachtverkeer.
  • Veer Terdonk: bij een vol veer maximum 5 voetgangers/fietsers per overvaart, geen beperking op wagens of vrachtverkeer.
  • Veer Kruibeke-Hoboken: maximum 25 passagiers per overvaart.
  • Veer Bazel-Hemiksem: maximum 25 passagiers per overvaart.
  • Veer Sint-Anna: maximum 50 passagiers per overvaart, waarvan maximum 10 fietsen.
  • Veer Oostende: maximum 11 passagiers per overvaart, waarvan maximum 4 fietsen.
  • Veer Nieuwpoort: maximum 11 passagiers per overvaart, waarvan maximum 4 fietsen. Vaart enkel in het weekend, op feestdagen en tijdens schoolvakanties.

 

Op dit moment zijn strikt toeristische activiteiten nog altijd verboden. De veren mogen enkel gebruikt worden voor essentiële verplaatsingen zoals gedefinieerd door de Nationale Veiligheidsraad. De burger wordt gevraagd om het openbaar vervoer te vermijden indien men een alternatief heeft. Houd hier rekening mee als je jouw verplaatsing plant. Zorg er ook voor dat je een mondmasker bij de hand hebt, want het dragen ervan is verplicht op en rond de veerboot!

12-5-2020

Veerdienst Langerbrugge en Terdonk opnieuw alternatief tijdens werken aan Meulestedebrug vanaf 27 april


Eind vorig jaar startten dringende herstellingswerken aan de Meulestedebrug. De brug ging toen een tijdlang dicht voor het wegverkeer. Midden maart startte fase twee van de werkzaamheden. De brug zal vanaf 27 april 2020 tot en met 20 mei 2020 niet meer toegankelijk zijn voor alle verkeer.

De Meulestedebrug is een belangrijke verkeersas tussen de oostelijke en westelijke zijde van het kanaal Gent-Terneuzen en speelt daardoor een cruciale rol in de mobiliteit in en rond North Sea Port, regio Gent. De Vlaamse Waterweg nam onder andere in samenwerking met Vloot van het agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust maatregelen om de hinder te beperken. Fietsers en voetgangers kunnen tijdens de werkzaamheden gebruik maken van een tijdelijke brug. Het wegverkeer zal een omleiding moeten volgen en kan kiezen om het kanaal te kruisen met het veer.

Wegverkeer tot 3,5 ton kan omrijden via de R4, het veer in Langerbrugge of het veer in Terdonk. In Langerbrugge zal vanaf 27 april 2020 elke dag behalve op zon- en feestdagen van 7 uur tot 19 uur een tweede veerboot ingezet worden om de extra drukte op te vangen.

Meer informatie over de werkzaamheden en de alternatieve routes vind je hier.

Wanneer?
Vanaf 27 april 2020 tot en met 20 mei 2020.

Alternatief?
Veerdienst Langerbrugge: elke dag behalve op zondag verhoogde capaciteit tussen 7 en 19 uur om wachttijden te beperken.
Een vijftal kilometer verder vind je de veerdienst Terdonk volgens de normale dienstregeling.

 

Vloot behoort tot het agentschap MDK.

8-4-2020

Boei op drift spoelt aan


Zaterdag 28 maart 2020 spoelde een boei aan op het strand van Raversijde. Bij stormweer, zoals afgelopen weekend, kunnen boeien zich wel eens verplaatsen. De boei wordt bij laag water met een kraan getakeld om na een check-up later deze week terug op zee uit te zetten.

VLOOT zorgt samen met afdeling Scheepvaartbegeleiding voor de bebakening van de vaarwegen op de Noordzee en in het Scheldegebied. Zo bepaalt afdeling Scheepvaartbegeleiding de positie van de boeien en legt VLOOT de boeien uit op deze posities. Daarnaast is VLOOT ook verantwoordelijk voor het onderhoud van de boeien. VLOOT doet dit met boeienleggers ZEETIJGER en ZEESCHELDE die zijn uitgerust met een stevige kraan om op efficiënte wijze de boeien op te pikken of uit te leggen. De ZEETIJGER werkt hoofdzakelijk op de Noordzee en de ZEESCHELDE in het Scheldegebied, maar beide schepen zijn perfect onderling uitwisselbaar.

De Verkeerscentrale Zeebrugge (afdeling Scheepvaartbegeleiding) controleert regelmatig of alle boeien nog op hun plaats liggen. Voor een driftende boei op zee, maakt het Maritiem Reddings-en Coördinatiecentrum Oostende een bericht op. Radio Maritieme Diensten zendt dit dan uit aan de zeevaart.

Op zee staan er geen verkeerslichten, zijn er geen witte lijnen of verkeersborden zoals we die kennen in het autoverkeer. Toch kent ook het water wegmarkeringen, waarschuwingssignalen en wegwijzers.
De boei die afgelopen weekend aanspoelde, is een oostkardinale boei. Kardinale boeien duiden gevaren aan zoals ondieptes of obstakels zoals wrakken, bochten, kruispunten of splitsingen in vaargeulen. Deze boeien zijn geel en zwart gekleurd.

 

VLOOT behoort tot het agentschap MDK.

 

30-3-2020

ZEESCHELDE oefenplatform voor SAR-helikopter


De ZEESCHELDE, boeienlegger met thuishaven Antwerpen, was op 15 februari alsook op 29 februari 2020 onverwacht het oefenplatform voor een Search And Rescue oefening (SAR) toen het schip onderweg was naar en van haar droogdokbeurt. De bemanning van een reddingshelikopter van de luchtmachtbasis in Koksijde koos de ZEESCHELDE om twee van hun SAR-teamleden aan boord te winchen en vervolgens opnieuw op te pikken.

Bekijk hier een filmpje van de eerste oefening.

 

VLOOT dab behoort tot het agentschap MDK.

10-3-2020

ZEESCHELDE krijgt nieuw dek tijdens droogdok!


Op 17 februari 2020 ging de boeienlegger ZEESCHELDE in droogdok. Het ging om een tweeënhalf jaarlijkse klassekeuring die plaatsvond op een scheepswerf in Oostende. “Tijdens het droogdok werd het onderwatergedeelte behandeld en gekeurd. Er werd ook een extra camera op het voordek geplaatst met een extra scherm. De mast en de Fire Fighting blusmonitoren werden geschilderd. Ondertussen voerde ik samen met collega Alain Gorris (hoofdmotorist) onderhoudswerkzaamheden uit in de machinekamer,” verduidelijkt hoofdmotorist Patrick Verbeke.

Een droogdok is ook het moment bij uitstek om enkele speciale werkzaamheden uit te voeren. “Het houten achterdek is volledig vervangen door duurzamer hout. Dit houttype is beter bestand tegen de zware impact van de boeien. Ook werd de kabel van de werklier veranderd. Vanaf nu bestaat de kabel uit een zeer sterke kunststofvezel. Dit is veel lichter dan staal en dus makkelijker om mee te werken,” vult superintendent Maarten De Nolf verder aan. Op zaterdag 29 februari 2020 werd het schip opnieuw te water gelaten. Gezagvoerder Luc Wyckmans en zijn bemanning brachten de ZEESCHELDE veilig terug naar haar thuishaven in Antwerpen.

Bekijk hier enkele foto’s!

 

VLOOT behoort tot het agentschap MDK.

6-3-2020