Champagnemoment tijdens doop SIMON STEVIN

Het Vlaams Instituut voor de Zee en VLOOT hebben de SIMON STEVIN in gebruik genomen.


De SIMON STEVIN vervangt het oude onderzoeksschip ZEELEEUW. Minister van Innovatie Ingrid Lieten nam de doop van dit nieuwste pronkstuk voor het Vlaamse wetenschapsbeleid en tevens het eerste Vlaamse nieuwbouw onderzoeksschip voor haar rekening.

Sprekers Johan Vande Lanotte (minister van de Noordzee), prof. dr. Colin Janssen (UGent en voorzitter van de wetenschappelijke commissie van het VLIZ), provinciegouverneur en voorzitter van de raad van bestuur van het VLIZ  Carl De Caluwé, Jacques D’Havé (administrateur-generaal MDK die minister van Mobiliteit en Openbare werken Hilde Crevits vertegenwoordigde) en viceminister-president en minister van Innovatie Ingrid Lieten benadrukten allen niet alleen het bijzondere en steeds groter belang van wetenschappelijk onderzoek op zee, maar evenzo hun bewondering voor dit nieuwbouwproject dat in de schoot van VLOOT en in volle samenwerking met het VLIZ werd gerealiseerd. Ook de goede samenwerking tussen VLIZ en VLOOT werd door verschillende sprekers nadrukkelijk in de verf gezet en zelfs als voorbeeld naar voor geschoven.

Toen de champagnefles niet onmiddellijk wou breken, twijfelde de minister geen moment en sloeg ze deze vol overgave en overtuiging eigenhandig kapot tegen de romp.  Vervolgens werd ze door gezagvoerder Giovanni Terryn, vergezeld door Jan Mees (algemeen directeur VLIZ) en Yves Goossens, samen met de voornoemde sprekers en de heren Jan Peumans (voorzitter van het Vlaams Parlement) en burgemeester Jean Vandecasteele door het schip rondgeleid. Een 240-tal genodigden namen deel aan de plechtigheid en konden het schip vervolgens ook bezoeken.

De SIMON STEVIN biedt een veel bredere waaier aan mogelijkheden dan haar voorganger ZEELEEUW en is ook qua onderwatergeluid het stilste schip van Europa. Een gezamenlijke financiering (EWI – VLOOT) lag aan de basis van dit ambitieuze project, dat op donderdag 13 september met champagne werd bezegeld. 

Het casco van de SIMON STEVIN werd gebouwd te Galati (Roemenië) om dan verscheept en verder afgebouwd te worden op de Nederlandse werf Maaskant Shipyards Stellendam (behorend tot de Damen Shipyards Group).

Het vaartuig heeft 11,5 miljoen euro gekost en aan de wetenschappelijke uitrusting werd 1 miljoen euro besteed.

Meer technische info over het schip zelf en de inzet van SIMON STEVIN vindt u in ons nieuwsitem van 25 mei naar aanleiding van de aankomst in de haven van Oostende.

Foto’s van het evenement vindt u hier.

14-9-2012