Nazicht van een boei

Verruiming ondersteuning binnenscheepvaart door uitbreiding vaarwegmarkering


In opdracht van en in samenwerking met de collega’s van de nv Waterwegen & Zeekanaal zal VLOOT instaan voor het uitzetten van additionele vaarwegmarkering op de Boven-Zeeschelde, stroomopwaarts van de brug van Temse en op de Rupel vanaf de monding tot in Niel. Deze vaarwegmarkering zal dienen om de binnenscheepvaart veiliger en vlotter te laten verlopen.

De multifunctionele boeienlegger ZEESCHELDE zal instaan voor het uitleggen van 20 extra boeien. Er worden vier reserveboeien ter beschikking gehouden. In het Scheldegebied verzekeren nu reeds een negentigtal boeien een veilig en vlot scheepvaartverkeer. Het nieuwe project betekent een belangrijke capaciteitsuitbreiding.

Net zoals voor de andere boeien op de Schelde en het kanaal Gent-Terneuzen, gaat het hier over kunststofeenheden. Deze boeien bieden tal van voordelen, zowel op het gebied van operationele efficiëntie, kost als duurzaamheid. Het nieuwe type PE-boei is onderhoudsarmer dan stalen boeien. Het lokaal onderhoud kan met een kleiner vaartuig ecovriendelijker gebeuren. Schilderwerk wordt vermeden waardoor er minder verfresidu’s in het water terecht komen. Daarnaast hebben PE-boeien een betere ecoscore dan hun stalen voorgangers en zijn ze eenvoudig recycleerbaar.

Het project sluit aan bij de ambities op het gebied van duurzaamheid, het vergroten van de capaciteit en de veiligheid op de Vlaamse waterwegen en de nauwere en meer geïntegreerde samenwerking tussen de diensten binnen de Vlaamse overheid.

15-12-2014