Veremans krijgt opfrisbeurt in Oostende


Het hydrografisch peilvaartuig Veremans is tegenwoordig in Oostende te spotten. Het schip heeft als thuishaven Antwerpen en is daarom vooral te zien op de Schelde. Voor een droogdokbeurt ruilde de Veremans de natuurlijke habitat in voor een kort verblijf op een scheepswerf in Oostende. 

Gedurende enkele weken eind februari en begin maart zit het schip in droogdok waar het volledig wordt nagekeken. Er worden heel wat verschillende controles uitgevoerd zoals diktemetingen van het staal van de romp, controle van de buitenboordafsluiters, meting van de speling op de roeren en de schroefas en het opmeten van de ankerketting. De volledige romp krijgt ook een nieuwe laag verf. 

Aan boord van de Veremans bevindt zich heel wat hydrografische apparatuur. Met een single- en multibeam scannen de hydrografen van het team Vlaamse Hydrografie de bodem van de Schelde om vervolgens met de data daarvan zeekaarten te maken. Ook het team Vlaamse Hydrografie maakt van deze droogdokbeurt graag gebruik om onderhoudswerken uit te voeren aan deze apparatuur. 

Superintendent Jan De Kerf begeleidt het droogdok samen met de bemanning van het schip, schipper Stijn Laurent, hoofdmotorist Serge Verelst en matroos Joeri Neudt. Het team volgt de werken aan boord nauwkeurig op in nauwe samenwerking met Dieter Van Campenhout en Kevin Verelst van het team Vlaamse Hydrografie. 

Als alle werken afgerond zijn, zal de Veremans terug naar Antwerpen varen om opnieuw peilingen uit te voeren op de Schelde en zo bij te dragen aan veilig en vlot scheepvaartverkeer. 

Bekijk hier enkele foto's.

5-3-2021

Veerdienst Oostende onderbroken van 15 tot en met 19 maart!


Door werken op het ponton aan de Oosteroever zal de veerdienst in Oostende onderbroken zijn vanaf 15 maart tot en met 19 maart 2021. Met deze werken maakt het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust het ponton klaar voor het elektrisch veer. Tijdens de werken moet het ponton vrij zijn waardoor de veerdienst een aantal dagen niet zal varen.

4-3-2021

Elektrisch veer als duurzaam baken op de Schelde


Het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) start met de uitvoering van het project om een tweede elektrische veerboot toe te voegen aan de Vlaamse vloot. Deze keer krijgt de nieuwe veerboot ‘Antwerpen’ als thuishaven. “Een sterk staaltje technologie en opnieuw enkele stappen richting een groenere toekomst voor personenmobiliteit in Vlaanderen,” aldus Vlaams minister voor Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters.

Dat personenmobiliteit via het water aan belang wint, is al langer duidelijk. We staan met z’n allen veel te vaak in de file, terwijl er mooie alternatieven zijn om de bestemming te bereiken. MDK zet jaarlijks heel wat passagiers over, waarvan een groot deel puur woon-werkverkeer is. “Zeker als we naar de regio rond Antwerpen kijken, zien we dat veel mensen kiezen voor het veer in het kader van hun woon-werk- of woon-schoolverplaatsing,” duidt Nathalie Balcaen, administrateur-generaal van MDK. “Duurzame mobiliteit is dan ook de toekomst waar we met ons agentschap ten volle in willen investeren.

Veerdiensten zijn belangrijke schakels in onze mobiliteit. Door gericht te investeren, verhogen we niet alleen de kwaliteit van de dienstverlening voor de gebruikers, maar dragen we ook bij aan een kwalitatieve omgeving,” duidt minister Lydia Peeters. “Met een investering van 5,4 miljoen euro in een elektrisch veer, zetten we weer enkele stappen om een groenere toekomst te realiseren.

Vloot, onderdeel van het agentschap MDK, volgt de scheepsbouwprojecten op. Het elektrisch veer zal 150 passagiers kunnen overzetten en daarnaast ruimte bieden voor 75 fietsen. Voor Vloot zal dit het tweede elektrische exemplaar zijn, maar de eerste op de Schelde. De veerboot zal uitgerust zijn met de modernste technologie. Zo is LED-verlichting de norm, zullen zonnepanelen voorzien zijn en werken de elektrische motoren als prime-movers voor het schip. “Wanneer we de veerboot exact zullen zien varen op de Schelde, is nog te vroeg om te zeggen. We verwachten dit schip ergens in het najaar van 2022,” vult Nathalie Balcaen aan.

Het elektrisch veer voor de Schelde is één van de twee nieuwe veerboten voor deze regio aangekondigd door MDK en het tweede elektrisch vaartuig dat zal ingezet worden voor personenmobiliteit in Vlaanderen.  

17-2-2021

Nieuwe duurzame veerboten klaar voor vertrek naar Vlaamse thuishaven


Twee hypermoderne veerboten zijn zo goed als klaar om te vertrekken van de scheepswerf naar hun nieuwe thuishaven in Oostende en Antwerpen. Het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) kijkt uit naar de komst van de nieuwe vaartuigen om de Vlaamse vloot verder te verduurzamen. Momenteel teistert de pandemie zowat elke sector en zorgen de beperkingen voor allerlei vertragingen. Zo ook bij Vloot die instaat voor de opvolging van de scheepsbouwprojecten binnen het agentschap MDK.

We moeten momenteel wachten tot het weer veilig is om naar de scheepswerf te kunnen afreizen om de laatste proeven uit te voeren zodat de nieuwe veerboten kunnen overvaren naar België,” duidt ir. Piet Leeuwerck, scheepsbouw en R&D manager bij Vloot. Deze laatste proeven dienen om alle systemen van de schepen te testen en zijn noodzakelijk om groen licht te geven aan de scheepswerf voor de overtocht. Door de huidige maatregelen in de strijd tegen het virus zijn de finale testen uitgesteld. “Wanneer de finale proeven zullen doorgaan, is voorlopig nog onduidelijk, maar we hopen natuurlijk dat dit zo snel mogelijk kan,” vult ir. Piet Leeuwerck aan.

Het is nog even spannend afwachten vooraleer deze twee duurzame veerboten te verwelkomen. Met een volledig elektrische veerboot voegt MDK een uiterst duurzaam exemplaar toe aan haar vloot. Een absolute primeur voor de locatie in Oostende is de ‘Raveel ontmoet Ensor’. Deze veerboot maakt gebruik van zeer innovatieve technieken. “Het veer vaart met een elektrisch voortstuwingssysteem dat half zo groot is als een dieselelektrisch voortstuwingssysteem dankzij de kleinere, zeer efficiënte en lichte elektromotoren. Enkel in geval van nood, bijvoorbeeld bij lange uitval van de walvoeding, zal het voorstuwingssysteem aangedreven worden door een dieselgenerator,” legt ir. Piet Leeuwerck uit. De veerboot zal opladen via een automatische lader. De laadtoren en pantograaf bevinden zich op het drijvend ponton aan de oosteroever. Ook de zonnepanelen die op het dak geïnstalleerd zijn, leveren voldoende energie om in de volledige energiebehoefte van het veer te voorzien met uitzondering van het voortstuwingssysteem.

De ‘Marnix Van Sint Aldegonde’ heeft Antwerpen als thuishaven. Ook dit veer is door de vele groene maatregelen een enorme toegevoegde waarde. “Deze veerboot beschikt over twee onafhankelijke voortstuwingseenheden. Dit maakt het mogelijk om in geval van nood met slechts één motor naar de kant te varen. Op het dak zijn er zonnepanelen geïnstalleerd die met een zonneladercontroller aangesloten zijn op het systeem voor een optimaal rendement.

De ‘Raveel ontmoet Ensor’ is ontworpen om 100 passagiers te kunnen overzetten, wat een verdubbeling is van de huidige capaciteit van de veerboten aan de kust. Het schip is 23 meter lang en 6,5 meter breed en kan een maximale snelheid halen van 16 km/u.
De ‘Marnix Van Sint Aldegonde’ is ontworpen om 200 passagiers te kunnen overzetten. De overzetboot is 30 meter lang en 9,5 meter breed en kan een maximale snelheid van 18 km/u halen.

Bekijk snel in sneak preview deze nieuwe veerboten!

28-1-2021

Vogels tellen? Het gebeurt ook aan boord van de Simon Stevin!


Op zaterdag 30 en zondag 31 januari 2021 vindt het jaarlijkse Grote Vogelweekend van Natuurpunt plaats. Je kan zelf meehelpen door de vogels in je tuin te tellen. En nee, je hoeft helemaal geen vogelkenner te zijn. 

Niet alleen de tuin maar ook de Noordzee vormt een belangrijke biotoop voor vogels. Wist je dat het zeewetenschappelijk vaartuig Simon Stevin daarom maandelijks onderzoekers van het Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek aan boord ontvangt? Deze onderzoekers tellen zeevogels zoals alken, kleine mantelmeeuwen, visdieven en zeekoeten en migrerende landvogels zoals spreeuwen, ganzen, eenden, roofvogels en zelfs uilen! Ook andere zeezoogdieren komen in aanmerking zoals bruinvissen en zeehonden. 
Vaar in dit filmpje even mee met de Simon Stevin en spot een bultrug in de Noordzee!

Het Vlaams Instituut voor de Zee (VLIZ) staat in voor de organisatie en de planning van alle zeewetenschappelijk onderzoek dat gebeurt met de Simon Stevin. Vloot, de rederij van het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust, zorgt voor het bemannen en bedrijfsklaar inzetten van het schip. Een sterke samenwerking die expertise, kennis en ondersteuning bundelt om onderzoek in de beste omstandigheden te laten plaatsvinden. 

Zelf aan de slag gaan in je tuin? Natuurpunt geeft enkele handige tips om vogels van elkaar te onderscheiden en om de meest voorkomende tuinvogels te herkennen. Alle info over Het Grote Vogelweekend vind je hier.

27-1-2021